"המדפים בישראל מלאים. פועלים בצורה אינטנסיבית כדי שלא יהיו חוסרים"

את הדברים אמר צביקה ביידא, סמנכ"ל שופרסל, בכנס "עסקים, כלכלה ומשפט בצל הקורונה" של "גלובס" • ביידא רואה מקרוב את המגמות המקומיות, ונדרש להיערך להתמודדות עם משבר בקנה מידה לאומי

עד לפני שבוע, זה עוד היה נראה רחוק. במהדורות החדשות חזרו סרטונים ותמונות מהמרכולים באיטליה, המתרוקנים במהרה כשהציבור מבקש לאגור מזון לתקופת המשבר, שאין לדעת כמה זמן עוד יימשך. תוך זמן קצר, גם רשתות המזון בישראל החלו להרגיש את הלחץ הגובר; בין אם בגלל הצעדים שבהם נוקטת הממשלה בכדי לבלום או להאט את משבר הקורונה, או בגלל התמונות ממדינות אחרות המאותתות לציבור שעדיף להיערך מראש. צביקה ביידא, סמנכ"ל רשת המזון שופרסל, רואה מקרוב את המגמות המקומיות, ונדרש להיערך להתמודדות עם משבר בקנה מידה לאומי.

התמונות של המדפים המרוקנים, הן נושא השיחה של היום בכנס "עסקים, כלכלה ומשפט בצל הקורונה" של "גלובס", שהתקיים ללא קהל ושודר בשידור חי. הכנס נערך בחסות ובשיתוף בנק הפועלים, שופרסל, מכון הייצוא, איגוד לשכות המסחר, משרד עורכי דין מ. פירון ושות' ובית ההשקעות פסגות.

"המדפים בישראל מלאים. יכול להיות שיהיו חסרים מוצרים מסויימים, אבל אין מצב שיהיה חוסר מוחלט בנייר טואלט למשל. אנחנו פועלים בצורה אינטנסיבית כדי שלא יהיו חוסרים. מבחינה צרכנית, אנחנו עומדים בביקושים. יש אתגר משמעותי, אנחנו נמצאם בביקושי שיא למוצרי צריכה, וזה אתגר. אנחנו לפני שבוע השיא של פסח, אליו נערכים בדרך כלל חודשים מראש, ועכשיו אנחנו בביקושי שיא כבר מספר שבועות. אנחנו עושים את המיטב ושמחים על התוצאות, ומקווים שנחזור לשגרה במהרה".

ובפתח, חג הפסח. איך אתם נערכים למצב הזה?
"העלייה בשיעור הקונים והמכירות דומה לשבוע השיא של החג, כבר למעלה משבוע שני ברצף, ועוד מעט אנחנו נכנסים לשבועות המכר של פסח- ואז מדובר במוצרים אחרים. פסטה, מים, שימורים, קמח, מלח, מזון לתינוקות - אלו הדברים שבעיקר נמכרים עכשיו, וכמובן ג'ל לחיטוי ידיים ומגבונים לחים, שם אנחנו רואים הסתערות. מסכות פנים יש, וכל מלאי שמגיע נחטף".

הביקושים היום בשיא, אולי אין צורך השנה במבצעי פסח.
"יש הרבה יותר אנשים שנמצאים בישראל לקראת פסח, ולא בחו"ל. זה אומר יותר אנשים שצריכים לצרוך מזון, וגם פחות אנשים אוכלים עכשיו בחוץ. צריך לזכור שבפסח מדובר במוצרים אחרים. אנחנו עסוקים בדיוק בההפך מעליית מחירים. יש לנו אחריות חברתית לתת מענה לצרכים הגוברים. אנחנו ודאי לא מעלים מחירים במקרה כזה. החל משבוע הבא נראה מוצרי פסח. קבוצת שופרסל לא העלתה מחירים, ואין עלייה במחירים של המוצרים המבוקשים. ככל שאנחנו שולטים בזה, אין עליית מחירים, ואנחנו מנסים לעשות מה שאפשר כדי לסמן את המוצרים הרלוונטיים, לעמוד בביקוש במחירים הכי טובים שאפשר".

האתר שלכם בשבוע שעבר קרס. איך זה מתנהל היום, יותר אנשים קונים באונליין?
"המכירות באונליין בשוטף הן 15% מהמכירות שלנו, אבל כרגע אנחנו נמצאם בביקושי שיא ונדרשים לתת מענה למשהו שעד היום לא ידענו. האתר נפל פעם פעמיים, אבל אנחנו מוכנים למצבים כאלו. אנחנו מתארגנים מספיק זמן מראש למצבי משבר וכדי לספק מוצרים בסיסיים. בגלל הביקושים הגדולים, אנחנו נערכים לוגיסטית ותפעולית בכל החזיתות. זה דורש למתוח את המערכת בצורה משמעותית כדי לתת מענה, ואנחנו פותחים היום עוד ועוד סניפים לפעילות אונליין. אנחנו מגייסים מאות עובדים חדשים. ככל שאנשים יהיו יותר בבתים, הצורך לאספקת מזון בבית הלקוח יגדל".

בזמן שבמשק אנחנו רואים גל פיטורים גדול, ועובדים רבים הנדרשים לחשב מסלול מחדש, ממש מעכשיו לעכשיו, דווקא בעסקי המזון - המצב הוא הפוך. בזמן שעשרות אלפי עובדים הוצאו לחל"ת, במרכולים ובשופרסל - מגייסים. "אנחנו מתכוונים לקלוט 400 עובדים ובהמשך זה יגדל, כדי לעמוד בצרכים", מספר ביידא. "אנחנו בשיתוף פעולה עם התאחדות המלונות ורשת - שני גופים שנפגעו. אנחנו נשמח לקלוט עובדים שאיבדו את עבודתם.

אנחנו שומעים מאנשים על מה שקורה במילאנו, מקום שבו איבדו שליטה על ניהול המחלה - הרכישה באונליין מוגבלת רק לקהל מבוגר, בסניפים אין קופאיות והכל אוטומטי.
"אנחנו בוחנים הרבה תרחישים. כרגע אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי להגדיל את ההיצע. הסניפים עובדים במתכונת מלאה, למעט אחוזים בודדים של היעדרות. יש הירתמות של העובדים והם מבינים את החשיבות של העבודה שלהם. יש לנו אחריות לאומית. אנחנו רואים אחריות עצומה, ונעמוד בהתחייבות שלנו לתת את השירות הכי טוב שאפשר".

תגבילו, למשל, רכישה של מספר מוצרים לאדם?
"ללא כל קשר למשבר הקורונה, אנחנו באופן כללי לא מאפשרים רכישה סיטונאית בסופרים שלנו. גם אז וגם היום - אתה לא יכול להזמין יותר מ-6 מארזי מים, למשל. לא יהיה שינוי בנושא".