היסטוריה אמריקאית: תשואת אג"ח האוצר ל-10 שנים עשתה את הבלתי יאמן

ירידת התשואה של איגרות החוב הממשלתיות, שבאה במקביל לירידת שערי המניות אחרי החלטת הריבית של הפד, היא המשך לגאות במחירי האג"ח השנה, בשוק שהוא רכיב מרכזי בשוקי ההון

סוחר בבורסת ניו יורק. המצטרפת החדשה אינמוד סיימה את אוגוסט בזינוק של 42%   / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
סוחר בבורסת ניו יורק. המצטרפת החדשה אינמוד סיימה את אוגוסט בזינוק של 42% / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

תשואתן של איגרות חוב האוצר האמריקאי ל-10 שנים - הסמן של שוק האג"ח העולמי - ירדה ביום שלישי השבוע לראשונה בהיסטוריה המודרנית אל מתחת ל-1%, וזהו שיקוף ברור של פחד המשקיעים מההשלכות הכלכליות של התפרצות נגיף קורונה בעולם.

אחרי התחלה אופטימית בשוק המניות ב-2020, התמונה התהפכה מול ההשלכה האפשרית של משבר הקורונה. מדד המניות דאו ג'ונס צנח ב-786 נקודות, ויום שלישי היה יום הירידות ה-11 ב-13 ימי מסחר. הירידה נרשמה אף שהפדרל ריזרב פעל מוקדם מהצפוי והפחית את הריבית באותו יום, תוך ציון הציפייה שהתפרצות הנגיף תאט את הצמיחה העולמית בעתיד הקרוב.

מחירי מניות עולים במקרים רבים כשתשואות האג"ח יורדות אחרי הפחתות ריבית של הפד, ומשקפים ציפיות לכך שעלויות כסף נמוכות יותר ישפרו את הצמיחה הכלכלית. ואולם, סוחרים בשוק אמרו כי העלייה של 5% שרשם הדאו ג'ונס ביום שני, גרמה להם להירתע מקנייה אחרי הורדת הריבית של הבנק המרכזי למחרת, ואילו השאלות על הנזק הכלכלי שקורונה יגרום נשארו פתוחות. הירידות במדדי המניות ובתשואות האג"ח ביום שלישי היו לגמרי עניין של פחד, לדברי דונלד אלנברגר, מנהל תיקים בכיר בפדרייטד אינבסטורז. 

תשואות אג"ח האוצר האמריקאי
 תשואות אג"ח האוצר האמריקאי

אחרי ירידה ל-0.914%, תשואת אג"ח האוצר ל-10 שנים ננעלה שלשום ב-1.005% לפי אתר טריידווב - עדיין נמוך מתשואה של 1.085% בנעילת המסחר ביום שני. הירידה המשיכה גאות מרשימה במחירי האג"ח השנה, בשוק שהוא רכיב מרכזי בשוקי ההון, שעוזר לקבוע עלויות אשראי לצרכנים, לעסקים ולרשויות לאומיות ומקומיות. מחירי האג"ח עולים כשהתשואות יורדות.

"הרבה יותר מהר משחשבו הסוחרים"

הירידה המהירה בתשואות אג"ח האוצר השנה הפתיעה סוחרים רבים, יצרה פעילות של גידור וכפתה על משקיעים שהימרו נגד העלייה במחירי אג"ח האוצר לסגור את הפוזיציות שלהם ולהעלות בכך עוד יותר את המחירים. עד לתחילת 2020, נעילת השפל של התשואה היתה 1.365%, והיא נרשמה ב-2016. התשואה עלתה על 3% בסוף 2018.

סוחרים שציפו כי הריביות יעלו "נתפסו באופסייד", אמר ארתור באס, מנהל בחברת וודבוש סקיוריטיז. "המהלך קרה הרבה יותר מהר והרבה יותר עמוק ממה שהם חשבו".

גאות האג"ח השנה ממשיכה מפנה שנמשך זה עשרות שנים בארה"ב ובכלכלות העולמיות, לכיוון של צמיחה אטית ויציבה יותר ואינפלציה נמוכה יותר. הירידה בתשואות האג"ח לובתה בחלקה על ידי שינויים דמוגרפיים ושינויים בטעמי הצרכנים או שיעורי החיסכון.

תשואת האג"ח ל-10 שנים גם נתפסת בוול סטריט כסוג של "מדד פחד". ירידת התשואה מצביעה לעתים קרובות, אם כי לא תמיד, על חששות חריפים ממצב הכלכלה. משקיעים נוטים לחטוף אג"ח ממשלתיות בזמני מתח בשווקים, ונגיף קורונה מותח את השווקים בשבועות האחרונים יותר מכל אירוע אחר זה שנים. "לפי שעה, זאת פשוט קנייה של פאניקה", אמר אלנברגר מחברת פדרייטד אינבסטורז. 

תשואות אג"ח האוצר התחילו את המסחר שלשום ברמה מעט גבוהה בהשוואה ליום שני, אבל לקחו פנייה חדה למטה זמן קצר אחרי הודעת הפד על הפחתת הריבית בחצי נקודת אחוז - הפחתה ראשונה בין הישיבות הסדירות של הנהלת הפד מאז המשבר הפיננסי.

הירידה בתשואות באה במקביל לירידה במניות שנרשמה אחרי הודעת הפד, ונמשכה לאחר שיו"ר הפד, ג'רום פאואל, הכיר במגבלות כוחו של הבנק המרכזי במסיבת עיתונאים.

משקיעים ואנליסטים רבים צפו שתשואות אג"ח האוצר יעלו מהרמות הנמוכות שלהן בסוף 2019, כשהתחזית הכלכלית התבהרה. אג"ח ממשלתיות ומניות רשמו עליות אדירות בשנה שעברה, והמשקיעים ניבאו שהדרך המקבילה הזו תתנתק. במקום זאת, החששות לגבי הצמיחה העולמית הובילו משקיעים להמשיך להזרים כסף לאג"ח האוצר - מה שגרם לתשואות האג"ח ל-10 שנים לרדת לשפל היסטורי בשבוע שעבר.

לא רק הפחד העלה מחירים

הפחד אינו הגורם היחיד בעליית מחיריהן של אג"ח האוצר השנה: מוסדות כמו בנקים פונים לנגזרי ריביות כדי לגדר את חשיפתם לפיקדונות או משכנתאות, שעלולים להשתנות במהירות, כשריביות ההלוואות צונחות. בנקים שמנסים לגדר כך את עצמם, יכולים לגרום לקנייה של אג"ח אוצר בהיקף של עד 400 מיליארד דולר, לפי אומדני בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס. "זה גורם לשוק להיסחר בצורה שיטתית באופן שונה מהציפיות. הוא יעלה ביותר ממה שהציפיות מכתיבות", אמר ג'וש יאנגר, מנהל אסטרטגיית נגזרי הריביות בארה"ב בג'יי.פי מורגן.

כמה משקיעים נתפסו עם מכנסיים למטה בגאות של אג"ח האוצר - מה שנתן לגאות עוד יותר תנופה. קרנות ממונפות, כמו קרנות גידור למשל, הימרו כי מחירי האג"ח יירדו והתשואות יעלו. לפי נתוני רשות המסחר בחוזי סחורות עתידיים, היו בערך שלושה הימורים דוביים על כל הימור שורי על מגמת אג"ח האוצר ל-10 שנים בינואר ובפברואר. ההימורים הדוביים היו מרוויחים, אם התשואות היו עולות ומחירי האג"ח יורדים. במקום זאת, התשואות צללו - ויכול להיות שהמשקיעים היו צריכים גידור מפניהן.

היו עוד גורמים במשחק הזה. הנזילות - כמה קל או קשה לקנות או למכור - ירדה באג"ח האוצר בפברואר, לפי ג'יי.פי מורגן. נזילות נמוכה מעצימה את תנודות השוק כלפי מעלה או מטה. "זה רק אומר שהאפקט על המחיר הוא גבוה בהרבה. אם אתה מנסה לקנות כמות זהה של אג"ח, זה ישפיע כעת על המחיר יותר משהיה משפיע עליו לפני שבועיים", אמר יאנגר.