וול סטריט ננעלה בירידות חדות: הדאו ג'ונס ו-S&P 500 השלימו נפילה של 20% מהשיא; הפד שוב נכנס לפעולה

הכרזת ה-WHO על הקורונה כמגפה עולמית הפילה את המדדים • הפד הביע נכונות להזרים עוד מיליארדי דולרים לשוק הריפו • הצעת טראמפ להורדת המס ל-0% לוטה בערפל; שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין דוחק בקונגרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

22:00

בורסות וול סטריט ננעלו בירידות חדות בצל ההכרה בווירוס הקורונה כמגיפה עולמית. מדד דאו ג'ונס ו-S&P 500 נכנסו לטריטוריה דובית - כלומר, השלימו נפילה של 20% מהשיא, והפד יצא בהודעה מיד לאחר מכן כי יספק תמיכה לשווקים.

בסופו של יום המסחר מדד דאו הדאו ג'ונס צלל בכ-5.8%, הנאסד"ק ו-S&P 500 נפלו ב-4.7% ו-4.9% בהתאמה. מדד הפחד (VIX) זינק ביותר מ-13%.

הפד הבטיח הערב להזרים עשרות מיליארדי דולרים נוספים למערכת הפיננסית בתקווה להקל על וול סטריט מלחצי נגיף הקורונה. ההכרזה, שניתנה דקות לאחר שהדאו צלל לטריטוריה דובית, מסמנת את נכונותו של הפד לתמוך בשווקים הפיננסיים שמחפשים תחתית.

בהתערבות השלישית רק השבוע, נמסר כעת כי הפד יזרים לפחות 175 מיליארד דולר נוספים לשוק הריפו (REPO), בנוסף ל-150 מיליארד דולר שהוזרמו ביום שני ולפחות 100 מיליארד דולר לפני כן. נזכיר כי הגורמים למצוקת נזילות בשוק הריפו הוגדרו תחילה כטכניים ולא כשל מערכתי. 

שוק הריפו הוא אפיק מימון קצר מועד המבוסס על הסכמי רכישה חוזרת בין שני צדדים. הסכם רכש חוזר, או ריפו, הוא הלוואה לטווח קצר. הבנקים, קרנות הגידור וחברות המסחר סוחרים במזומן תמורת אג"ח ממשלתיות לטווח קצר, כגון שטרות האוצר של ארה"ב. עסקאות ריפו נעשות בדרך-כלל למשך לילה (Overnight), אבל הן יכולות להישאר פתוחות במשך שבועות. הסוג הנפוץ ביותר של ריפו הוא הסכם צד שלישי שבו בנקים המסחריים הגדולים פועלים כמתווכים בין גופים פיננסיים אחרים כמו קרנות גידור וקרנות הפועלות בשוק הכספים.

לאחר שהצהיר אתמול הנשיא טראמפ כי הממשל והקונגרס בוחנים הקלות מס על מקבלי השכר, הערב אמר הנשיא האמריקאי כי אם הקורונה תעבור מהר לא יהיה צורך בתמריצים.

21:15

מחריפות הירידות בוול סטריט על רקע ההכרזה הרשמית של ארגון הבריאות העולמי (WHO) על וירוס הקורונה כמגיפה עולמית. מדד דאו ג'ונס מתרסק ביותר מ-6%, ובכך נכנס לטריטוריה דובית לאחר שהשלים נפילה של כ-20% מהשיא האחרון.

20:15

החוזים על הנפט למסירה באפריל נפלו בכ-3% לכ-33 דולרים לחבית, וזאת בהמשך להתמוטטות ברית אופ"ק-רוסיה, והגברת קצב ההפקה על ידי סעודיה, וכן על רקע נתונים ממשרד האנרגיה האמריקאי על עלייה של המלאים זה השבוע השביעי ברציפות.

לפי ה-EIA, מלאי הנפט האמריקאי עלה ב-7.7 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-6 למרץ. האנליסטים ציפו לעלייה מתונה יותר של 2.5 מיליון חביות.

בינתיים, סעודיה, מנהיגת ארגון מפיקות הנפט אופ"ק, חשפה תוכנית להגברת קצב הפקת הנפט לשיא של 13 מיליון חביות ביום, כך לפי"הוולסטריט ג'ורנל".

19:50

הירידות בוול סטריט מחריפות לאחר ההכרה כי הקורונה היא מגפה עולמית. ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז הערב רשמית על התפרצות נגיף הקורנה כמגיפה עולמית.

מדד הנאסד"ק צונח ביותר מ-4%, וכך גם מדד S&P 500. מנייתה של ענקית התעופה בואינג , שמהווה כ-8% מהדאו ג'ונס, משלימה התרסקות של 40% בחודש האחרון, ומפילה את המדד ביותר מ-5%.

הבית הלבן והקונגרס דנו אתמול בצעדים לתמיכה בכלכלה ובשכר האמריקנים מול השלכות התפרצות הקורונה שמתרחבת בארה"ב ואולם בשלב זה אין אישור להצעה של טראמפ להקל במס על מקבלי השכר (ל-0%).  שר האוצר סטיבן מנוצ'ין דוחק בקונגרס ואומר כי זה די קריטי שתגובש חבילת חילוץ.

מנייתה של ענקית המחשוב מיקרוסופט  מאבדת 3.6%, ענקית הטכנולוגיה אפל  מאבדת 3% מערכה, ומניית בנק אוף אמריקה  משלימה התרסקות של 33% בשלושת השבועות האחרונים.

18:35

בורסות אירופה סגרו את ביום המסחר בירידות, וזאת לאחר שעלו מוקדם יותר הבוקר. הדאקס הגרמני איבד 0.37%, הקאק ירד ב-0.57% ומדד הפוטסי צנח ב-1.5% בהמשך להורדת הריבית על ידי הנגיד קארני, בגובה של 0.5%.

דיויד קוסטין, מנהל האסטרטגיה הראשי של בנק ההשקעות גולדמן זאקס, מעריך כי השוק השורי, זה שהחל לאחר משבר הסאבפריים ועד השנה ושנחשב הארוך ביותר בהיסטוריה של וול סטריט, צפוי להגיע לסיומו . לדבריו שוקי המניות יספגו מכה נוספת מלבד זו שהתרגשה על השוק בשלושת השבועות האחרונים.

17:45

המדדים בוול סטריט נסחרים תחת לחץ מכירות שמשכיח את הזינוק אתמול. מדד דאו ג'ונס נופל ב-4%, הנאסד"ק מאבד 3.5%, ומדד S&P 500 צולל ב-4%. זאת בצל חוסר הוודאות סביב תוכנית טרמאפ. הנשיא טראמפ הציע אתמול לבחון הורדת שיעור המס למקבלי השכר ל-0% עד סוף השנה. עם זאת, העיתוי של יישום מדיניות כזו נותר לא ברור. שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, דוחק בקונגרס לגיבוש חבילת חילוץ. "זה קריטי", אמר מנוצ'ין.

מניית בואינג  מתרסקת בכ-11% ובכך משלימה התרסקות של 40% בחודש האחרון, וזאת בהמשך לדיווח כי בכוונתה למשוך את מלוא קו האשראי שהעניקו לה הבנקים בארה"ב עד יום שישי הקרוב. 

דיויד קוסטין, מנהל האסטרטגיה הראשי של בנק ההשקעות גולדמן זאקס, מעריך כי השוק השורי, זה שהחל לאחר משבר הסאבפריים ועד השנה ושנחשב הארוך ביותר בהיסטוריה של וול סטריט, צפוי להגיע לסיומו . לדבריו שוקי המניות יספגו מכה נוספת מלבד זו שהתרגשה על השוק בשלושת השבועות האחרונים.

17:00

צניחה חופשית בוול סטריט. לאחר הריבאונד אתמול, המדדים בניו יורק נופלים בכ-4% בצל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה.

שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, אמר היום כי הממשל יגיב במהירות להשלכות התפשטות הקורונה בארה"ב. לדבריו מדובר באירוע כמו לאחר התקיפה ב-9/11, אסון התאומים.

הנשיא טראמפ הציע אתמול לבחון הורדת שיעור המס למקבלי השכר ל-0% עד סוף השנה. עם זאת, העיתוי של יישום מדיניות כזו נותר לא ברור. הסנאטור צ'אק גרסלי, העומד בראש ועדת הכספים של הסנאט, אמר כי יש לבחון את ההצעה. מנוצ'ין דוחק כעת ואומר כי זה די קריטי שהקונגרס יגבש חבילת חילוץ.

15:30

המסחר בניו יורק נפתח בירידות חדות, בעוד המשקיעים מצפים לעוד יום של תנודות עזות. מדד דאו ג'ונס מאבד 700 נקודות, או כ-3%. הנאסד"ק ו-S&P 500 צונחים בכ-2.6%.

מדד הפחד (VIX) מזנק בכ-10% ומעלה את מפלס החששות מהמשך הירידות לאחר האתנחתא שנרשמה אמש. נזכיר כי בורסות וול סטריט קפצו אתמול בכ-5% על רקע הציפייה של צעדי ממשל טראמפ להקלות מס בקרב מקבלי השכר כצעד להתמודד עם השלכות התפשטות נגיף הקורונה.

15:00

המסחר באירופה מתנהל בירידות שערים קלות, לאחר שהמדדים מחקו את העליות שרשמו קודם לכן. בורסת מילאנו מאבדת 1%, ובצרפת נרשמת עלייה קלה.  

החוזים העתידיים בוול סטריט נופלים בחדות בעקבות אי ודאות בנוגע למועד יישום תוכנית התמריצים של טראמפ, והאם היא תספיק כדי לבלום את ההאטה בצמיחה. 

העליות במחירי הנפט התחלפו בנפילה חדה, לאחר שארמקו הסעודית הודיעה כי משרד האנרגיה ביקש ממנה להגביר את התפוקה במיליון חביות ליום.

12:30

המסחר באירופה מתנהל בעליות חזקות של כ-1.5% במדד סטוקס אירופה 600 . בורסות גרמניה ופריז מטפסות בכ-1.8%, עליות של כ-1% נרשמות במילאנו ולונדון מטפסת בכ-0.8%. 

בניו יורק נרשמות ירידות בחוזים העתידיים והחזוים על מדד דאו ג'ונס מצביעים על ירידה של 600 נקודות בפתיחת המסחר. מספר מקרי הקורונה בארה"ב עבר את ה-1,000 וערים בחוף המערבי אוסרות על התכנסויות של מספר גדול של אנשים. 

באיליה עולה מספר המקרים על 10,000, ומספר מקרי המוות עלה מיום שני ב-168 ל-631 בני אדם, 45% בגילים 80 עד 89 שנים, 32% בשנות ה-70 לחייהם, 14% מעל גיל 90, 8% בשנות ה-60 לחייהם ו-2% בגילים 50 עד 59. הסגר במדינה נמשך, ובקרב פוליטיקאים נשמעות קריאות "לסגור הכול".    

11:00

מתחזקות העליות באירופה והמדדים המובילים מטפסים עד 2.5%. נשיאת ה-ECB, הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד, מזהירה כי ללא צעדים דחופים להתמודדות עם הקורונה, אירופה מסתכנת בזעזוע כלכלי עוצמתי שדומה לזה שהיה במשבר הפיננסי.  

10:45

המדדים המובילים באירופה רושמים עליות חדות של כ-2%, כשהמשקיעים ממשיכים לעקוב אחר התפשטות הקורונה, מחיר הנפט והמצב הגיאופוליטי.

מניות הבנקים מתחזקות בכ-2.6%, לאחר שהבנק המרכזי של אנגליה הודיע על קיצוץ חירום בריבית מ-0.75% ל-0.25% ועל תוכנית סיוע חדשה לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים, לצד מהלכים שיסייעו לבנקים המסחריים להלוות יותר כספים. 

המסחר באירופה מתנהל כנגד המגמה שנרשמה היום באסיה, שם נרשמו ירידות חדות היום. ירידות ממשיכות להירשם בחוזים העתידיים בוול סטריט, לאחר הראלי שנרשם שם אתמול.

עליות נרשמות במחיר הנפט זה היום השני ברציפות, על רקע תקווה שמפיקות הנפט בארה"ב יקצצו בתפוקה לאחר שארגון אופ"ק ורוסיה לא הגיעו להסכמות בנושא.

במסחר בולטות היום מניות אדידס , שיורדות כ-6%, לאחר שהחברה הזהירה לפני הפתיחה על צניחה של כ-1 מיליארד דולר במכירותיה בסין ברבעון הראשון. יצרנית ביגוד הספורט הגרמנית דיווחה על רווח תפעולי של 245 מיליון אירו ברבעון הרביעי ועל מכירות של 5.84 מיליארד אירו. שני הנתונים פספסו את תחזיות האנליסטים. 

KNORR BREMSE  הגרמנית בולטת בצד החיובי בזינוק של כ-10% לאחר שיצרנית מערכות הבלימה הזהירה מפגיעה בהיקף 60 מיליון אירו מהקורונה אך דיווחה על צמיחה ברווחיות ובמכירות.

10:15

בורסות אירופה פתחו את המסחר בעליות שערים חדות, ומדד סטוקס 600 מזנק בכ-2%. 

09:20

הבנק המרכזי של אנגליה הכריז על הורדת הריבית ב-0.5% מ-0.75% ל-0.25%. ההחלטה מגיעה לאחר החלטה דומה של הפדרל הריזרב. הבנק גם הכריז על תוכנית מימון חדשה לעסקים קטנים ובינוניים.

07:30

בורסות שנחאי והונג קונג עברו גם הן לטריטוריה האדומה, והן נסחרות כעת בירידות של 0.7% ו-0.3%. המדדים בשנזן רושמים ירידות של עד 1%. מחריפות הירידות בשאר הבורסות: מדד קוספי בדרום קוריאה צולל ב-2.6%, ובורסת אוסטרליה ננעלה בירידה של 3.6%. מדד ניקיי בטוקיו מאבד 2%. ירידות חדות נרשמות בחוזים בארה"ב והדאו ג'ונס מאבד כ-700 נקודות. 

06:30

מסחר מעורב בנטייה שלילית היום (ד') בבורסות אסיה. המשקיעים ממשיכים לעקוב אחר התפתחויות בתוכניות הסיוע של הממשל בארה"ב על רקע המשך התפשטות וירוס הקורונה. ביפן מאבד מדד ניקיי כ-1.4% וירודה של כ-1.5% נרשמת במדד קוספי בקוריאה הדרומית.

באוסטרליה נופלת הבורסה בכ-3%. במדינה פורסם היום סקר סנטימנט הצרכנים של ווסטפק למרץ, שהצביע על צניחה של 3.8%, לעומת צפי לירידה של 0.4% ובהמשך לעלייה של 2.3% בחודש הקודם. מדובר בצלילה לשפל של חמש שנים.

מגמה מעורבת נרשמת בבורסות סין. בשנחאי מטפס המדד ב-0.3%, בהונג קונג נרשמת עלייה סמלית סביב רמת הפתיחה ובשנזן ירידות קלות.

הבנק המרכזי של אוסטרליה (NAB) הזהיר הבוקר כי "סביר שהשווקים יישארו תנודתיים כל עוד הכותרות סביב הקורונה ימשיכו להיות שליליות". 

הדאגות סביב הווירוס שלחו את השווקים לרכבת הרים בימים האחרונים. המחלה הדביקה לפחות 113,851 איש וגבתה את חייהם של יותר מ-4,000 עד כה, לפי הנתונים האחרונים של ארגון הבריאות העולמי.

על רקע המעקב של המשקיעים אחר תוכניות הסיוע של ממשלות בעולם למאבק בווירוס, הודיעה הבוקר ממשלת אוסטרליה על חבילת בריאות בהיקף 2.4 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-1.56 מיליארד דולר ארה"ב) שלדבריה "תספק תמיכה חסרת-תקדים בתחומי הרפואה הראשונית, טיפול בקשישים, בתי חולים, מחקר ומצבור רפואי לאומי".

לפי דיווחים אתמול הנשיא טראמפ מקדם הורדת המס על משכורות עבור מעסיקים ועובדים ל-0% לכל השנה, במהלך. יפן חשפה גם היא חבילה בהיקף של 4 מיליארד דולר.

מחיר הנפט רושם היום עליות של עד כ-3%.  

בוול סטריט אמש, בסיומו של יום מסחר תנודתי, המדדים התאוששו מעט והצליחו להשיב כמחצית מהירידות שנרשמו ביום שני, שבו נרשמו הירידות היומיות החדות ביותר מאז 2008. מדדי דאו ג'ונס, נאסד"ק ו-S&P 500 זינקו ב-4.9%, לאחר הדיווחים בתקשורת שלפיהם הנשיא טראמפ מציע שיעור מס של 0% על שכר לשנת 2020.

השווקים זינקו בתחילת היום בציפייה להודעה של טראמפ על תוכנית ההקלות במס. במהלך המסחר, לאחר דיווחים בארה"ב ולפיהם לבית הלבן אין תוכנית כזו מוכנה, עברו המדדים לתנודות חדות שנעו בין עליות של 3% לירידות בשלושת המדדים המובילים.