דעה: איך כחול לבן פספסה הזדמנות פז

מול קמפיין אגרסיבי ונמוך של הליכוד - בכחול לבן ניהלו קמפיין מאוד מתון והססני • לו כחול לבן הייתה משתפת את הרשימה המשותפת - הם היו יכולים להקים ממשלה בראשות בני גנץ, ממשלה שלא ניתן היה להפיל עד סוף הקדנציה

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מפלגת הליכוד זכתה להצלחה גדולה מבחינתה, לנוכח הקמפיין האגרסיבי והנמוך שניהל תוך הכפשת המועמד של הרשימה הנגדית. הצלחתם היא גם תוצאה של קמפיין מאוד מתון והססני של כחול לבן, שלא הציבה אלטרנטיבה ברורה בפני הבוחרים כיצד הם יצליחו להחליף את הממשלה ומה המדיניות שלהם בשלל הנושאים הבוערים:  כלכלה, יוקר המחיה, הגירעון בתקציב, דיור, חינוך, תוכנית טראמפ, שלום וביטחון, בריאות ובעיות חברתיות.

בכחול לבן לא הסבירו לאורך הבחירות איך הם מתכוונים להקים ממשלה ללא תמיכה של הרשימה המשותפת. כשהציבור לא מבין כיצד ייווצר תחליף לממשלה, הוא לא ממהר להחליף את תמיכתו בממשלה הקיימת. בעיקר בהתחשב במעמדו הבינלאומי של נתניהו וניסיונו הפוליטי הרב.

אם המצב יישאר תיקו, לא תוכל לקום ממשלה ונמצא את עצמנו בסבב בחירות רביעי תוך שנה.

כאשר בוחנים את תוצאות הבחירות הקודמות, ניתן להראות כי לו כחול לבן הייתה משתפת את הרשימה המשותפת בתהליך הקמת הממשלה - דהיינו מבקשת את תמיכתם בהצבעה על הקמת ממשלה גם מבלי להיכנס לקואליציה - הם היו יכולים להקים ממשלה בראשות בני גנץ, ממשלה שלא ניתן היה להפיל עד סוף הקדנציה.

להלן החשבון: סך הקולות של כחול לבן, המחנה הדמוקרטי, עבודה, הרשימה המשותפת וליברמן מגיעים יחד ל-65 מנדטים. גוש הימין הגיע ל-55 מנדטים. כך שעם הרשימה המשותפת יכלה כחול לבן להקים ממשלה. גם אם ליברמן לא היה מצביע עבור הממשלה בגין השתתפות הרשימה המשותפת, עדיין היה לכחול לבן רוב להקמת ממשלה - 57 קולות לעומת 55 קולות לימין - בהנחה שליברמן לא היה משתתף בהצבעה או לא מצביע נגד.

אילו הייתה קמה ממשלה בהצבעה כזאת, לא ניתן היה להפילה עד סוף הקדנציה. מכיוון שעל מנת להפילה זקוקה האופוזיציה להצבעת אי אמון בתמיכה של 61 ח"כים לפחות, ולהציג ממשלה אלטרנטיבית במועד האי אמון - דהיינו משימה בלתי אפשרית.

מאחר וכחול לבן שללה את האפשרות לחבור לרשימה המשותפת, היא שללה את יכולתה להקים ממשלה. כדאי ללמוד מנתניהו שניסה להקים ממשלה אפילו בתמיכת הרשימה המשותפת כפי שהתקשורת פרסמה.

אם הייתה קמה ממשלה גם בלי השתתפות הרשימה המשותפת בקואליציה, כפי שלדעתי ניתן היה לעשות, הרכבה היה משתנה במהירות לממשלה עם רוב גדול בכנסת. החרדים אמנם לא ימליכו מישהו ממפלגת כחול לבן לראשות ממשלה, אבל אם תקום ממשלה בלעדיהם הם יעשו הכל להצטרף לממשלה זאת. לכן, זאת הייתה טעות לא להקים ממשלה.

למרבה הצער הלקח לא נלמד.  כחול לבן הודיעה כי היא לא תשתף את הרשימה המשותפת בהקמת ממשלה. התוצאה היא שבבחירות מועד ג' הציבור לא קנה את המסר שכחול לבן תוכל להקים ממשלה. כאשר רוצים להקים ממשלה צריך לרתום לעגלת הקמתה כל קול אפשרי, כפי שנתניהו עושה בהצלחה לא מעטה. 

הכותב הוא ראש ההתמחות במנהיגות אסטרטגיה וניהול בכיר בתוכנית ה-MBA במרכז האקדמי רופין, לשעבר שר בממשלות ישראל (בין השאר כיהן כשר האוצר וכשר המשפטים)