גידול חד בשיעור חברות ההייטק ששוקלות פיטורי עובדים

סקר שביצעה קרן ההון סיכון ויולה בקרב 150 בכירים ואנשי כוח-אדם בחברות הייטק ישראליות מראה כי שליש מחברות ההייטק בישראל מתכננות להתחיל בפיטורי עובדים בשל הקורונה

פארק הייטק ברעננה./ צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock
פארק הייטק ברעננה./ צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock

שליש מחברות ההייטק בישראל מתכננות להתחיל בפיטורי עובדים אם ימשך משבר הקורונה, ו-7 חברות כבר מדווחות שהתחילו בפיטורים. כך עולה מסקר שביצעה קרן ההון סיכון ויולה בקרב 150 בכירים ואנשי כוח-אדם בחברות הייטק ישראליות השבוע, כעדכון לסקר שביצעה הקרן בשבוע שעבר.

עוד עולה מן הסקר המעודכן, כי שני שליש מהחברות הקפיאו גיוסי עובדים. מדובר בעלייה משמעותית ביחס לשבוע שעבר, אז רק 30% מהחברות דיווחו כי הקפיאו גיוסים או כי תכננו להקפיא אותם.

ההערכות עדיין זהירות 

הפער המשמעותי בין תשובות החברות לגבי תוכניותיהן לפני שבוע, לבין תשובותיהן לסקר השבוע, מראות כי מחצית מהחברות שעובדות כעת על הקפאת גיוסי עובדים לא צפו כי יימצאו במצב הזה לפני שבוע.

המצב שנוצר כתוצאה מן המגפה, צפוי להשפיע גם על הכנסותיהן של חלק גדול מהחברות באופן משמעותי, לפי הסקר. בשבע שעבר, 45% מהחברות העידו כי אינן רואות השפעה ממשית של הקורונה על עסקיהן. השבוע רק 5% מהחברות ענו שלא הושפעו.

רוב החברות עדיין נזהרות בהערכותיהן, וסבורות שלא ניתן עדיין לאמוד את השפעות הקורונה במדויק (55%). עם זאת, ב-19% מהחברות ענו כי הן צפויות לפספס את תחזית ההכנסות שלהן ל-2020 ו-14% מאמינות שלא יעמדו ביעדי הרבעון הראשון והשני. זאת לעומת 5% מהחברות בלבד שהעידו על השפעה ממשית של הקורונה על עסקיהן לפני שבוע.

בהתחשב בכך, רוב החברות מדווחות על כך שהקורונה צפויה לשנות את מודל ההכנסות שלהן. 22% מהחברות כבר עדכנו את מודל ההכנסות שלהן ו-67% סיפרו כי הן מתכננות עדכון כזה בעתיד הקרוב.

בנוסף, הקורונה משפיעה גם על תקציב החברות ו-45% מהעונות על הסקר דיווחו על קיצוץ בתקציבי השיווק שלהן, ושליש נוספות מתכננות קיצוצים בתקציב השיווק בעתיד הקרוב. שני שליש מהחברות אף דיווחו כי הן מתכננות להקפיא או הקפיאו כל התקשרות עם ספקים חדשים.

נהנים מהתחזקות הדולר

בשבועיים האחרונים שער הדולר התחזק מ-3.44 שקל ב-5 במרץ ל-3.74 שקל. 60% מהחברות דיווחו כי ניצלו את ההזדמנות של הימים האחרונים לרכוש שקלים בדולרים, ומרביתן עשו זאת במחיר של 3.6 שקלים. חברות סטארט-אפ מכניסות השקעות והכנסות בדולרים, ומוציאות בשקלים, ולכן בוויולה מעודדים את החברות לרכוש שקלים כעת, לפני שהעלייה תיבלם והשער יתייצב בחזרה.

"החברות בונות תקציב בתחילת השנה ומניחות מה יהיה שער הדולר, ובסוף דצמבר תחילת ינואר, כשרוב החברות עשו את התקציב שלהן, שער הדולר היה 3.43. מה שקרה עכשיו, קצת בגלל הקורונה אבל גם בשל ירידת מחירי הנפט בעולם וירידת מחירי הגז שישראל מייצאת, שער הדולר עלה בחדות לשער שהוא לא היה בו שנים", אומר רונן ניר, שותף בוויולה ונצ'רס. "עבור חברות שתיכננו את התקציב שלהן לפי מחיר מסויים, זה אומר שהתקציב השקלי שלהן עלה ב-10% בלי שהן עשו כלום. בעצם ניתן כעת להחזיק עם אותה כמות דולרים יותר עובדים". 

בכל הנוגע לעבודה מהבית, 70% מחברות ההייטק שענו על הסקר העידו כי הן מוכנות לעבודה מהבית לאורך תקופה ארוכה. מרבית החברות (51%) עדיין נוקטות מדיניות עבודה מהבית וולונטרית, ומאפשרות לעובדיהן להגיע למשרד. 21% מהחברות החילו חובת עבודה מהבית, לעומת 8% בשבוע שעבר.

לפי הסקר, חברות גדולות נוטות לבחור במדיניות של חובת עבודה מהבית (45%), ואילו סטארט-אפים של עד 10 עובדים, אשר לפי הנחיות משרד הבריאות עדיין יכולים להימצא במשרד אחד, נוטים לאפשר עבודה מהבית רק למי שבוחר בכך (70%).

בסוף השבוע הקפיאה ממשלת ישראל את פעילות בתי הספר וגני הילדים. 21% מהחברות הודיעו שימשיכו לשלם משכורת מלאה להורים שלא יכולים לעבוד בתקופה זאת, כי הם צריכים לטפל בילדיהם. 7% מהחברות עובדות על מדיניות לימי עבודה קצרים להורים ו-9% מהחברות ייאלצו את ההורים לקחת ימי חופש על חשבונם. הרוב הגדול של החברות, המהוות 64% מהעונות על הסקר, לא גיבשו עדיין מדיניות בעניין. המשמעות בפועל היא שהורים יצטרכו לקחת ימי חופש על חשבונם בשלב זה, עד שיוחלט לפצות אותם, אם בכלל.