פרשנות: ארה"ב מצטרפת בהדרגה אל הליגה האיטלקית, ולשווקים יש די סטטיסטיקה גלויה כדי להתמלא חרדה

הממשל מבקש מן המדינות האינדיבידואליות של ארה"ב שלא לגלות את נתוני האבטלה כדי שלא להגביר את חרדת השווקים • הוול סטריט ג'ורנל מייעץ לטראמפ: "לפעול כדי למנוע את פאניקת הנזילות מלהפוך להתמוטטות של כושר הפירעון שתהפוך למשבר בנקים" • ארה"ב בצל הקורונה, מדור מיוחד  

הנשיא דונלד טראמפ/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הנשיא דונלד טראמפ/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

עוצר הוכרז לפנות בוקר (שעון ישראל) בקליפורניה, המדינה הגדולה ביותר של ארה"ב המונה 40 מיליון אזרחים.

 

מרילנד הזהירה את תושביה, כי כל מי שישתתפו בפעילות-חוצות קבוצתית ייחשבו למפירי חוק ויוחזקו "אחראים לסיכון חייהם של תושבי מרילנד אחרים".

ואף כי התנגדות מובעת בחלקים של ארה"ב לאמצעים דרקוניים כאלה, סביר עכשיו להניח שבימים הבאים יידרשו רוב התושבים להסתגר בבתיהם. בשעה שמחוז הוביי בסין מודיע כי אין בו עוד מקרי קורונה חדשים (מחוץ לאלה המיובאים מעבר לים, כמו אצל סטודנטים החוזרים מאירופה), ארה"ב מצטרפת בהדרגה אל הליגה האיטלקית.

מהי הליגה האיטלקית היה אפשר לשמוע אתמול בשידורי הבי.בי.סי. רופא בעיר ברגאמו שבצפון איטליה הודיע על מבצע התרמה, כדי לספק את צורכי בית החולים שלו שאין בו די מכונות הנשמה ומסיכות. 10% מכל הסגל הרפואי נמצאים בבידוד, וספק אם יימצאו די רופאים להוסיף ולטפל בזרם החולים. צילום ויראלי מברגאמו מראה משאיות צבאיות מובילות גופות של מתי קורונה אל המשרפה.

האם לשם מתקדמת ארה"ב?

בשעת כתיבת הרשימה הזו, סמוך לחצות בארה"ב (6 בבוקר בישראל), נרשמו בארה"ב 217 מתים, עלייה של 62 ב-24 שעות; סך כל המקרים הפעילים של Covid-19 הגיעו כמעט ל-14,000, עליה של קרוב ל-5,000 בתוך 24 שעות.

במדינת אוהיו, במערב התיכון של ארה"ב, נרשם אתמול החולה הצעיר ביותר: תינוק בן שנתיים. מושל אוהיו גייס אתמול 300 מאנשי המשמר הלאומי כדי להבטיח אספקת מזון לקהילות במצוקה (המשמר הלאומי בארה"ב סר לפקודתם של מושלי המדינות). מניו ג׳רזי באה אחת הטרגדיות האיומות המוקדמות של משבר הקורונה: ארבעה בני משפחה אחת מתו בהפרשים קצרים זה מזה לאחר שסעדו יחד. הם היו בני 55 עד 73.

המאמץ לנסות ולהרגיע את השווקים עלה אתמול על שרטון, כאשר התחילו להתפרסם נתוני אבטלה חדשים ממדינות אינדיבידואליות. אוהיו, הנמצאת משום מה על הכוונת, דיווחה אתמול כי בתוך שלושה ימים מספר העותרים למענקי אבטלה בה עלה מ-3,000 ל-78,000.

הניו יורק טיימס דיווח לפנות בוקר, כי משרד העבודה האמריקאי הורה לאנשים אשר על הסטטיסטיקה להימנע מלפרסם פרטים מדויקים על מצב התעסוקה. הסטטיסטיקאים נצטוו להסתפק בתיאור כללי של המצב, כמו "גבוה מאוד", או "עלייה ניכרת".

דואל ששוגר מוושינגטון למדינות עוד ביום ד׳ הסביר את ההוראה הזו בגילוי לב: שוקי הכספים עוקבים בשבע עיניים אחר הנתונים. המסר לא הסביר את המובן מאליו - שהשווקים מגיבים על תחזיות קודרות בתנודות דרמטיות (אתמול דווקא היתה רגיעה קלה, עם עליות מתונות).

לפי הדיווח, הנשיא טראמפ רוגז על עודף כנותם של יועציו. חמתו בערה שלשום, כאשר נודע ששר האוצר שלו, סטיב מנושין, צפה עלייה באבטלה לרמה של 20%, שלא היתה דוגמתה מאז השפל הגדול של שנות ה-30. מנושין אמנם דיבר בדלתיים סגורות באוזני חברי קונגרס ממפלגתו של הנשיא, אבל היה עליו לדעת שבוושינגטון דלתיים סגורות לעולם אינן סגורות הרמטית.

הנשיא רגיש מאוד לחדשות רעות. ברשת מתהלך עכשיו אוסף של הצהרותיו האופטימיות של טראמפ מאז תחילת ינואר. תחילה הכחיש את הסכנה, אחר כך המעיט מחשיבותה, אחר כך חזה את היעלמותה הממשמשת ובאה, ורק לבסוף טען שהוא ידע מלכתחילה את אופי הסכנה.

אבל לשווקים יש די סטטיסטיקה גלויה כדי להתמלא חרדה. התחזית המקובלת עכשיו היא שהתוצר המקומי הגולמי של ארה"ב יירד ב-10 עד 15 אחוז ברבעון השני של השנה. לשם השוואה, הירידה החמורה ביותר בתוצר בימי משבר הסאב-פראיים (2009-2008) היתה 8.4%.

ה׳וול סטריט ג׳רנל׳ כתב אתמול כי "הפאניקה" בשווקים היא תוצאת הרושם ש"המנהיגים הפוליטיים אחוזים פאניקה עוד יותר מן הציבור". העיתון, התומך בדרך כלל בטראמפ, מייעץ לנשיא "לפעול כדי למנוע את פאניקת הנזילות מלהפוך להתמוטטות של כושר הפירעון שתהפוך למשבר בנקים".

העיתון מתייחס כמעט בביטול אל התכנית הקורמת עכשיו עור וגידים לשלוח חצי טריליון דולר למשלמי המס בארה"ב, בשני תשלומים של אלף דולר כל אחד. "זה לא יהיה תמריץ לשום דבר", כותב העיתון, אבל מוכן לבלוע את התכנית אם היא המחיר הפוליטי ההכרחי ליצירת קווי אשראי לעסקים במשבר "בתוך שבוע".

כתבנו כאן אתמול על ההסלמה היומית בתוויות המחיר המצורפות לחבילת התמריצים, שהממשל מבקש מן הקונגרס. זה התחיל ב-750 מיליארד דולר, עלה ל-850 לפני שלושה ימים, הגיע לטריליון שלשום, וסיים אתמול ב-1.2 טריליון (1,200 מיליארד).

תועלתה של החבילה הזו מותנית במהירות שבה הכסף יגיע ליעדיו, ואילו תנאים פוליטיים ילוו אותו. וושינגטון היתה חופשית בימים האחרונים מעודף של רטוריקה פוליטית. הנשיא התאפק יותר מכרגיל, והאופוזיציה נטתה לשתף פעולה. כמה זמן תאריך הפסקת האש הזו בימי מערכת בחירות קשה לדעת. הניחוש הבלתי נמנע: לא הרבה.

רשימות קודמות ב http://yoavkarny.com/ ובhttps://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny