דיווח: פייסבוק "משפצת" את תוכניות המטבע הדיגיטלי שלה בהתאם לדרישות רגולטוריות

ארגון המטבע הדיגיטלי ליברה, שאותו מובילה פייסבוק, מתכנן שינוי יסודי בתוכניותיו, בניסיון לרכך את התנגדותם של רגולטורים פיננסיים בעולם לפרויקט • דובר פייסבוק אישר כי הארנק הדיגיטלי קליברה יתמוך גם במטבעות דיגיטליים שיונפקו על ידי בנקים מרכזיים, לצד המטבע ליברה שיושק בעתיד

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, בשימוע בקונגרס האמריקאי  / צילום: Erin Scott, רויטרס
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, בשימוע בקונגרס האמריקאי / צילום: Erin Scott, רויטרס

ענקית הרשתות החברתיות האמריקאית פייסבוק ושותפותיה לפרויקט המטבע הדיגיטלי Libra שוקלות לבצע תיקון יסודי בתוכניות המטבע הדיגיטלי שלהן, על רקע דרישות רגולטוריות שהוצבו בפניהן - כך דיווח אתמול (יום ג') אתר חדשות הטכנולוגיה האמריקאי The Information.

על פי הדיווח באתר, פייסבוק מתכננת לעצב מחדש את הארנק הדיגיטלי Calibra, שאותו היא מפתחת, כך שיתמוך גם במטבעות פיאט (מטבעות ריבוניים) דיגיטליים שיונפקו על ידי בנקים מרכזיים, ובהם הדולר האמריקאי והאירו, נוסף על המטבע הדיגיטלי ליברה, שפיתוחו התחיל בשנה שעברה. הארנק הדיגיטלי מפותח על ידי קליברה, חברה בת של פייסבוק, שבראשה עומד דיויד מרכוס, מייסד שותף של פרויקט ליברה. מייסד שותף נוסף של הפרויקט הוא הישראלי תומר בראל, המשמש מנהל התפעול של קליברה ועומד בראש צוות החברה בתל אביב.

על פי המידע שנמסר לאתר The Information משלושה מקורות המעורים בפרויקט ליברה, "השיפוץ" בתוכניות המטבע הדיגיטלי נעשה כחלק מהמאמץ של ארגון ליברה - קונסורציום החברות השותפות בפרויקט - לרכך את התנגדותם של רגולטורים בעולם לפרויקט, כך שיוכל לצבור מחדש מומנטום חיובי.

דובר פייסבוק אישר את הדיווח על כך שהחברה עובדת על פיתוחו של ארנק קליברה כך שיתמוך גם בגרסאות דיגיטליים של מטבעות פיאט, והוסיף כי במקביל החברה עדיין מתכננת להשיק גם את המטבע ליברה. לדבריו, "החברה ממשיכה להיות מחויבת באופן מלא לפרויקט ליברה".

כפי שמסתמן מהדיווח, ליברה תהפוך לרשת תשלומים דיגיטליים שתתמוך במטבעות רבים, ולא רק במטבע ליברה עצמו. זאת, בניגוד לתוכנית המקורית של הפרויקט, שהושק ביוני 2019, לייצר מטבע דיגיטלי גלובלי המגובה בסל של מטבעות פיאט. אחד המקורות מסר לאתר The Information כי ארגון ליברה אינו זונח לחלוטין את החזון של מטבע דיגיטלי גלובלי, אבל מרחיב אותו.

"ארגון ליברה לא שינה את מטרתו לבנות רשת תשלומים גלובלית המצייתת לרגולציה", מסר בתגובה אתמול דנטה דיספרטה, מנהל המדיניות של הארגון. "עקרונות העיצוב היסודיים התומכים במטרה זו לא השתנו".

פרויקט ליברה נתקל בהתנגדות מצד רגולטורים בעולם כמעט מייד עם השקתו לפני שמונה חודשים. כך למשל, חברי קונגרס וסנאט אמריקאים טענו כי הם אינם נותנים אמון בפייסבוק כמי שתנהל רשת פיננסית, בעיקר לאחר כשלים חוזרים ונשנים של החברה להגן על פרטיות המשתמשים ברשתות החברתיות שלה. נציגי בנקים מרכזיים בעולם טענו כי המטבע הדיגיטלי ליברה עלול לפגוע בריבונות של מטבעות הפיאט, ושרי אוצר באירופה הביעו דאגה מכך שהמטבע הדיגיטלי עלול לאפשר הלבנות הון.

הלחץ הרגולטורי על פרויקט ליברה הוביל לפרישה של שמונה מבין 28 החברות השותפות לארגון ליברה, כולל חברות כרטיסי האשראי ויזה ומאסטרקארד. באחרונה הצטרפו לארגון שתי חברות חדשות: חברת הקמעונות המקוונת Shopify ופלטפורמת המסחר במטבעות קריפטוגרפיים Tagomi Trading.

ארגון ליברה היה אמור להשיק את המטבע הדיגיטלי ליברה כבר השנה, אבל המכשולים הרגולטוריים הניצבים בפני הפרויקט יובילו כנראה לדחייה בהשקתו. פייסבוק כבר הודיעה כי לא תמשיך בפיתוח הפרויקט ללא אישורם של הרגולטורים בארה"ב.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.