שלחה ביטקוין לדאע"ש - ונשלחה ל-13 שנות מאסר בארה"ב

כשנה וחצי לאחר מעצרה בנמל תעופה בניו יורק, משם התכוונה לטוס לסוריה ולהצטרף לארגון הטרור האסלאמי, גזר בית המשפט את דינה של זוביה שאנאז • היא הודתה, בין השאר, בהעברת מטבעות דיגיטליים בשווי יותר מ-150 אלף דולר לאנשי דאע"ש

מנהרת טרור של דאעש, שנחשפה במוסול / צילום: רויטרס
מנהרת טרור של דאעש, שנחשפה במוסול / צילום: רויטרס

אזרחית אמריקאית תושבת לונג איילנד, ניו יורק, שהודתה כי סיפקה תמיכה כספית לארגון הטרור האסלאמי דאע"ש (המדינה האסלאמית) בהיקף של יותר מ-150 אלף דולר, ברובה באמצעות ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים, נידונה לעונש מאסר של 13 שנה - כך הודיע ביום שישי האחרון משרד המשפטים האמריקאי.

זוביה שאנאז (Zoobia Shahnaz) בת ה-29, שעבדה כטכנאית במעבדה רפואית בבית חולים במנהטן, נעצרה ביולי 2017 בנמל התעופה הבינלאומי ג'ון פ' קנדי בניו יורק, כשניסתה לעלות על טיסה לאיסטנבול שבטורקיה. לאחר מעצרה הודתה שאנאז כי התכוונה להמשיך לטוס מאיסטנבול לסוריה, ושם להצטרף לשורותיו של ארגון דאע"ש.

בנובמבר 2018 הודתה כי בין מרץ ליולי 2017 הוציאה במרמה כספים מכמה מוסדות פיננסיים בארה"ב וכן השיגה במרמה יותר מ-12 כרטיסי אשראי, ובאמצעותם רכשה באתרים שונים ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים בסכום של כ-62 אלף דולר. לאחר מכן, על-פי כתב האישום נגדה, העבירה שאנאז מטבעות דיגיטליים בשווי של יותר מ-150 אלף דולר לגופים ולאנשים שונים בפקיסטן, בסין ובטורקיה, שפעלו עבור ארגון דאע"ש.

זה אינו המקרה הראשון של שימוש במטבעות קריפטו לצורך מימון פעילות טרור. במאי 2019 פרסמנו ב"גלובס" כיצד נחשפו העברות ביטקוין לארגון דאע"ש יום לפני גל הפיגועים הרצחני בסרי לנקה. באותו חודש התייחס לכך מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי, במאמר שפורסם ב"גלובס", ובו כתב כי "מי שמנסה לנצל את הביטקוין לרעה ולבצע פשעים, מתוך תקווה שהפסבדונימיות תגן עליו - רשויות אכיפת חוק, שמקדישות משאבים לעניין, יכולות לתפוס אותו".

הסטארט-אפ הישראלי Whitestream, המתמחה בניתוח בלוקצ'יין - אנליזה של העברות כספים בפלטפורמות של מטבעות דיגיטליים - עומד, בין השאר, מאחורי אותה חשיפה של העברות ביטקוין לדאע"ש וגם מאחורי חשיפת תרומות ביטקוין לחמאס, שעליהן דיווחנו ב"גלובס" בפברואר 2019. איציק לוי, ממייסדי ווייטסטרים, סיפר אז בראיון ל"גלובס" כי על-פי נתוני החברה, "רק כ-2% מכלל מחזור העסקאות בביטקוין מעורבים ב-darknet ('רשת אפלה') או קשורים בפעילות טרוריסטית או עבריינית".

ביום שישי האחרון צנח מחיר הביטקוין (BTC) קרוב לשפל של שנה, אחרי שירד בתוך יממה בכ-35% לכמעט 4,000 דולר. היום בשעות הצהריים נסחר ביטקוין בבורסות הקריפטו במחיר של כ-5,470 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, המשקף למטבע הדיגיטלי שווי שוק הקרוב ל-100 מיליארד דולר - כ-64% משוויו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.