הקורונה באירופה | סיקור שוטף

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נכנסה לבידוד ביתי לאחר מגע עם חולה

מספר המאובחנים החדשים בגרמניה עמד ביממה האחרונה על 1,987 לעומת 2,516 ביום קודם לכן • בריטניה: קשישים וחולים עם מחלות רקע ייכנסו לבידוד של 3 חודשים • ראש ממשלת ספרד: "הגרוע מכל עוד לפנינו"

אנגלה מרקל במסיבת עיתונאים על נגיף הקורונה / צילום: מישל טנטוסי, רויטרס
אנגלה מרקל במסיבת עיתונאים על נגיף הקורונה / צילום: מישל טנטוסי, רויטרס

19:55

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נכנסה הערב לבידוד ביתי באופן מיידי, לאחר שהתברר כי רופאה האישי עמו נפגשה ביום שישי האחרון אובחן כחולה קורונה. מרקל קיבלה את ההודעה על כך דקות אחרי שהודיעה במסיבת עיתונאים על ההחמרות החדשות בגרמניה בנוגע לסגר, שיהיה הדוק יותר החל ממחר. מרקל תועדה בסוף השבוע כשהיא קונה בעצמה מצרכים בסופרמרקט הקרוב לביתה.

דובר הממשלה שטפן זייברט, אישר את הדברים ואמר כי קאנצלרית גרמניה תהיה בבידוד ביתי. הדובר הוסיף כי "הקאנצלרית תיבדק באופן קבוע בימים הקרובים, ותמשיך לנהל את ענייני המדינה מהבידוד בו תימצא".

מרקל נפגשה עם הרופא שהתברר כחולה בקורונה כדי לקבל חיסון נגד דלקת ריאות פנאומוקוקית. רופאים בגרמניה המליצו בשבועות האחרונים על צעד זה כאפשרות שעשויה להקל על ההתמודדות עם קורונה, והחיסון אזל בשבועות האחרונים מהמרפאות לאחר גל של מבוגרים או חולים עם מחלות רקע שביקשו לקבל אותו. בישראל מומלץ החיסון למבוגרים מעל גיל 65 בעלי מחלות ריאה או כבד, או מי שסובלים מכשל חיסוני. לא ברור מדוע מרקל קיבלה אותו.

19:20

651 בני אדם מתו ביממה האחרונה באיטליה כתוצאה מנגיף הקורונה, ו-5,560 אובחנו כחולים. זאת, בהשוואה ל-793 קורבנות ו-6,557 נדבקים אתמול. ממשלת איטליה הכריזה אמש (ש') על סגירת כל פעילויות הייצור הלא-חיוניות במדינה, במה שצפוי להשפיע משמעותית על הכלכלה השלישית בגודלה באיחוד האירופי, אך נועד לצמצם את התנועה לעבודה וממנה. במקביל, הממשלה תאסור באופן מחמיר יותר החל מהערב נסיעות בין אזורים שונים באיטליה.

מספר הנדבקים הכולל מגיע לכ-60,000 בני אדם, ומספר הקורבנות לכ-5,550 בני אדם.

18:34

ממשלת גרמניה החליטה להחמיר את צעדי הסגר על האוכלוסייה ברחבי המדינה, במאמץ למנוע התפשטות של נגיף הקורונה. עד כה היו החוקים במדינה סלחניים יותר כלפי יציאה לרחוב או התקהלות מאשר בצרפת, איטליה או ספרד, בין השאר משום שמספר הקורבנות במדינה עומד על כ-90 בני אדם בלבד. הערב, עם זאת, לאחר התייעצות בין הממשלה לראשי מדינות המחוז, דיווחה התקשורת הגרמנית כי הוחלט על צעדים חמורים יותר.

לפי החוקים החדשים, תיאסר החל ממחר ברחבי גרמניה התקהלות של יותר משני אנשים, למעט אם מדובר במשפחה. היציאה לרחוב תיעשה רק כדי להגיע לעבודה, לקנות מצרכים או לסייע לאנשים אחרים, אך יותר גם לצאת באופן אישי לטובת התעמלות. כל המסעדות ייסגרו, וגם המספרות, והמשטרה ביחד עם מחלקות הפיקוח של העיריות יוודאו כי הכללים נשמרים. מרחק של 1.5 מטר אמורים להישמר בין בני אדם במרחב הציבורי.

14:20

חברת התרופות טבע מוציאה מאות מעובדיה בישראל לחופשה בתשלום על חשבון החברה. במכתב שנשלח לעובדים נכתב כי "מתחילת המצב חזרנו ואמרנו שטובת העובדים עומדת בראש סדרי העדיפויות של טבע, ואין כמו מעשים כדי לחזק את המילים, ולכן אנו שמחים לעדכן שכחלק מהסולידריות והדאגה לעובדים, התקבלה בהנהלת החברה החלטה, לפיה עובדים שאינם נדרשים להגיע לעבודה כאמור ואין באפשרותם לעבוד מהבית, יוכלו להישאר בביתם ולדווח חופשה על חשבון החברה, בתיאום עם המנהל, וזאת עד להחלטה אחרת שתתקבל בהתאם להתפתחויות במצב. ויודגש, כי ימי ״חופשה על חשבון החברה״ לא ייגרעו מימי החופשה שנצברו על ידי העובד/ת, אלא הם בנוסף לכך".

מרבית עובדי טבע בתחומי הייצור, המו"פ וההפצה מגיעים גם כעת למקום העבודה ואחרים עובדים מהבית.

13:40

394 בני אדם מתו כתוצאה מנגיף הקורונה בספרד ביממה האחרונה - שיא מאז תחילת המגפה לפני כחודש. מספר המתים הכולל בספרד עומד על 1,725 בני אדם. מספר המאובחנים במדינה עומד על 28,752, לפי הודעת רשויות הבריאות היום בצהריים. כ-1,785 נמצאים בטיפול נמרץ ברחבי המדינה, אך רובם באזור מדריד שהוא מוקד ההתפרצות הספרדית. ראש ממשלת ספרד עידכן אמש כי הורה להזמין כ-600 אלף בדיקות לקורונה וכי הן יגיעו "בימים הקרובים", בנוסף לחלוקת חירום של מנשמים לבתי חולים במדינה. ספרד היא המדינה עם מספר הקורבנות הרב ביותר אחרי איטליה באירופה.

12:15

מספר הנדבקים בגרמניה מתייצב? כ-2,000 מאובחנים חדשים ביממה אחרונה

ראשיתה של מגמה או שינוי מדיניות דגימה? מספר המאובחנים החדשים עם קורונה בגרמניה ביממה האחרונה עמד על 1,987 (לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס המנטרת את כל המקרים בגרמניה), בעוד אתמול הוא עמד על 2,516. זאת בהשוואה לנתונים הקודמים: 4,528, 2,993 ו-2,960 בשישי, חמישי ורביעי, בהתאמה. על פניו, מסתמנת ירידה במספר המאובחנים החדשים אולם גרמניה אינה מפרסמת את מדיניות הבדיקות שלה, כמה היא מבצעת בפועל ובאיזו אוכלוסייה, כך שייתכן שהנתונים אינם משקפים שינוי בשטח אלא שינוי מדיניות בדיקה.

הממשלה הגרמנית גם פנתה לסקטור הפרטי בניסיון לגייס אותו למאמצים להאט את התפשטות המגפה. כל יצרניות הרכב הגרמניות, שהפסיקו את פעילות הייצור שלהן, קיבלו בקשה מברלין לבדוק יכולת לייצר מסיכות או מנשמים. "פולקסווגן" ו"דיימלר" הודיעו כי יתרמו מלאי של 300 אלף מסכות הגנה לצוותים הרפואיים, וכי ישקלו כיצד לסייע - כולל שימוש במדפסות תלת-ממד שעד כה היו בשימוש לצורך ייצור רכיבים לכלי רכב.

מבחינת קורבנות, לפי נתוני האוניברסיטה האמריקאית, 84 בני אדם מתו עד כה בגרמניה מתוך 22,364 מאובחנים. מרכז רוברט קוך למחלות זיהומיות, האחראי מטעם הממשלה בברלין על הזווית הרפואית של המאבק בקורונה, מפרסם רק נתונים ששודרו במערכת הדיגיטלית של בתי החולים והקליניקות בגרמניה, ולפיו 18,610 בני אדם אובחנו עד כה בקורונה ו-54 מתו כתוצאה מהנגיף.

8:50

איטליה: הכלכלה בעוצר - ייפסק כל הייצור ה"לא חיוני" במדינה

איטליה הורתה אמש לראשונה על סגירתן של "חברות לא חיוניות" ועל הפסקת כל הייצור הבלתי הכרחי במדינה (שאינו קשור למאבק במגפת הקורונה או לאספקת מזון ומצרכים חיוניים אחרים) - בניסיון להשאיר כמה שיותר תושבים בבית ולמנוע את התפשטות המגפה.

קרוב ל-4,000 קורבנות נרשמו באיטליה עד כה, ומספר הנדבקים עבר את רף ה-50,000 - שישית ממספר החולים בעולם.

תמונות ברשתות החברתיות ממילאנו ומערים אחרות הראו בימים האחרונים - גם אחרי הטלת הסגר - בני אדם מצטופפים בתחבורה הציבורית בדרכם לעבודה.

ראש הממשלה ג'וזפה קונטה, שהכריז על הצעד, אמר בנאום אתמול כי המדינה מתמודדת עם "המשבר החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה". איטליה היא הכלכלה השלישית בגודלה באיחוד האירופי.

בריטניה: קשישים וחולים עם מחלות רקע לבידוד של 3 חודשים

בבריטניה המליצו הרשויות לקשישים ולמי שחולים במחלות לב, לחץ דם ומחלות רקע אחרות להיכנס לבידוד מרצון של לפחות 12 שבועות.

הרשויות צפויות להקים קו טלפון מיוחד לאספקת מזון ותרופות לאוכלוסייה זו, שלפי ההערכות בבריטניה מונה עד 1.5 מיליון בני אדם (מתוך אוכלוסייה של 66 מיליון). הרשויות ביקשו מהם "להגן על עצמם באמצעים מיוחדים".

177 בני אדם מתו בבריטניה עד כה מקורונה. הממשלה הורתה על סגירת כל המסעדות, הפאבים ובתי הקפה, והפצירה בתושבים "להישאר בבית כדי להקל על מערכת הבריאות שלנו ולהציל חיים".

ספרד: "הגרוע מכל עוד לפנינו"

על רקע מספר הקורבנות ההולך וגובר בספרד, נאם אתמול ראש הממשלה פדרו סנצ'ז לתושבים והזהיר כי "הגרוע מכל עדיין לפנינו". ספרד אימצה צעדי סגר לפני כשבוע, אך יש ביקורת על כך שתושבים רבים מצטופפים בתחבורה הציבורית כדי להגיע לעבודה.

"אנחנו צריכים להכין את עצמנו פסיכולוגית ורגשית", אמר סנצ'ז. הוא הוסיף כי המדינה מתמודדת עם המשבר החמור ביותר מאז מלחמת האזרחים בשנות ה-30'.

כמו כן, סמצ'ז עדכן כי 600 אלף בדיקות "אמורות להגיע בימים הקרובים", וכי יותר ממיליון מנשימים יפוזרו בבתי חולים במדינה בהקדם. מספר המתים בספרד עומד על 1,326.