שרים בליכוד בישיבת הממשלה הלילית: לסגור את הכנסת בגלל הקורונה

בישיבה שבה אושרו התקנות לשעת חירום ביקשו השרים אלקין, לוין ואמסלם להחיל את הוראות הקורונה המחמירות גם על הכנסת ובכך להביא לסגירתה. ההצעה נדחתה בינתיים • ומה עוד היה בישיבה הלילית?

בנימין נתניהו במליאת הכנסת הריקה בצל הקורונה / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת הריקה בצל הקורונה / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת

ישיבת הממשלה הלילית בה אושרו תקנות שעת החירום בהן צומצמה התנועה והיציאה מן הבתים בישראל הסתיימה ב-3 לפנות בוקר, אור ליום שישי ה-20 במרץ. אך לא כל השרים החזיקו מעמד עד השעות הקטנות של הבוקר, וחלקם ביקשו לפרוש במהלך השעות, והשאירו את החלטת התמיכה שלהם בקולם.

את הישיבה שנערכה כולה באמצעות הטלפון ניהל מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, אך את התוכן של תקנות שעת החירום שמעו השרים בכלי התקשורת החל משעות אחר הצהריים המאוחרות של יום חמישי. לאחר מכן, שמעו אותו בהודעת ראש הממשלה נתניהו שנמסרה בשעה 21:00, ולכן בשעות הלילה כבר לא היתה משמעות רבה לדיון.

למעט השר אריה דרעי, כל שרי הממשלה, המכהנת מזה יותר משנה ללא אמון מכנסת ישראל (מאז פיזור הכנסת ה-20), נכחו בשיחת הוועידה.

רגב דרשה שהשווקים הגדולים יישארו פתוחים

חלק מן השרים, כמו השרה מירי רגב למשל, דרשו שהשווקים הגדולים, כמו שוק מחנה יהודה בירושלים או שוק הכרמל בתל-אביב, יישארו פתוחים. אך נתניהו הסביר לשרים כי התגודדות בשווקים סביב הדוכנים מסוכנת הרבה יותר מאשר עמידה בתורים מופרדים ומורחקים ברשתות המזון, והבקשה נדחתה.

בדיון על הגבלת מספר האנשים שיבצעו ספורט יחדיו, עלתה הצעה של משרד הבריאות להגביל את המספר לאדם אחד בלבד, אלא אם מדובר במספר אנשים שיצאו מתוך אותה דירה או בית. השר גלעד ארדן התנגד לכך נחרצות, בשל העובדה שמאות אלפי אזרחים בגילאים שונים חיים בבתיהם לבדם והדרך היחידה להתחבר (בריחוק של שני מטר) תהיה באמצעות ספורט קבוצתי בחוץ.

חלק מהשרים, ביניהם אלקין, לוין ואמסלם, רצו להחיל את כללי איסור התכנסות של למעלה מ-10 אנשים על הכנסת ובכך להביא סופית לסגירתה, שכן לא ניתן יהיה לקיים כלל דיונים.

אחד מן הנוכחים בישיבת הממשלה הטלפונית אמר לנו בדיעבד כי רבים בצמרת הליכוד לא זוכרים מה משמעות הישיבה באופוזיציה, והם מנסים לרצות את ראש הממשלה באמצעות סגירת בתי משפט וכנסת, ולא מבינים שיום אחד גם הם ישבו באופוזיציה והכללים חסרי הפרופורציות הללו יופנו אליהם.

אחרי שנערך דיון בנושא השווקים, ונאמר שהם עשויים להיסגר כללית החל מיום א', טענה השרה רגב כי אינה מבינה את ההבדל בין סגירת שווקים לבין ההיתר לעריכת הפגנות. הוסבר לה, שבהפגנות המפגינים מצווים לשמור על ריחוק של 2 מטר ולא להתכנס, ואילו בשווקים לא ניתן לשלוט בכך.

בשעה זו נערכת ישיבת ממשלה טלפונית נוספת, כאשר הפעם על הפרק דיון בתקנות שעת חירום לצמצום עבודת משרדי הממשלה.

אחת הבעיות היא שעובדי משרדי ממשלה אשר ישלחו לבתיהם יקבלו הודעות חופשה ללא תשלום או ידרשו להשתמש בימי חופש. כתוצאה מכך, נערך כרגע קרב בין משרדי הממשלה על מה יהיה השיעור הגדול ביותר של עובדים שישלחו לבתיהם, כאשר כל שר מקווה להשאיר כמה שיותר עובדים במסגרת הגדרת העובדים החיוניים.