אופטימיות ב-S&P: "המשק הישראלי יחמוק ממיתון ב-2020"

מדובר בהערכה ראשונית • "אומנם גם ישראל סובלת מהאטה ניכרת בשל הנגיף, אך המטבע המקומי דווקא נחלש, מה שיכול לסייע בהמשך בהתחזקות היצוא ובחזרת האינפלציה", כך כותבים בחברת הדירוג • לגבי ארה"ב כותבים ב-S&P כי "הפגיעות המגזריות צפויות להיות דומות לאלו שראינו באירופה"

משה כחלון / צילום: רפי קוץ
משה כחלון / צילום: רפי קוץ

היחלשות השקל מול הדולר היא התפתחות חיובית שצפויה לסייע למשק הישראלי להתגבר על משבר הקורונה, כך מעריכים בסוכנות דירוג האשראי S&P. בסוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מעריכים עדיין בהערכה ראשונית כי המשק הישראלי יחמוק ממיתון ב-2020 ואף יצמח בשיעור של 2% - זאת בשעה שלהערכת האוצר צפויה השנה צמיחה 0% במקרה הטוב. ואולם ב-S&P טוענים כי "מיתון מלא אינו צפוי בשלב זה לאור חוסנה של הכלכלה המקומית, והוא יתרחש רק במקרה של מכה נוספת לשוק, כגון אירוע גיאופוליטי או התרסקות במחירי הנדל"ן". 

בדוח שכותרות המיתון הגלובלי הגיע כותבים האנליסטים של S&P כי "אומנם גם ישראל סובלת מהאטה ניכרת בגלל התפרצות הנגיף, אך המטבע המקומי דווקא נחלש, גורם שיכול לסייע בהמשך הדרך בהתחזקות היצוא ובחזרת האינפלציה". בנוסף מציינים בסוכנות כי קצב הצמיחה המקורי של הכלכלה הישראלית היה גבוה משמעותית מזה של גוש האירו אולם השפעת התפרצות הנגיף תהיה תלויה בסופו של דבר באורכה ובחומרתה של ההתפרצות, ובמידת ההצלחה של הצעדים שנוקטים הממשלה ובנק ישראל". התרחיש שסוכנות הדירוג צופה כעת לכלכלה הישראלית הוא לצמיחה של 2%.

לאחר שעדכנו את התחזיות צופים כעת האנליסטים של S&P מיתון גלובלי בשנת 2020 על-רקע הירידות החדות בשווקים ומחנק האשראי הגובר. להערכתם התוצר העולמי יצמח השנה בשיעור שבין 1%-1.5% בלבד.

בגוש האירו הנפגעים העיקריים הם התיירות וההשקעות וכלכלת הגוש תתכווץ השנה ב-0.5% עד 1%. להערכתם עיקר הפגיעה צפויה ברבעון השני, עם התאוששות מינורית ברבעון השלישי. ב-S&P מעריכים כי הבנק המרכזי של אירופה לא יוריד משמעותית את הריבית אך הוא יבצע מיחזור חובות בריבית נמוכה יותר לטווח ארוך כדי לדרבן את פעילות המגזר הפיננסי. עם זאת ברמת האיחוד צופים בסוכנות הרחבה תקציבית מוגברת כדי לתמוך בחברות ובאוכלוסיות שמידת הפגיעה הכלכלית בהן היתה הקשה ביותר.

לגבי ארה"ב כותבים ב-S&P כי "הפגיעות המגזריות צפויות להיות דומות לאלו שראינו באירופה עם אפקט נוסף הקשור למגזר הנפט והגז, לאור הצניחה במחירי הנפט העולמיים. בזכות הצמיחה החזקה שהיתה בתחילת השנה ובזכות הפיגור בהתדרדרות של חלק מהמדדים, נראה כי ארה"ב תחמוק מצמיחה שלילית ברבעון הראשון, אך תחווה פגיעה משמעותית ברבעון השני, לפני שנתחיל לראות התאוששות במחצית השנייה של השנה. הפד כבר מבצע פעולות ברורות. אנו צופים הרחבות פיסקליות ממוקדת בטווח הקצר". הצמיחה בארה"ב ב-2020 צפויה להערכתם לעמוד על 0% במקרה הטוב ומינוס 0.5% במקרה הרע.

לגבי סין כותבים ב-S&P כי "כלכלתה נפגעה קשה בהרבה מהצפוי, אם כי החלה התייצבות במידת מה. נראה שכלכלות אירופה וארה"ב הולכות בנתיב דומה, שכן צעדי המנע מביאים לצניחה בביקושים שתביא לפגיעה חדה בפעילות ברבעון השני לפני שתחל התאוששות, כנראה בהמשך השנה". בנוסף מציינים ב-S&P כי "בנקים מרכזיים נכנסו לפעולה ונוקטים צעדי מדיניות מוניטרית משולבים הכוללים הורדת שיעור הריבית, רכישת נכסים פיננסיים והזרמת נזילות לשווקים. צעדים פיסקליים, על אף שפיגרו אחר הצעדים המוניטריים, גם הם החלו תוך הזרמת נזילות לשווקים". באשר לממשלות כותבהים בסוכנות כי "נראה כי חבילות סיוע גדולות יותר וממוקדות יותר למגזרים שחווים את הפגיעה הקשה ביותר הולכים ומתרבים".