ענף הרכב הישראלי פותח את השבוע במתכונת פעילות מצומצמת; צמצומים בענף באירופה

המכירה באולמות ופעילות המסירות של כלי הרכב שהוזמנו נמשכת ללא שינוי • יצרני רכב גדולים באירופה מצמצמים פעילות במפעלים

אולם תצוגה של פולקסוואגן / צילום: שאטרסטוק
אולם תצוגה של פולקסוואגן / צילום: שאטרסטוק

ענף הרכב הישראלי מתחיל את השבוע במתכונת של עבודה בהיקף מצומצם, בעיקר עבודה מרחוק ברמת המטה וההנהלה ונוכחות מצומצמת באולמות תצוגה רבים. עם זאת פעילות השחרור והמסירה של כלי הרכב החדשים באתרים הלוגיסטיים ממשיכה כסדרה.

בענף הרכב גם מבצעים בימים האחרונים הערכות מצב לגבי רמות המלאים של כלי הרכב וככל הנראה יצומצמו משמעותית הזמנות המלאי החדשות לרבעון השני. זאת בעיקר בשל צפי לירידה משמעותית בהזמנות הרכב של חברות הליסינג וההשכרה בתקופה הקרובה. עד כה נרשמו בענף קרוב ל-2,000 ביטולי הזמנות של חברות השכרה לקראת עונת הפסח בשל עצירת התיירות הנכנסת.

במקביל, באירופה נערכים יצרנים לקראת שיבושים ו/או הפסקות יזומות בייצור כלי רכב חדשים בשל מגבלות על תנועה ופעילות במדינות מפתח, בעיקר באיטליה ובספרד. הנימוק הרשמי הוא שיבוש בשרשרת האספקה הלוגיסטית אולם בענף מעריכים כי היצרנים ישאפו לצמצם את היקף הייצור גם כחלק מההיערכות להאטת הכלכלה והביקוש לרכב במדינות מפתח.

חברת רנו הודיעה כי היא מפסיקה את פעילות הייצור שלה במפעליה בספרד, בשלב זה למשך יומיים, החל מיום שני השבוע. הסיבה הרשמית היא שיבושים קריטיים בשרשרת אספקת החלקים של החברה, שמקורם בסגר שמוטל על חלקים גדולים מספרד. הבעיות נובעות ככל הנראה גם ממחסור בכוח-אדם עקב המגבלות על תנועה בין הערים במדינה.

גם החברה-האחות ניסאן, שמפעילה בספרד פסי ייצור משלה, הודיעה על השעיית הפעילות בשני המפעלים שלה באזור ברצלונה מהיום למשך יומיים. זאת, לטענתה, בשל הפסקת הפעילות הכפויה של יצרן מקומי של גלגלים, שמספק לה חלקים בשיטת JUST IN TIME. המפעלים של רנו וניסאן מעסיקים במשותף כ-9,000 עובדים.

כלי תקשורת בספרד מדווחים כי סיאט, חברה בת של קונצרן פולקסווגן, צפויה להודיע על הפסקת הייצור למשך כשישה שבועות במפעל שלה במרטורל. הודעה רשמית כזו טרם פורסמה אך החברה צמצמה בינתיים משמרות. המפעל של סיאט במרטורל מייצר גם דגמים של אאודי (A1).

פולקסווגן צפויה להודיע בקרוב על שיבושי ייצור ואולי אף הפסקה ממושכת של הייצור במפעל שלה בפמפלונה, ספרד, שבו מיוצרים דגמים דוגמת פולקסווגן פולו, פולקסווגן T-CROSS ועוד.

פורד אירופה בוחנת את צעדיה לאחר שמספר עובדים הוכנסו לבידוד במפעל שלה בקלן, גרמניה, שבו מיוצרים דגמים דוגמת פורד פוקוס. החברה לא הודיעה על שיבושי ייצור אולם היא מכניסה את המפעלים למצב עבודה מוגן.

פיאט-קרייזלר הודיעה כבר בשבוע שעבר על שיבושי עבודה בארבעה מפעלי מפתח שלה באיטליה. זאת בין השאר בשל הסגר הכללי על המדינה ושיבושים במערך החלפים. 

החדשות הטובות מגיעות דווקא מסין, מקור ההתפרצות, שם מדווחים כלי התקשורת על חזרה לעבודה נרחבת של כל מפעלי הייצור, כולל מספר מפעלים באזור מחוז HUBEII, מקור ההתפרצות. עם זאת בסין מעריכים כי ניצולת הייצור של המפעלים עדיין אינה מלאה.