האם ליצמן הגדיל את מצבת ה-MRI ב-600%?

כמה סורקי MRI נקנו בימי ליצמן כשר הבריאות, ומה קורה בעולם? עשינו סריקת חתך • המשרוקית של גלובס

יעקב ליצמן, יהדות התורה / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
יעקב ליצמן, יהדות התורה / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

שר הבריאות יעקב ליצמן לא יודע עד מתי יישאר במשרד, אבל בינתיים הוא עורך ספירת מלאי. בראיון לרדיו ירושלים הוא הביע סיפוק מהישגיו, ומנה כמה מהם, למשל הרחבת הזכות לטיפול שיניים ושיפוץ חדרי מיון. על שיפור אחד היו לו מספרים: "התחלתי את תפקידי עם תשעה מכשירי MRI במדינה; היום זה 60 ומשהו, 62-61".

שישים מכשירים במדינה שלמה אולי לא נשמע הרבה, אבל MRI הוא מפלצת טכנולוגית יקרה למדי. סורקי MRI (ראשי תיבות של Magnetic Resonance Imaging), נעזרים בתהודה מגנטית כדי להפיק צילומי חתך של גוף האדם, בלי ההשפעות המזיקות שכרוכות בצילומי רנטגן ו-CT. מכשיר בודד יכול לעלות כיום יותר מ-5 מיליון שקל. אלה שקיימים עובדים סביב השעון, אבל התורים לבדיקה ארוכים. הכפלת מספר המכשירים פי שבעה, כפי שליצמן מספר, היא לא דבר של מה בכך.

בדקנו את הנתונים. ליצמן קיבל את משרד הבריאות באפריל 2009, ולמעט כשנתיים, שברובן החליפה אותו יעל גרמן, מוביל אותו ברציפות עד היום. רוב הזמן נשא בתואר "סגן שר", אבל בפועל היה שר מלא-מלא.

עם מינויו של ליצמן היו בישראל 10 מכשירי MRI, רובם באזור המרכז. בסוף 2010 נוסף מכשיר בודד, אבל עד 2013 המספר זינק ל-30. העלייה נמשכה בקדנציה הקצרה של גרמן, שבסופה נרכשו חמישה מכשירים חדשים לפריפריה, וגם אחר כך.

ואיפה אנחנו היום? ממשרד הבריאות נמסר למשרוקית שכיום פועלים בישראל 43 מכשירי MRI, לרבות כמה ניידים. 20 מהם במרכז, ובתוכם 8 בתל אביב. מספר המכשירים גדל אפוא פי ארבעה וחצי בערך מאז 2009.

יחסית למדינות המערב, ישראל היא עדיין מדינה דלת-MRI. כל מיליון תושבות ותושבים מתחלקים ב-5.2 מכשירים, בעוד הממוצע במדינות OECD עומד על 17.5. רק בהונגריה ובמקסיקו השיעור נמוך יותר.

מפגרים אחרי העולם
 מפגרים אחרי העולם

■ בשורה התחתונה: דברי ליצמן חצי נכונים. מאז מונה לראשונה למשרד הבריאות, מספר מכשירי ה-MRI גדל פי 4.5. כיום הוא עומד על 43, ולא 60. חלק מהגידול נרשם בקדנציה הקצרה של יעל גרמן.

תחקיר: ארן רונדל