הגרף היומי: האם ארה"ב בדרך לאסון נוסח איטליה?

מספר מקרי הקורונה המאומתים בארה"ב גדל במהירות, יותר מאשר בכל מדינה אחרת • "גלובס" מביא לכם מדי יום גרף אחד על הקורונה ומה שאפשר ללמוד ממנו  

עבודות חיטוי במוזיאון בנאפולי באיטליה בשל נגיף הקורונה / צילום: Alessandro Pone, AP
עבודות חיטוי במוזיאון בנאפולי באיטליה בשל נגיף הקורונה / צילום: Alessandro Pone, AP

בסוף השבוע החולף החליט מושל קליפורניה גווין ניוסום לא לבזבז עוד זמן והורה ל-40 מיליון תושבי מדינתו להישאר בבתיהם. ניוסום העריך כי מחצית מתושבי קליפורניה יידבקו בנגיף בתוך כחודשיים. גם מושל ניו יורק אנדרו קואומו, אמר לתושביו: "החיים לא ממשיכים כרגיל, אתם צריכים לקבל את זה", והורה לכל העובדים במדינתו להישאר בבית. מדינות נוספות, המהוות חמישית מאוכלוסיית ארה"ב, הורו גם הן לתושביהן להישאר בבית.

לאחר גמגום ארוך, החל בשבוע שעבר הממשל האמריקאי לשנות כיוון במאבקו במגפה. ביממה החולפת נוספו למניין החולים המאומתים יותר מ-8,000 בני אדם, וארה"ב זינקה למקום השלישי בטבלת כמות המקרים המאומתים בעולם (כ-35 אלף איש). לפי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, מספר המקרים המאומתים בארה"ב צמח בימים האחרונים בקצב מהיר יותר מאשר בכל מדינה אחרת. בין הימים 18 ו-19 בחודש מרץ, למשל, נוספו 5,894 מקרים חדשים, שווה ערך לעלייה של 76% במקרים בפרק זמן של 24 שעות.

הזינוק בחולים בקורונה1
 הזינוק בחולים בקורונה1

המספרים גדלים בכל העולם בהלימה להרחבה של מספר הבדיקות, אך ארה"ב עדיין לא מבצעת מספיק בדיקות. דרום קוריאה ביצעה יותר מ-300 אלף בדיקות נכון ל-20 במרץ. לפי הערכות, בארה"ב, שאוכלוסייתה גדולה פי שישה, בוצעו כ-170 אלף. מומחים מעריכים כי מספר הנדבקים בארה"ב עשוי לטפס ואף לחצות את מספר החולים המאומתים בסין בתוך פרק זמן קצר, כאשר ייתכן כי עד כה 60-245 אלף איש נדבקו, אך לא נבדקו.

בדיקה נרחבת ומהירה של כמויות גדולות של אנשים, הייתה יכולה אולי לעצור התפשטות מסיבית בארה"ב, אבל כעת מדברים במדינה על "מחדל הבדיקות: מעט מדי ולאט מדי". האם ארה"ב נמצאת במסלול המהיר להפיכתה למוקד התפרצות משמעותי? מחקר שפרסם האימפריאל קולג' בלונדון, מעלה חשש כי אם לא יינקטו פעולות אגרסיביות, הווירוס עלול להרוג 2.2 מיליון אמריקאים. חוקרים חוששים כי השאננות הראשונית של ארה"ב עשויה לגבות מחיר.

"ארה"ב נמצאת בפער גדול מישראל וממדינות אחרות בעולם בביצוע הבדיקות, אם כי כעת היא נכנסת לקצב. כל מדינה נמצאת בשלב אפידימיולוגי אחר ובמספר בדיקות אחר, ולכן לא תמיד נכון להשוות. דרום קוריאה עושה המון בדיקות, וההתפרצות אצלה החלה מזמן. אנחנו רואים שהמאמצים שלה נושאים פרי", מסביר פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "האיטיות בתגובה בארה"ב והשאננות של חלק ניכר מהתושבים יכולה לעלות להם ביוקר". 

לדבריו, "בישראל נכנסים עכשיו לשלב של הגברת מספר הבדיקות והפריסה הארצית שלהן. בשבועיים הקרובים נדע טוב יותר מה המצב האמיתי, והאם הצלחנו להשטיח את העקומה ככל שניתן".