האוצר משפר את מוסר התשלומים ומקדים תשלומים לספקי הממשלה ל-30 יום

משרד האוצר הודיע כי החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, הנחה את חשבי המשרדים לבצע את התשלומים לכלל ספקי הממשלה, תוך קיצור ימי האשראי מ-45 ימים ל-30 ימים • ההוראה החדשה אינה חלה על ספקי מערכת הבריאות ונשיא איגוד לשכות המסחר מבקש להרחיב אותה גם עליהם

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

האוצר משפר את מוסר התשלומים ומקדים תשלומים לספקי הממשלה ל-30 יום בניסיון להקל על עסקים שנקלעו למצוקה תזרימית בגלל משבר הקורונה.

משרד האוצר הודיע הבוקר כי החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, הנחה את חשבי המשרדים לבצע את התשלומים לכלל ספקי הממשלה, תוך קיצור ימי האשראי מ-45 ימים ל-30 ימים. חשבונות בהם צפוי פירעון עד לתאריך ה-31 למרץ 2020 ישולמו באופן מידי.

הנחיה זו מהווה הרחבה להודעה על קיצור ימי האשראי וביצוע תשלומים מידיים, ככל הניתן, לעסקים קטנים ובינוניים, בדגש על ענף התיירות שפורסמה ב - 12 למרץ 2020.

באוצר מבהירים כי ההנחיה תקפה בשלב זה לחודש מרץ בלבד.

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין פנה בדחיפות לשר האוצר ולשר הבריאות בדרישה כי יפעלו להקדמת תשלומים לספקי תרופות וציוד רפואי למערכת הבריאות לצורך הצטיידות לשעת חירום. הפנייה נעשתה על-רקע הודעת האוצר על הקדמת תשלומים לספקי הממשלה מ-45 ל-30 יום - ועל-רקע העובדה שמערכת הבריאות הוחרגה מחוק מוסר התשלומים.

בלשכת המסחר מסבירים כי בסוף חודש פברואר, שלח מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב דרישה ליבואני תרופות וציוד רפואי לתגבר את מלאי התרופות והציוד הרפואי בארץ למלאי שיספיק לארבעה עד שישה חודשים.

בחלק גדול מהציוד והתרופות מדובר בהכפלת המלאי ולעיתים מדובר בצורך לאגור מלאי פי ארבע ופי שש מהמלאי הנדרש כיום. כשאין התחייבות מצד משרד הבריאות והמדינה לרכוש מלאי זה. בפועל מדובר על מימון שהחברות נותנות למשרד הבריאות.

הספקים מנסים לתגבר את המלאי בכל דרך אפשרית אולם כושלים במציאת מקורות מימון לצורך קנייה, הובלה ואחסון של המלאי הנוסף הנדרש.

הספקים גם בימים רגילים, מממנים את מערכת הבריאות באשראי שעומד לעיתים על תנאי תשלום של שוטף + 120 ואף יותר (שכן מערכת הבריאות הוחרגה מחוק מוסר תשלומים).