באופן חריג בג"ץ אישר לעדכן את תוכנית המתאר להוד השרון - אחרי שאושרה

זאת בעקבות הסכמות אליהן הגיעו מטה הדיור, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, עיריית הוד השרון וועד פעולה של תושבי העיר, שעתרו כנגד אישורה לפני כ-3 שנים

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון / צילום: כדיה לוי
אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון / צילום: כדיה לוי

הסכמות בין ועד הפעולה של תושבים מהוד השרון, עיריית הוד השרון ומטה הדיור, הביאו לכך שבג"ץ אישר אתמול אפשרות לעדכן את תוכנית המתאר העירונית, על אף שזו אושרה בוועדה המחוזית ביולי 2017. העדכון בא לידי ביטוי בבדיקות תחבורתיות שיבוצעו בפרויקטים גדולים ומתן אפשרות לוועדה המקומית לקבוע שלביות במימוש תוכנית המתאר לתוכניות פרטניות.

תוכנית המתאר, שמספרה 2050 היא תוכנית יומרנית מאוד. היא כוללת הוספת 27 אלף יחידות דיור לעיר ומייעדת את אוכלוסיית הוד השרון לגדול פי שלושה ממה שהיא כיום, בתוך 10 שנים, ולהגיע למצב שבו אוכלוסייתה תמנה 128 אלף איש ב-2030, שטחי התעסוקה שבה ישולשו ושטחי המסחר יוכפלו.

דווקא היומרנות של התוכנית גרמה לכך שהוגשו לה 1,830 התנגדויות, רבות מהן מנימוקים תחבורתיים, ואולם הן נדחו בוועדה המחוזית מחוז מרכז. מי שעמדה בראשה באותה עת, שירה ברנד, סירבה לאפשר למתנגדים להגיש ערר על החלטתה, ולאור זאת פנו הללו בעתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים מרכז, וביקשו ממנו לאפשר להם לאשר להם לערער על החלטת הוועדה בפני המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. השופטת ורדה מרוז שדנה בעתירה החליטה לפני כשנתיים לאפשר להם לערער אך רק בסוגיות תחבורתיות, תוך שהיא מותחת ביקורת קשה על הוועדה המחוזית.

"עוד טרם יישום התוכנית המצב התחבורתי השורר בהוד השרון הוא בכי רע. התבוננות בפקקי התנועה המזדחלים מדי בוקר ביציאותיה של העיר מלמדת על תשתיות רעועות שאינן נותנות מענה לצרכנים, זאת אף מבלי להזדקק לחוות דעת מומחים התומכות בכך. לא בכדי התעוררה התנגדות רבתי בקרב התושבים נגד התוכנית, חלקן הארי בנושא התכנון התחבורתי", כתבה בפסק הדין והוסיפה, כי "לכאורה פורטו בתוכנית הכוללנית מגוון פתרונות תחבורתיים אשר על פניהם הם שובי לב, ברם בפועל אין הם מעשיים ויישומם כרוך במכשולים רבים", כתבה השופטת בהחלטתה. כך למשל, הוועדה הציעה חזון של הסבת כלי רכב פרטיים לאופניים ולהליכה ברגל, אולם לא ענתה על השאלה, האם מדובר במתן פתרון אמיתי לצפיפות העירונית הצפויה. "התוכנית נעדרת בחינה עמוקה ויסודית של הסוגיות התחבורתיות", סיכמה השופטת, "נמנעת מ'מבט על' עליהן ועל ההשלכות הנגזרות מהן על אזור השרון. בשל מורכבותן והשלכותיהן, ראויות סוגיות אלו, לרבות מבחן השלביות, לבחינה נוספת באמצעות המועצה הארצית".

על פסק הדין הזה הוגשו שני ערעורים לבית המשפט העליון - המדינה ערערה על התערבות בית המשפט בהחלטתה של הועדה המחוזית ודרשה לאשר את התוכנית כפי שהיא, ואילו ועד התושבים שאיגד את ההתנגדויות, עתר באמצעות עו"ד ענת בירן וטען, כי היה מקום להעביר לוועדת המשנה לעררים את הדיון בכל התוכנית הכוללנית ולא רק בהיבטי התנועה והתחבורה.

בין לבין הוחלף ראש העיר לאמיר כוכבי, שנבחר בין היתר על רקע אי שביעות-הרצון של התושבים מההתנהלות התכנונית של העירייה ולאחר כמה דיונים בנפרד מול ועד הפעולה ומול הוועדה המחוזית הנחה את הצוות המשפטי להודיע לבית המשפט העליון, על הצטרפות העירייה לעמדת התושבים ועל תמיכתה המלאה של העירייה בעמדה זאת. עוד מישהי שהוחלפה הייתה יו"ר הוועדה המחוזית, ברנד, שמונתה לסגניתו של יו"ר מטה הדיור זאב בילסקי, ואת מקומה בוועדה המחוזית תפס דוד לפלר, שנקט בגישה שונה מקודמתו.

באחרונה כונסו כל הצדדים בהנחיית בילסקי ולפלר מתוך כוונה למצוא פתרון שייתר את הצורך בדיון משפטי בבג"ץ. ובסופו של דבר הושגה הסכמה שקיבלה כאמור גם תוקף של פסק דין משלושת שופטי בית המשפט העליון יעל וילנר, מני מזוז וג'ורג' קרא, שדנו בתיק.

ההסכמה אומרת, כי תקויים בעיר חובת עריכת בדיקות תחבורתיות מקיפות לכל תוכנית מעל 200 יחידות דיור; בנוסף, מאפשר התיקון לייצר הגבלות והתניות שלביות במסגרת קביעת תוכניות מפורטות ומסמכי מדיניות על ידי הועדה המקומית. ראש העירייה הציג מתווה על פיו מסמכי המדיניות הללו יעשו בשיתוף הציבור וועד הפעולה. עוד הוסכם בין הצדדים להסמיך את העירייה להכין מסמך ליישום תוכנית המתאר, שיקבע סדרי עדיפויות, עקרונות ושלבים לפיתוח העיר.

עו"ד ענת בירן, המייצגת את התושבים במאבקם מאז הגשת ההתנגדויות לתוכנית ועד היום, ציינה כי היא "שמחה על התוצאה שהתקבלה וסבורה כי המאבק בהוד השרון הוכיח שיש לתושבים כוח לשנות, וכי תושבים שמתארגנים ופועלים בנחישות לטובת מטרות ראויות וחשובות, יכולים להגיע להישגים". 

ראש העיר אמיר כוכבי אמר "עצמאות הועדה המקומית וחוסנה קריטיים לעיצוב העתיד של הוד השרון. יצרנו פיתרון שסיפק את התושבות והתושבים שהתנגדו לתוכנית המתאר והשארנו במסלולה תוכנית, שגם אם תשתנה בהמשך, תיתן לוועדה המקומית את הכוח שהיא צריכה מול גופי תכנון ארציים במאבק על העצמאות התכנונית ושימור המרקם העירוני".

ואילו קובי חנוך, ממובילי ועד הפעולה, הוסיף, כי "תושבי העיר הוכיחו כי ניתן להשפיע במאבק ציבורי. הצלחה מרכזית של המאבק הייתה החלפת ראש העיר בראש עיר שתומך בעמדת התושבים והכנסת חברים מועד הפעולה למועצת העיר, מה שאפשר לנו להביא את הועדה המחוזית לדיוני פשרה ולתת לוועדה המקומית את הכוח לדרוש תשתיות הולמות לפני שמאשרים תוכניות בנייה. אני רוצה להודות לראש העיר אמיר כוכבי על המהלך שהוביל".