כצמן: "המשבר הזה מזכיר לי את ה-11 בספטמבר - חוסר ביטחון מוחלט ואי נכונות האנשים לצאת מהבתים"

ובכל זאת, בעל השליטה ומנכ"ל גזית גלוב מעריך בשיחה עם "גלובס" שהמשבר הנוכחי יהיה פחות קשה ממה שחוששים: "ממה שאני רואה, בסך הכול העולם מכיר בבעיה ומטפל בה ולדעתי גם יפתור אותה"

חיים כצמן/ צילום: איל יצהר
חיים כצמן/ צילום: איל יצהר

"אני למוד משברים והמכנה המשותף של כולם הוא שאומרים עליהם ש'זה אף פעם לא קרה'. כל משבר הוא ייחודי ונובע מסיבות אחרות, ואני לא מדבר על מחזוריות בשוקי ההון, אלא על משברים שנובעים ממקרה אקסוגני, כמו כאן. כך אומר היום ל"גלובס" חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ"ל קבוצת הנדל"ן המניב גזית גלוב

כצמן: "זה מזכיר לי את המשבר שנבע מאירועי ה-11 בספטמבר 2001, שבהם נהרגו הרבה מאוד אנשים. נוצר אז חוסר ביטחון מוחלט שהאויב יושב בתוכנו ומבחינת הנכונות של אנשים לצאת מהבתים, ככה שבארה"ב היו צריכים אז לעודד את האנשים לבוא ולעשות קניות בניו יורק.

"זה מאוד לא נעים כשזה קורה, אבל זה חולף וזו ההערכה שלי גם למשבר הזה. ממה שאני רואה, בסך הכןל העולם מכיר בבעיה ומטפל בה ולדעתי גם יפתור אותה. אני לא יודע אם אורך הזמן הוא חודש, שלושה חודשים או שישה חודשים. ברור שזו תקופה לא סימפטית לדיירים, כמו כל המשברים".

לדבריו, "אחד היתרונות הבולטים של גזית גלוב בתיק שלה, הוא שיש לנו תיק מגוון וכל הסופרמרקטים וחנויות הפארם שאומרים שיישארו פתוחים, הם אצלנו. ככה שאני חושב שהתיקים שלנו הרבה יותר חסינים. דבר שני, הרבה זמן אומרים לי שכל הנכסים שלנו צריכים להיות בישראל, אז מסתבר שפיזור נכסים ברחבי העולם הוא לא כל כך רע. אנחנו פזורים ב-11 מדינות וכמובן שהתנאים לא דומים במדינות השונות, ולכן אני צופה שהפגיעה בתיק שלנו לא תהיה מהותית ובוודאי חולפת.

"אנחנו מכירים גם את ההתנהלות עם הדיירים ומולם. זה לא דבר חדש שדיירים חווים קשיים בתנאי משבר וכמובן שאנחנו נעבוד עם הדיירים שלנו בכל המקומות בעולם ונצא מהמשבר הזה הרבה יותר מחוזקים ממה שנכנסנו אליו" הדגיש כצמן.

נזילות גבוהות ולוח סילוקין מפוזר

 גזית גלוב רשמה ברבעון הרביעי של 2019 רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 222 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 160 מיליון שקל שרשמה ברבעון המקביל אשתקד. ב-2019 כולה הסתכם הרווח הנקי של גזית גלוב ב-655 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד של 235 מיליון שקל שנרשם ב-2018.

לדברי כצמן, "גזית גלוב ממשיכה להציג דוחות חזקים עם צמיחה בכל השווקים בהם היא פועלת. האסטרטגיה של עירוב שימושים באזורים אורבניים צפופי אוכלוסין ממשיכה להוכיח את עצמה, הן בעליית שווי הנכסים הן בעליית שכר הדירה, ב-NOI (הכנסה נטו מהשכרת נכסים, ע"כ) מנכסים זהים ובשיעורי התפוסה הגבוהים שלנו".

ברבעון הרביעי רשמה גזית גלוב גידול של 2.1% ב-NOI באיחוד יחסי, או של כ-8% בנטרול התחזקות השקל מול המטבעות בעולם. בחברות הפרטיות צמח ה-NOI ב-19.2% ל-435 מיליון שקל. במקביל, נרשם קיטון של כ-165 מיליון שקל (31.6%) בהוצאות הריבית נטו ל-357 מיליון שקל.

כמו-כן, נהנתה גזית גלוב ברבעון הרביעי מעלייה של 627 מיליון שקל בערך הנדל"ן שבידי החברות הפרטיות שבבעלותה המלאה, בעיקר בברזיל ובישראל. ב-2019 כולה עלה ערך הנדל"ן של החברה ב-698 מיליון שקל והונה העצמי של החברה הסתכם בסוף דצמבר ב-8.2 מיליארד שקל.

גזית גלוב סיימה את הרבעון הרביעי כשברשותה יתרות נזילות וקווי אשראי מאושרים בלתי מנוצלים בהיקף של 3.4 מיליארד שקל, הכוללים 1.3 מיליארד שקל של מזומנים, ניירות ערך סחירים ופיקדונות לזמן קצר. בתחילת 2020 מכרה החברה עוד 14.6 מיליון מניות של חברת FCR הקנדית בתמורה ל-771 מיליון שקל.

כצמן הוסיף כי "כחלק מהמדיניות שלנו, אנו מקפידים על רמות נזילות גבוהות ועל לוח סילוקין מפוזר לאורך שנים רבות. אנו נמצאים בתקופה של משבר רפואי וכלכלי גלובלי, אך גזית גלוב ערוכה היטב להתמודד עם אתגרי התקופה.

"החוסן הכלכלי שלנו נובע לא רק ממאזן חזק ומנזילות גבוהה, כאשר מרבית תזרים המזומנים שלנו מגיע מדיירים בעלי דירוג אשראי גבוה, אלא גם מנכסים מעוגני סופרמרקטים ופארמה, המספקים צרכים ושירותים יומיומיים באזורים אורבניים צפופי אוכלוסין. אני משוכנע שכמו בתקופות אי ודאות קודמות, תמהיל הנכסים המוקפד שלנו, התנהלות אחראית ושקולה וקופת מזומנים עשירה יוציאו אותנו מחוזקים אף יותר מהתקופה הנוכחית".

גזית גלוב נסחרה היום לפי שווי של 4.9 מיליארד שקל, לאחר שאיבדה וכ-30% מערכה מתחילת השנה. במקביל לפרסום הדוחות, הודיעה החברה כי תבצע רכישה עצמית נוספת של אג"ח בהיקף של עד 750 מיליון שקל, וזאת במסגרת הצעדים בהם נוקטת החברה לצמצום הוצאות המימון שלה.