משבר הקורונה מגיע להנהלות ולעובדים בגופים הפיננסים: ישראכרט, מור ומיטב דש מדווחים על צעדי התייעלות

נציין כי עד כה היו כמה גופי פיננסים שהוציאו מיעוט קטן מאוד מעובדיהם לחל"ת, כגון הפניקס וכלל ביטוח שהוציאה היום 20% מעובדיה לחל"ת

בית ישראכרט, תל אביב / צילום: איל יצהר
בית ישראכרט, תל אביב / צילום: איל יצהר

משבר הקורונה כבר הוציא ישראלים רבים ממעגל העובדים מקבלי השכר כשהוא גם חתך באבחה את הכנסותיהם של עסקים קטנים וגדולים רבים. עתה מתברר שהמשבר מגיע גם לענפי הפיננסים, כשגופים מובילים ורווחיים מושפעים מהמגבלות האדירות שעצרו את המשק ומודיעים על צמצומים.

כך, חברת כרטיסי האשראי הגדולה במשק, ישראכרט שבניהולו של רון וקסלר, הודיעה הבוקר כי "לאור המצב במשק, הודיעה החברה על נקיטתם של מספר צעדים אשר מטרתם, בראש ובראשונה, שמירת בריאות העובדים, וכן התמודדות עם המצב הנוכחי אליו נקלע המשק וישראכרט בתוכו" ובמסגרת זו מתבצעים גם קיצוצי שכר שמוגבלים בינתיים לפרק זמן שלושה חודשים, "בתיאום והרתמות מלאה של ועד עובדי ישראכרט".

במסגרת זו הודיעה החברה כי יו"ר החברה, אייל דשא, המנכ"ל וקסלר, וחברי ההנהלה "הודיעו לחברה על ויתור של 20% משכרם החודשי למשך שלושה חודשים החל מיום 1 באפריל 2020". גם הדירקטורים יוותרו על שיעור זהה מהתגמול שלהם לתקופה האמורה, כאשר במקביל יוצאו לחופשה "בין 40% ל-50% מהעובדים". לדברי החברה עובדים אלה ייצאו לחופשה על חשבון ימי חופשה צבורים מיום ראשון הקרוב (22.3) ועד לתאריך ה- 31.3 כאשר מתחילת אפריל יהיה מדובר על חופשנה ללא תשלום למשך חודש לפחות.

לדברי וקסלר, צעדים אלה קורים משום "הבנת הצורך הברור בהתאמת פעילות החברה לנוכח המשבר".

כאמור, ישראכרט אינה הראשונה וגם לא האחרונה שיוצאת בצעדים חריגים שכאלה לאור הפגיעה הניכרת והמיידית בעסקיה. אמש הודיע מור בית השקעות כי בשל השלכות התפשטות נגיף הקורונה על שוק ההון ודרך זאת על הפעילות של מור בית השקעות, כי המנכ"לים המשותפים, שנמנים על בעלי השליטה - יוסי לוי ובנו אלי לוי, והיו"ר מאיר גרידיש, מוותרים על חמישית משכרם החודשי או מדמי הניהול לו הם זכאים. 

בבית ההשקעות הסבירו כי הקיצוץ הוולנטרי בגובה 20% בשכר השלושה נעשה "כחלק מההיערכות למשבר ולאי הוודאות ששוררת בשוקי ההון בארץ ובעולם" והוא לתקופה של 3 חודשים. עוד הבהירו בחברה כי יידרשו להפחחת שכר גם של עובדים בכירים, כשדיווחו על הצורך ב"ביצוע התאמות גם ברמת ההוצאות של הקבוצה, לרבות ביצוע התאמות שכר בתיאום ובהסכמת עובדיה הבכירים של הקבוצה".

לגופים אלה הצטרף הבוקר גם מיטב דש שעם פרסום דוחותיו מסר כי "בכדי להתמודד עם המשבר בשווקים ולצמצם את ההשפעות האמורות, נקטנו באופן מיידי וינקטו צעדים על מנת להקטין את הוצאות ההנהלה וכלליות, כמו הפחתת עלויות השכר של החברה, הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום, צמצום של תקציבי שיווק ופרסום, צמצום הוצאות רכש וספקים, הקפאת פרויקטים חדשים בתחום מערכות המידע, הפסקת פעילויות השקעה במיזמים חדשים ועוד. בנוסף", אמר מנכ"ל בית ההשקעות אילן רביב, "דירקטוריון החברה החליט שלא לחלק דיבידנד בגין הרבעון הרביעי".

נציין כי עד כה היו כמה גופי פיננסים שהוציאו מיעוט קטן מאוד מעובדיהם לחל"ת, כגון הפניקס וכלל ביטוח. כך, כלל ביטוח הוציאה היום 20% מעובדיה לחל"ת. כמו כן, כל הגופים בסקטור נערכים לפגיעה בפעילות היומיומית שלהם עם גידול במספר הנדבקים ולכן פועלים לשימור ההמשכיות העסקית, כולל הפרדת עובדים ועבודה ממספר מוקדים, לצד הוצאת עובדים לעבודה מהבית.