הורדת הריבית של הפד הפילה גם את ת"א: מדד הבנקים נפל ב-5.8%, ת"א 90 צלל ב-5.7%

המדינה הורתה לבנקים להיערך לסגירת רוב הסניפים • ירידות של 8.5% במדד הנפט והגז • הנפט מתרסק מתחת ל-30% דולרים • עזריאלי נפלה בכ-5.5%, אלוני חץ ב-6.7%, טבע צנחה ב-7%, מניית בנק פועלים איבדה 6% ודוסקונט נפלה בכ-9%

הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

הצטרפו לשידור החי של מדור שוק ההון ב"גלובס" »

 

17:28

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בירידות חדות בצל הפאניקה בשוקי העולם לאחר הורדת הריבית בארה"ב ל-0. הנפילות החדות הביאו לצניחת המדדים עד להפסקת המסחר, גם בתל אביב וגם בניו יורק לאחר הפתיחה, והמדדים נפלו עם חידוש המסחר. 

בסופו של יום דרמטי בתל אביב מדד ת"א 35 איבד 4.3%, ת"א 90 צנח ביותר מ-5% ומד הבנקים נפל ב-5.8%. 

מניית עזריאלי נפלה בכ-5.5%, אלוני חץ ב-6.7%, טבע צנחה ב-7%, מניית בנק פועלים איבדה 6% ודוסקונט נפלה בכ-9%

מחזור המסחר הסתכם ב-2.698 מיליארד שקל, מחזור יומי גבוה יחסית לשוק המניות, אם לא לא גבוה לעומת ימי המסחר האחרונים בתל אביב (4.4 מיליארד שקל בשבוע שעבר).

15:55

המסחר בת"א התחדש לאחר הפסקה של כחצי שעה בעקבות  הפעלת מנתק זרם עם קריסת המדדים. המדדים המובילים נופלים כעת ביותר מ-7%. 

15:00

אחרי הפוגה קלה אתמול, ירידות השערים החדות חזרו לבורסה המקומית ביום המסחר השני לשבוע. הירידות היום נרשמות לאחר שאת שבוע המסחר הקודם סיכמה הבורסה בצלילה של כ-19% שהשלימה לה צניחה חודשית של כ-30%.

הירידות היום הגיעו על רקע החוזים העתידיים בארה"ב שמצביעים על ירידות שערים חדות הצפויות לקראת פתיחת שבוע המסחר שם. ברקע למסחר, אמש הבנק הפדרלי האמריקאי הודיע על הפחתה של 0.75% בשיעור הריבית בשוק בארה"ב, לטווח של 0.25%-0%, לצד כמה צעדים נוספים שעליהם הכריז בניסיון לאושש את המצב בשווקים.

בלאומי שוקי הון ציינו, כי "המטרה של הבנק האמריקאי בשורת המהלכים הדרמטיים שעליהם הכריז היא ברורה - להעניק נזילות לשווקים ולשדר שהפד לוקח חלק במאמץ לצמצם את ההשפעה של נגיף הקורונה. בינתיים, בדומה למה שראינו לפני כ-10 ימים עם ההפחתה של הריבית בארה"ב בכחצי אחוז - השווקים משדרים אי-אמון במהלך של הפד".

לפי לאומי שוקי הון, "השוק משדר שהכלים שהיו טובים ל-2008 לא רלוונטיים להיום, ומה שנדרש הוא צעדים פיסקאליים מאוד נרחבים. מה שדומיננטי בשווקים הוא הפחד הגדול מההשפעה הריאלית של הנגיף ולכן השוק מסתכל יותר על הצעדים שנוקטות הממשלות מאשר על הבנקים המרכזיים. הצעד הראשון שנקט נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ביום שישי, עם ההרחבה הפיסקאלית של כ-50 מיליארד דולר, הוא התחלה של מה שהשוק מצפה לו".

כמו בעיקר הימים המתאפיינים בירידות חדות, גם היום הירידות רוחביות. בצד השלילי של מדד ת"א 35, מתחת לכולן בולטת מניית פתאל החזקות שצוללת בכ-29%, על רקע הודעת חברת המלונאות על תוכנית להתמודדות עם המצב בשווקים, שבמסגרתה היא צפויה לסגור חלק משמעותי מבתי המלון שלה. עוד סובלת מירידות דו-ספרתיות חדות מניית אנרג'יאן, שצונחת בכ-24% ומדד הנפט והגז יורד בכ-7%, עם ירידות חדות של כ-24% ביחידות ההשתתפות של נאוויטס פטרוליום ושל כ-14% ביחידות השתתפות של רציו פטרוליום.

עוד במדד המוביל, ירידות חדות רושמות גם מניות חברות הנדל"ן שיכון ובינוי, שעומדות על כ-20%-15%. מניית בנק דיסקונט מאבדת כ-10%, כשברקע למסחר הבנק פרסם היום את דוחותיו הכספיים לשנת 2019. מניות הפועלים ולאומי נחלשות בכ-7%-4%.

עוד בענף הפיננסים, מניית נאוי צוללת בכ-15%, כשברקע למסחר החברה עדכנה היום על פדיונות נוספים של ני"ע מסחריים לא סחירים של החברה. מניות אטראו, מור השקעות והבורסה לני"ע מאבדות כ-13%-10% וירידות של כ-10% רושמות מניות ישראכרט, מגדל וכלל ביטוח. מדד ביטוח פלוס צונח בכ-8%.

עוד במסחר סובלות בין היתר מירידות דו-ספרתיות בטווח של כ-15%-10%, מניות איסתא, דלק רכב, ביג ונורסטאר.

גם במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמות היום ירידות שערים משמעותיות. בין הסדרות שבולטות לשלילה, אי.די.בי צוללות בכ-30%-10% על רקע התגברות האפשרות להסדר חוב בחברה. במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה מעורבת.

13:25

נמשכות ירידות השערים החדות בת"א. מדדי ת"א-35 ות"א-125 נחתכים בכ-7.5% ומדד ת"א-90 מאבד כ-8.5%. 

מדד הנפט והגז צולל ב-10%. מדדי הבנקים והביטוח נחתכים בכ-8%.

מניית פתאל ממשיכה לבלוט בירידות וצונחת בכ-28%. החברה מבצעת שורה של צעדי התייעלות

11:40

המדדים המובילים בת"א נופלים כעת בכ-6%. מדד הבנקים צולל ב-7% והנפט והגז מאבד כ-8%. 

מניות רשתות המזון, שזינקו אתמול בשיעורים גבוהים, מפגינות עמידות יחסית ויורדות בשיעורים קלים בלבד, ויונחננוף אף נסחרת בעלייה סמלית.  

11:00

ירידות השערים בת"א מתחזקות, והמדדים המובילים, לרבות מדד הבנקים, מאבדים קרוב ל-8%. מדד הנפט והגז צולל בכ-10%, בהובלת אנרג'יאן שקורסת ב-19%. הירידות בדלק קידוחים התמתנו מעט, והיא מאבדת "רק" 10%. 

את הירידות מובילה פתאל החזקות שמתרסקת ביותר מ-30%.

במט"ח נמשכת צלילה של כ-3% בשער השקל מול האירו והדולר. 

10:30

הורדת ריבית הפד משפיעה על המסחר במט"ח, והשקל צולל מול הדולר והאירו. המטבע האמריקאי מתחזק מול השקל בכ-3% לרמה של כ-3.76 שקלים, ואילו האירו מתחזק בכ-3.3% ל-4.211 שקלים.

10:05

במסחר בת"א נפתח הבוקר באיחור של כחמש דקות, בירידות של קרוב ל-5% בשני המדדים המובילים. מדד ת"א-90 מאבד כ-3.5%. מניית פתאל מובילה את הירידות וקורסת ב-20%. דלק קידוחים יורדת 18%. ירידות חדות של יותר מ-10% בקבוצת דלק ובאנרג'יאן. יותר ממחצית ממניות המדד המוביל רושמות ירידות של יותר מ-5%.

מגזר הנפט והגז מוביל את הירידות והמדד הענפי צולל בכ-8%. מדד הבנקים צונח ב-6%. המדינה הורתה הבוקר לבנקים להיערך לסגירת רוב הסניפים.   

גם מניות רשתות השיווק שרשמו אתמול עליות חדות עברו לירידות, למעט יונחננוף שמפגינה עוצמה ומתחזקת בכ-2.5%.   

09:00

הבורסה בת"א תפתח היום את המסחר בסימן הצעדים הדרסטיים מאמש, לאחר שהפדרל ריזרב חתך את הריבית ב-1% לרמה של 0 והכריז על חבילת תמריצים מסיביים.

הצעד שולח היום את תשואות אג"ח ארה"ב ואת המדדים בשוקי אסיה לירידות, וצניחה נרשמת גם בחוזים העתידיים על המדדים בניו יורק לקראת פתיחת שבוע המסחר שם. 

אתמול נרשמו בת"א עליות על רקע זינוקים חדים במניות חברות שיווק המזון, לאחר שהקונים הסתערו על הקופות כדי להצטייד במזון. ת"א 35 זינק ב-3.6% בהובלת מניות הרשתות. שופרסל זינקה בכ-13%.

זאת, לאחר שביום חמישי האחרון הסתיים אחד משבועות המסחר הקשים בתולדות הבורסה, שבסיכומו הציגה צלילה של כ-19% בתוך ארבעה ימי מסחר (בשל חופש פורים שבוע המסחר היה קצר מהרגיל). ברקע לשינוי הכיוון במסחר עם פתיחת השבוע עמד אתמול סיום שבוע עם עליות חדות בבורסות וול סטריט, אחרי שגם שם המדדים המובילים הציגו ירידות חדות בערכם בשבוע שעבר.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, כותב הבוקר כי "כבר לאחר הורדת הריבית הקודמת, אותת שוק ההון כי בקרוב תתבצע הורדה נוספת. אכן, הריבית ירדה שנית - הפעם באחוז שלם - והועצמה מדיניות ההרחבה הכמותית. זאת, בהתאם לאיתותים ואמירות של אנשי הפד מהימים האחרונים. כעת נותר להיווכח אם הצעדים הללו יתקבלו כאות לבהילות של הפד, מה שעלול לגרום עצבנות של שוקי המניות והאג"ח עם התחדשות המסחר בארה"ב, או כגורם שידרבן דווקא לעליות חזקות".

לדברי מנחם, "על מנת שהצעדים יצליחו יצטרך הבית הלבן להרחיב משמעותית את הסיוע הישיר למגזר העסקי - בדגש על עסקים קטנים ובינוניים - מה שהצהיר כי יעשה. זו שנת בחירות בארה"ב ולכן הסיוע של הבית הלבן מובטח - מה עוד שהפד עשה בדיוק מה שהנשיא טראמפ רצה.

"עם זאת, הצהרות בבית הלבן כי התפשטות הנגיף מוכלת אינן בהכרח מתיישבות עם דחיפות צעדי הפד, ונחוץ תיאום הצהרתי בין הרשויות על מנת להרגיע את המשקיעים. בהמשך, אם וככל שתירשמנה עליות, מבחנן יהיה במידת התמשכותן ללא צורך בחבילה נוספת של צעדים, שעה שהכלים העומדים לרשות הפד מתמעטים".

לגבי בנק ישראל, כותב מנחם, "לאחר הנתון על ירידת קצב האינפלציה 12 חודשים אחורנית ל-0.1% בלבד - המהלך של הפד יקל עליו להוריד גם כאן את הריבית, ואין לשלול תרחיש שהמהלך יינקט טרם המועד המתוכנן, כפי שעשה לאחרונה גם הבנק המרכזי של בריטניה למשל".

דודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, אומר הבוקר כי "המטרה של הבנק המרכזי האמריקאי בשורת המהלכים הדרמטיים שעליהם הכריז הלילה, ובראשם הפחתת הריבית לאפס, היא ברורה - להעניק נזילות לשווקים ולשדר שהפד לוקח חלק במאמץ לצמצם את ההשפעה של הנגיף. בינתיים, בדומה למה שראינו לפני כעשרה ימים עם ההפחתה של הריבית בכחצי אחוז - השווקים משדרים אי אמון במהלך של הפד: המסחר בחוזים העתידיים בוול סטריט נעצר במהלך הלילה לאחר ירידה של 4.5%. במסחר באסיה המדדים יורדים ב-4%-2% והבורסה של סידני יורדת בלמעלה מ-9 אחוזים, וההערכה היא שגם שוק המניות הישראלי יפתח את המסחר בירידות, בדומה לעולם.

"השוק משדר שהכלים שהיו טובים ל-2008 לא רלוונטיים להיום, ומה שנדרש הוא צעדים פיסקאליים מאוד נרחבים. מה שדומיננטי בשווקים הוא הפחד הגדול מההשפעה הריאלית של הנגיף, ולכן השוק מסתכל יותר על הצעדים שנוקטות הממשלות מאשר על הבנקים המרכזיים. הצעד הראשון שנקט טראמפ ביום שישי, עם ההרחבה הפיסקאלית של כ-50 מיליארד דולר, הוא התחלה של מה שהשוק מצפה לו".

בנוגע למסחר במט"ח אומר רזניק, כי "הדולר ממשיך להתחזק הן בעולם והן מול השקל בעקבות הודעת הפד. השקל נסחר הבוקר בשער של 3.69 שקלים לדולר, היחלשות של כמעט 1% מיום שישי, ובטווח הקצר הלחץ להיחלשות השקל צפוי להימשך".

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, מוסיף כי "למרות שלפד אין כלים להתמודד עם האתגרים הבריאותיים או הכלכליים שמציב הנגיף, הוא ממוקד במזעור הלחץ בשווקים הפיננסיים והנטל על הכלכלה. הפחתת הריבית ב-100 נ"ב היא חזרה לשפל ההיסטורי. הנגיד פאוול נשאל במסיבת העיתונאים כמה זמן ניתן לשמור על הריבית בגבול האפס והוא השיב שה-FOMC "ישמור על טווח יעד זה עד שהוא יהיה בטוח כי הכלכלה נמצאת בדרכה להשגת יעדי התעסוקה ויציבות המחירים".