גנץ דיבר עם ראשי הרשימה המשותפת: "אקים ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל"

אתמול נפגש גנץ עם חברי הכנסת האוזר והנדל, המצדדים בממשלת אחדות ובמו"מ עם הליכוד על כך, וגם בעבר טרפדו ניסיונות לשלב את הרשימה המשותפת בניסיונות להקמת ממשלה בראשות גנץ • האם צוותי מו"מ של מפלגת כחול לבן והרשימה המשותפת מתוכננים להיפגש מחר?

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ / צילום: איל יצהר, גלובס
יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ / צילום: איל יצהר, גלובס

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, שוחח היום (ב') עם ראשי הסיעות המרכיבות את הרשימה המשותפת: יושבי-הראש של הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה וח"כ אחמד טיבי, ויו"ר מפלגת רע"מ, ח"כ מנסור עבאס. גנץ לא שוחח עם יו"ר בל"ד, מטנאס שחאדה.

לפי הודעת כחול לבן, גנץ חזר בפניהם על כוונתו להקים ממשלה ש"תשרת את כל אזרחי ישראל,יהודים וערבים, ולפעול בכדי למנוע מערכת בחירות רביעית".

יו"ר רשימת בל"ד ברשימה המשותפת, ח"כ אמטאנס שחאדה, פרסם בחשבונו בטוויטר: "לא ציפיתי לטלפון מגנץ, ולא הופתעתי כשלא התקשר. אני מייצג מפלגה שיש לה ציבור בוחרים גדול, היא חלק מהרשימה המשותפת, וכך תישאר. אנו פועלים אך ורק לפי האינטרס של ציבור בוחרינו, בראש ובראשונה בכדי להפיל את נתניהו ואת מדיניות הגזענות שהוא מוביל".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הבהיר היום כי הרשימה המשותפת לא תתפצל, וכי סיעת בל"ד לא תוחרג ממנה למטרות משא-ומתן.

"שוחחתי עם בני גנץ והבהרתי לו כי הרשימה המשותפת תפעל לקדם את האינטרסים של כל האזרחים כסיעה מאוחדת על ארבעת מרכיביה. אנחנו דבקים במטרה שלנו להחליף את דרכו של נתניהו, וזה מתחיל בכך שיכבדו את קולם המאוחד של הציבור הערבי ושותפינו היהודים", צייץ עודה בטוויטר. 

ברקע נמצאות ידיעות על פגישה העשויה להתקיים מחר בין חברי הכנסת עופר שלח ואבי ניסנקורן לבין ארבעת ראשי הרשימה המשותפת, עודה, טיבי, עבאס ושחאדה. אולם יו"ר בל"ד, מטאנס שחאדה, אומר הערב ל"גלובס" כי לו לא ידוע על פגישה כלשהי בינו לבין נציגי כחול לבן. 

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, מסר בתגובה לפנייתו של גנץ לראשי הרשימה המשותפת למעט ראש מפלגת בל"ד כי "אנחנו מאוחדים, ולא ניתן לפלג אותנו", אך ציין כי הייתה פנייה ובקשה לפגישה מטעם כחול לבן לסיעת הרשימה המשותפת על כל מרכיביה בכדי לדון בעניין ההמלצה לנשיא ובנושאים אחרים אשר עומדים על הפרק. 

בתוך כך, בימין מגבירים את הלחץ ואת הביקורת על כחול לבן ועל כך שהבטיחו במהלך מערכת הבחירות שלא ישענו על קולות המשותפת, גם לא באמצעות הימנעות.

שר הביטחון נפתלי בנט אמר הערב בגלי צהל כי ראשי כחול לבן "מכרו את נשמתם, הם לא נורמליים, הם מפלגה בהתאבדות, כי אם שר ביטחון יידע שפעולה בעזה תפיל את הממשלה, הוא יחשוב פעמיים".

האוזר והנדל מתנגדים; גנץ: "בכחול לבן יש רק עמדה אחת והחלטה אחת - של יו"ר המפלגה"

ברקע השיחות הללו עומדות שיחות פנימיות בתוך כחול לבן, המאיימות לפרק את החבילה עם מפלגת תל"ם. חברי הכנסת צביקה האוזר ויועז הנדל מתנגדים להישענות, גם באמצעות הימנעות על חברי המשותפת, כך שאם השניים הללו יצביעו נגד הקמת ממשלה באופן זה, בכחול לבן יישארו ללא אפשרות ממשית להתקדם עם המשא-ומתן הפוליטי.

מוקדם יותר נפגש גנץ עם שני חברי הכנסת המתנגדים לחיבור כלשהו עם הרשימה המשותפת, צבי האוזר ויועז הנדל. השניים מצדדים בממשלת אחדות, ובמשא-ומתן עם הליכוד על כך, וגם בעבר, טרפדו ניסיונות לשלב את המשותפת בניסיונות להקמת ממשלה בראשות בני גנץ. הם זכו לביקורת חריפה ופומבית במפלגה, ואתמול קיימו פגישה קשה עם משה יעלון, יו"ר תלם, הסיעה בכחול לבן שאליה הם משתייכים.

ככל הידוע, הפגישה היום עם גנץ הייתה רגועה בהרבה, והושגה בה הסכמה כללית באשר לכיוון שאליו תלך כחול לבן במגעים הפוליטיים. השניים לא ויתרו על עמדתם העקרונית, נגד הסתייעות ברשימה המשותפת להקמת ממשלת מיעוט. בין השאר הם העלו את הטיעון של הפרה של הבטחת בחירות מובהקת של גנץ כי לא יעשה כן.

ל"גלובס" נודע כי הם הביאו עימם לפגישה גם קולות אחרים מכחול לבן של חוגים בצד הימני של המפלגה, לרבות לפחות שניים מחברי הכנסת התומכים בעמדתם, ועשויים להצטרף אליה פומבית אם הלחץ עליהם יגבר.

גורם בכיר בכחול לבן אומר כי הוויכוח הפנימי הזה פגע בעמדתה של כחול לבן לקראת משא-ומתן אפשרי להקמת ממשלה, ולקראת צעדי ביניים כמו החלפת יושב ראש-הכנסת והחקיקה האפשרית נגד נתניהו. לדבריו, היה חשש של ממש במפלגה, כי השניים עשויים לעבור צד ממש ולסחוף אחריהם עוד חברי כנסת.

בתוך כחול לבן גובר הלחץ על שני חברי הכנסת. בכירים בכחול לבן מעדכנים כי להאוזר והנדל הועברו מסרים שהמפלגה מצפה מהם להתיישר עם ההחלטות המתקבלות בקוקפיט בנושא ממשלת מיעוט - או לפרוש מן הכנסת.

הבכיר הוסיף כי התנאים שהציגה הרשימה המשותפת לאפשרות של שיתוף-פעולה במהלכים הפוליטיים הם נוקשים מדי, אך יוכלו לשמש בסיס למשא-ומתן, וזה לא ייערך בתקשורת, לדברי הבכיר.

באשר למחלוקת פנים-מפלגתית אמר גנץ כי "בכחול לבן יכולות להיות מגוון דעות, אבל יש רק עמדה אחת והחלטה אחת - של יו"ר המפלגה. לא של בכירים ולא של מקורבים".

ליברמן: רק לאחר התוצאות הרשמיות תחל התקדמות לקראת הקמת ממשלה

מוקדם יותר היום נפגש בני גנץ עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. בסיומה, אמר גנץ כי הפגישה הייתה טובה. "דיברנו על עקרונות היסוד להקמת ממשלה ומניעת בחירות רביעיות. יש עקרונות משותפים ונמשיך קדימה", סיכם גנץ.

"התמקדנו בקווי יסוד של הממשלה ובדברים משותפים שנוכל לקדם", אמר ליברמן. "אופרטיבית לאחר סבב הפגישות עם הנשיא נגבש את הצעדים הבאים, האפשרות הגרועה ביותר היא בחירות רביעיות ואת זה אני מנסה למנוע".

ליברמן ציין שאחרי קבלת התוצאות הרשמיות והטלת המשימה על אחד מהמועמדים, רק אז תחל התקדמות לקראת הקמת ממשלה ומניעת כאוס.