דעה: יום אישה הבינלאומי - אין דבר כזה מקצועות נשיים

אין ספק שנשים היום יכולות לעשות הכול, לכן חייבים לנפץ את המגדריות בהכשרות ובפיתוחן המקצועי ולאפשר לנשים להשתלב בכל התחומים במעגל העבודה

אישה בעבודה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אישה בעבודה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מנתונים עולמיים, שמפרסמת חברת הייעוץ "מקנזי", עולה כי בין 40 ל- 160 מיליון נשים ברחבי העולם, המהוות בין 7% ל-24% מכלל המועסקות כיום, עשויות לעמוד בפני הצורך לשנות את מקצוען עד שנת 2030, כדי להבטיח שיתאימו לשינויים בשוק העבודה. במסגרת הדוח מתריעה חברת הייעוץ כי אם לא יעשו זאת, אי השוויון בין המינים בעבודה עלול להחמיר.

יחד עם זאת, 50 שנה אחרי שנשים "שרפו חזיות" בדרישה לעצמאות ושוויון הזדמנויות, הגיע הזמן שלא נעשה את ההבחנה בין מקצועות נשיים וגבריים. האבחנה צריכה להיות רק על פי צרכי השוק והתכנון של המשק הישראלי.

במדינה מתוקנת, הכשרת עובדים העונה לצרכי המשק, חייבת להשתחרר מסטיגמות חברתיות המסווגות את מנעד המקצועות הנדרשים בשוק העבודה ל"מקצועות גבריים" ו"מקצועות נשיים".

אם נפרוס את מנעד התפקידים הנדרשים לקיום כלכלה מתקדמת, נמצא כי קשה יהיה לסווג מקצוע מסוים על פי מגדר. כבר היום נמצא גברים במקצועות שנחשבו בעבר נשיים כמו: עיצוב אופנה, מקצועות היופי, מקצועות הקולינריה ועוד, ונשים העוסקות במקצועות גבריים, כגון נהיגה באוטובוס, חשמלאות, מנופאיות, מנהלות עבודה ועוד.

צה"ל הנמנה על אחד המעסיקים הגדולים במדינה, הוכיח זה מכבר כי שילובן של נשים במסלולים מקצועיים אשר היו פתוחים לגברים בלבד כגון טייסים, מפקדי טנקים, חובלים, מדריכים מקצועיים ללחימה וכו', מתאימים גם לנשים העומדות בכישורים הנדרשים ובמקרים רבים אף שבחו את רמת הידע של בוגרי ההכשרות.

מינויין של נשים לתפקידים בכירים בחברות ההייטק או בראשות מוסדות פיננסיים שונים, הינו צעד ראשון לקראת קידומן של נשים בעולם העבודה. אך אי אפשר להתעלם מן השאלה מה קורה עם שאר הנשים במעגל העבודה? כמו מה צופן העתיד לנשים העוסקות במקצועות פחות זוהרים? או מה יעלה בגורלן של נשים העוסקות במקצועות שיהפכו לבלתי רלוונטיים בעולם עתידי?

מאחר שמתבטלת ההפרדה בין מקצועות "גבריים" או "נשיים" הרי הנשים תוכלנה להכשיר עצמן לכל אותם מקצועות נדרשים, על פי כישוריהם ולא על פי מינן.

בכלכלה מודרנית מתייחסים ברצינות למונח "כלכלת חינוך", המבוסס על תכנון רב - שנתי של כוח העבודה הנדרש למשק. במדינות אלה תומכת הממשלה במוסדות אקדמיים ובמכללות המכשירות את העתודה המקצועית על פי הצרכים ולא על פי המגדר.

המדינאית מרגרט תאצ'ר אמרה - " בפוליטיקה, אם אתה רוצה שמשהו ייאמר, בקש מגבר. אם אתה רוצה שמשהו ייעשה, בקש מאישה."

אין ספק שנשים היום יכולות לעשות הכול, לכן חייבים לנפץ את המגדריות בהכשרות ובפיתוחן המקצועי ולאפשר לנשים להשתלב בכל התחומים במעגל העבודה. 

הכותבת היא יו"ר "קרן מעגלים" שהינה קרן ממשלתית שמממנת הכשרות לעובדים