סרט אימה על קורונה: מניית אימפריית בתי הקולנוע של משפחת גרידינגר מתרסקת בכמעט 20% בלונדון

חברת סינוורלד מזהירה כי לא תעמוד בקובננטים שלה מול הבנקים, במידה ובתי הקולנוע ייסגרו לקהל הרחב למשך תקופה • המניה נפלה 72% בשנה האחרונה

מוקי וישראל גרידינגר / צילום: אתר החברה
מוקי וישראל גרידינגר / צילום: אתר החברה

משבר הקורונה מרעיד את תעשיית בתי הקולנוע העולמית: המניה של חברת סינוורלנד (CINEWORLD GROUP ) של האחים מוקי וישראל גרידינגר הישראלים, שהינה רשת בתי הקולנוע השנייה בגודלה בעולם, צנחה היום בשיעור של 50% ובהמשך התמתנו הירידות לכ-20%, על רקע אזהרה שפרסמה בדבר החשש כי לא תעמוד בקובננטים שלה מול הבנקים,  במידה ובתי הקולנוע ייסגרו לקהל הרחב למשך תקופה. הצעד הזה מתרחש לאחר שמספר הולך וגובר של מדינות הודיעו על סגירת בתי הקולנוע במדינה לצד מוסדות תרבות וחינוך נוספים בצל החששות מהתפשטות הווירוס.

מניית סינוורלד שבניהול מוקי גרידינגר, נסחרת במגמה שלילית זמן ניכר עוד לפני סערת הקורונה, אך הנפילות בה קיבלו משנה תוקף באמצע פברואר עם החרפת מאמצי ההתגוננות הגלובליים מהשלכות הווירוס. בשנה האחרונה איבדה המניה כ-72% ושווי השוק שלה עומד על 968 מיליון פאונד.

החברה הצהירה היום כי היא עדיין לא חוותה נזק פיננסי מהותי בשל התפשטות וירוס הקורונה, אך כי בתרחיש קיצון בו תידרש לסגור את בתי הקולנוע שלה, היא עשויה לאבד הכנסות של עד שלושה חודשים, מה שכאמור עשוי להעמיד בסיכון את יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות. מוקי גרידינר, מנכ"ל החברה צוטט בפייננשל טיימס כשהוא אומר כי "אם התנאים בנוגע לווירוס הקורונה יימשכו או יחמירו, החברה עשויה לנקוט בצעדים על מנת להפחית את ההשפעות עליה וביניהם דחייה והפחתת הוצאות על מנת לשמור על תזרים מזומנים". 

רכישת סינפלקס תצא לפועל?

המצב הנוכחי עשוי להשפיע בין היתר על העסקה עליה דיווחה החברה בדצמבר האחרון, במסגרתה חתמה סינוורלד על הסכם לרכישת חברת סינפלקס (Cineplex) הקנדית תמורת 2.1 מיליארד דולר, שאמורה הייתה להפוך אותה לגדולה בעולם מבחינת מספר המסכים. העסקה המדוברת אמורה הייתה להפוך את סינוורלד לחברה שמפעילה למעלה מ-11 אלף מסכי קולנוע ברחבי העולם - המספר הגדול ביותר שבו מחזיקה חברת בתי קולנוע אחת. פרק הזמן שנקבע להשלמת העסקה הוא עד המחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

זו לא עסקת הענק הראשונה שמבצעת סינווורלד בשנים האחרונות: לפני כשלוש שנים רכשה סינוורלד את חברת ריגל האמריקאית - אחת מהרשתות הגדולות בארה"ב בתמורה לכ-3.6 מיליארד דולר. האחים גריידינגר מחיפה מחזיקים ב-29% מאימפריית הקולנוע הזו, שכיום מפעילה כ-9,500 מסכים בישראל, פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, בולגריה, רומניה, בריטניה וארה"ב. בנוסף, האחים הם גם הבעלים של חברת תיאטראות ישראל שמחזיקה בבתי הקולנוע יס פלאנט ורב חן ובחברת הפצת הסרטים פורום פילם.