אחרי קרב הבלימה: כך מתמודדת סין עם סכנת קריסה מיידית של מיליוני עסקים קטנים

פטור זמני מהפרשות לפנסיה, הורדת ריבית ודחייה בהחזר הלוואות • אחרי שלב הבלימה של נגיף הקורונה, סין מתמודדת עם חשש לקריסה מיידית של מיליוני עסקים קטנים שתוביל לאבטלה המונית • עד כה פירסמה המדינה 800 תקנות לסיוע לעסקים הקטנים, אך מצבם נותר אנוש

עובדות מפעל נייקי בסין בצל איום הקורונה / צילום: Peng Zhaozhi/Xinhua, AP
עובדות מפעל נייקי בסין בצל איום הקורונה / צילום: Peng Zhaozhi/Xinhua, AP

מועדון הקריוקי "גה מי" בעיר ג‘נגג'ואו, מחוז חנאן, הצטייד באספקה מוגדלת של פירות וחטיפים לקראת חופשת ראש השנה הסיני שחלה בסוף ינואר. קריוקי הוא בילוי פופולרי מאוד בקרב צעירים סינים וראש השנה נחשב מסורתית לתקופת שיא מבחינת פעילות. אלא שמאז ערב ראש השנה, כבר חודש וחצי, המועדון סגור כחלק מצעדי ההסגר. הפירות מזמן נרקבו והחטיפים ממשיכים להתיישן על המדפים, כשהמועדון נאלץ להמשיך לשלם משכורות ושכר דירה אך אינו רושם כלל הכנסות. בראיון לעיתון מקומי העריך מנהל המועדון כי הפסדיו חצו כבר את מיליון היואן (חצי מיליון שקל).

900 קילומטר מזרחה משם בעיר קונשאן, מחוז ג‘יאנגסו, וואנג קה, מנהל חברת מסחר אלקטרוני קטנה, הגיש כבר ב-10 בפברואר את מסמכי הבקשה לחזרה לעבודה, כולל פרטים מלאים על כל עובדיו, לחברת הניהול בבניין המשרדים, שמעבירה אותם לאישור הרשויות. אחרי 10 ימים קיבל וואנג הודעה כי במסמכים נפלה טעות והוא צריך למלא אותם מחדש. וואנג הגיש אותם שוב אך ימים ארוכים חלפו ותשובה לא הגיעה. כשהצליח סופסוף לתפוס את המשרד האחראי בטלפון, נמסר לו שהם עסוקים והוא צריך להמשיך לחכות. לדבריו, בעוד חברה גדולה השוכנת בבניין המשרדים שלו קיבלה אישור מהיר לחזור לפעילות, החברות הקטנות והבינוניות נתקלו בעיכובים. בסופו של דבר האישור המיוחל לפתוח הגיע רק ב-5 במרץ, 25 יום אחרי הבקשה. להערכת וואנג, כל יום ללא פעילות גרם לו להפסד של 10,000 יואן (5,000 שקל).

עסקים פרטיים כמו מועדון הקריוקי בג‘נגג'ואו וחברת המסחר האלקטרוני בקונשאן הם חוליה קריטית בכלכלה הסינית. עסקים קטנים ובינוניים מהווים יותר מ-90% מכלל החברות בסין, מעסיקים 80% מהעובדים העירוניים ואחראים ל-60% מהתוצר הלאומי הגולמי ו-50% מההכנסות ממסים. עסקים אלו הם הנפגעים הקשים ביותר מההשבתה המתמשכת שנכפתה על המשק הסיני לצורך המלחמה בקורונה, השבתה שמעמידה מיליונים מהם במצב של חיים ומוות ממש, קרובים לקריסה ולפשיטת רגל.

לא לפיטורים , כן להורדת שכר

המשק הסיני אמנם שב בהדרגה לעבודה בשבועות האחרונים אבל קצב החזרה לפעילות של חברות קטנות ובינוניות איטי בהרבה. לחברות הקטנות קשה יותר להחזיר עובדים התקועים בעירם, להשיג חומרי גלם, להצטייד באביזרי מיגון מספיקים ומעל לכל לקבל את כל האישורים הדרושים לשוב לפעילות מהרשויות, המתעדפות ארגונים גדולים.

לפי הנתונים הרשמיים, מעל 90% מהחברות בסין חזרו לעבוד, גם אם לא לפעילות מלאה. לעומת זאת, בקרב עסקים קטנים ובינוניים שיעור החזרה לעבודה עמד על 52% בלבד נכון ליום שישי שעבר. עבור עסקים קטנים בתחומי מסעדנות, תיירות, שירותים וקמעונאות הסיוט עוד רחוק מלהסתיים, כשבמצב חוסר הוודאות הטראומטי הנוכחי הלקוחות הסינים רחוקים מלחזור לדפוס הצריכה של לפני הקורונה.

בעוד חברות גדולות יכולות להסתמך על יתרות מזומנים מהעבר כדי לצלוח את התקופה, במקרה של עסקים קטנים ובינוניים הרזרבה קטנה בהרבה.

בסקר שפרסמו בחודש שעבר חוקרים מאוניברסיטאות פקינג וצ'ינחואה בבייג'ינג דיווחו 34% מהעסקים הקטנים כי יוכלו לשרוד עד חודש במצב תזרים המזומנים הנוכחי שלהם. עוד 51% מהעסקים אמרו כי יוכלו לשרוד עד שלושה חודשים בתזרים הנוכחי.

עסקים סינים קטנים גילו בחודשיים האחרונים לא מעט יצירתיות בניסיון לשרוד איכשהו את התקופה הקשה. מסעדות שעוברות לעבוד דרך משלוחים זה עניין שבשגרה, אבל יש גם ברים שאימצו שיטה זו. ללקוחות שרוצים לשתות בביטחון היחסי של הבית, שולחים הברים כמויות מדויקות של המרכיבים הדרושים להכנסת הקוקטייל האהוב עליהם ודף הוראות הכנה. סוכני נדל"ן, שגילו כי הלקוחות לא ששים לבוא לראות נכסים בימים אלו, פנו ללייבסטרימינג כדי לשווק דירות ואפילו מכוני כושר מקיימים אימונים אונליין. אלא שכל זה רחוק מלהספיק ובדרך כלל לא מכסה אפילו את ההוצאות השוטפות של העסק.

הממשלה הסינית הבינה כבר בתחילת המשבר כי העסקים הקטנים הם החוליה החלשה בשרשרת וקריסה מסיבית שלהם תוביל לאבטלה גבוהה, מתכון לחוסר יציבות חברתית ואיום פוטנציאלי על השלטון של המפלגה הקומוניסטית. בחודש וחצי האחרונים פרסמה הממשלה המרכזית בסין לא פחות מ-146 תקנות שונות לסיוע לעסקים קטנים. הרשויות האזוריות פרסמו עוד 654 תקנות, שחלקן מפרטות את ההוראות המרכזיות ואחרות מרחיבות אותן.

בימים ארוכים של השבתה כפויה ההוצאה המרכזית של עסקים קטנים היא תשלום שכר לעובדים. אלא שבכל הנוגע להקטנת כוח האדם בתקופת המגפה הרשויות הסיניות, שכאמור חוששות בעיקר מהיווצרות אבטלה, דווקא הקשיחו את הנהלים על פיטורי עובדים, אפילו בהיקף קטן. במקום פיטורים הרשויות קוראות למעסיקים להגיע להסכמה עם העובדים על קיצוץ שכר, אפילו עד שכר מינימום, והפחתת שעות עבודתם כדי לצמצם הוצאות.

כדי להקטין בכל זאת את העלויות של העסקים הקטנים והבינוניים הכריזה סין בחודש שעבר על מתן פטור מהפרשת תשלומים לפנסיה, ביטוח אבטלה וביטוח תאונות עבודה לעובדים בחודשים פברואר עד יוני. ההערכה היא כי היקף הפטור עומד על 71 מיליארד דולר בכל סין ואמור להפחית עד 10%-15% מההוצאה של מעבידים על תשלומים לעובדים. העובדים עצמם ימשיכו להפריש מהמשכורת את חלקם לביטוחים, והממשלה היא זו שאמורה להשלים את הפרשות המעביד החסרות מכיסה בחודשים הקרובים. הרשויות הסיניות מאפשרות לעסקים קטנים ובינוניים גם לדחות את ההפרשות לקרן הדיור של עובדים עד סוף יוני.

בערים ובמחוזות השונים הוסיפו כאמור הטבות משלהם. כך למשל בבייג'ינג הציעו לעסקים קטנים ובינוניים השוכנים בנכסים בבעלות המדינה פטור מתשלום שכירות בפברואר, כל עוד הם שומרים על רמה נמוכה של פיטורים. במקביל ויתרה בייג'ינג על אגרות שונות לעסקים קטנים ובינוניים, כמו עבור טיפול בביוב ועל בדיקת ציוד מיוחד.

בשנחאי ומחוז גואנגדונג מציעים 50% החזר על ההפרשות לביטוח אבטלה בשנה שעברה למעבידים שישמרו על קיצוץ נמוך במשרות. עסק קטן או בינוני בגואנגדונג שחתם על חוזה עם חברה ממשלתית ואינו יכול לעמוד בהתחייבויות בשל המגפה, יוכל לבקש לשנות את תנאי החוזה שלו בהתאם.

לעסקים הקטנים אין גישה להלוואות

ובכל זאת, עם כל הכבוד להטבות, מה שהעסקים הסינים זקוקים לו במיוחד כרגע זה אשראי, שיאפשר להם לצלוח את התקופה הקשה. מסורתית המערכת הבנקאית הסינית ידועה כנוקשה מאוד בכל הנוגע למתן הלוואות לחברות קטנות ובינוניות, שאינן יכולות להציע בטוחות מספיקות. לפי דוח של המוסד הלאומי הסיני למימון ופיתוח, לשני שלישים מ-80 מיליון עסקים קטנים במדינה לא היתה גישה להלוואות נכון ל-2018.

הקושי לקבל הלוואה מהבנק הצמיח לאורך השנים מגזר תוסס של "בנקאות צללים", מוסדות לא מפוקחים שחילקו אשראי חוץ בנקאי. אלא שהחל מ-2017 הרשויות בסין יצאו למבצע חיסול אגרסיבי של תעשיית ההלוואות הפרועה מחשש להיווצרות בועת אשראי מסיבית. המבצע הוביל לסגירה או קריסה של אלפי פלטפורמות למתן אשראי, מה שהגביר עוד יותר את מחנק האשראי לעסקים הקטנים.

מאז תחילת המשבר יזמו הרשויות הסיניות שורה של פעולות במטרה לדאוג לקו אשראי נרחב יותר לעסקים קטנים. במהלך פברואר הודיעה הממשלה הסינית כי תזרים לבנקים הממשלתיים 800 מיליארד יואן כדי לשפר נזילות ולהקצות הלוואות לעסקים קטנים בריבית מועדפת. בנוסף הרשויות הסיניות מעודדות בנקים להעניק תקופת חסד לעסקים קטנים ולדחות החזרים להלוואות עד סוף יוני.

הצעדים הסינים טומנים בחובם גם לא מעט סיכונים עתידיים למשק הסיני. האוכלוסיה הסינית המזדקנת כבר מפעילה לחץ על מערכת הפנסיה הסינית וכעת הכנסותיה צפויות להצטמצם עוד יותר כתוצאה מהפטור הזמני בהפרשות למעסיקים. במקביל, תקופת החסד הבנקאית והאשראי הרחב עלולים להגדיל משמעותית את שיעור ההלוואות הרעות ולאיים על יציבות המערכת הפיננסית. אלא שנראה כי בשלב הזה הסינים חייבים להמר ולקחת סיכונים עתידיים כדי למנוע קריסה מיידית של עסקים קטנים.