ב-WeWork נערכים למאבק בסופטבנק לאחר שחזר בו מחלק מהסכם החילוץ הכספי

את ההיערכות מובילים שני דירקטורים חיצוניים • אם אכן ילכו על מאבק, ייתכן שהתוצאה תהיה דווקא מאבק פנימי • הנפגע המרכזי מהביטול הוא מייסד החברה אדם נוימן

סניף WeWork בניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
סניף WeWork בניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שני דירקטורים בחברת WeWork נערכים למאבק בהחלטת קבוצת סופטבנק לחזור בה מחלק מהסכם החילוץ הכספי של חברת המשרדים המשותפים. ייתכן שהתוצאה תהיה מאבק פנימי בהנהלת WeWork, בדיוק כאשר חברת הנדל"ן הזו מתמודדת עם השלכות נגיף הקורונה על עסקיה.

הדירקטורים העצמאיים ב-WeWork בוחנים בימים האחרונים את האופציות העומדות בפניהם, כולל נקיטת צעדים משפטיים, אחרי שסופטבנק, ענקית השקעות הטק היפנית, הודיעה בשבוע שעבר שהיא תיסוג מהשקעה של עד 3 מיליארד דולר בקניית מניות החברה מהמשקיעים הנוכחיים בה ומהעובדים.

דוברת של ועדת הדירקטורים העצמאיים במועצת המנהלים מסרה שהם "מחויבים לנקיטת כל פעולה שתידרש כדי להבטיח שהצעת קניית המניות שסופטבנק הבטיחה לעובדינו ולבעלי המניות תושלם".

דוברת של סופטבנק, שמחזיקה במחצית ממועצת המנהלים של WeWork, מסרה שהחברה הזו "ממשיכה לכבד את התחייבויותיה". באוקטובר, כך אמרה, כל הצדדים הסכימו לתנאי סגירה מסוימים כדי להגן על סופטבנק, שחייבים להתמלא לפני שאפשר יהיה להשלים את הצעת הרכישה של המניות. לפי שעה, הם אינם מתקיימים.

סכסוך במועצת המנהלים של WeWork

הוול סטריט ג'ורנל דיווח ביום רביעי שעבר שסופטבנק הודיעה לבעלי מניות WeWork שהיא מאמינה שהחקירות של גופי הרגולציה, בהם רשות ניירות ערך הפדרלית ומשרד המשפטים האמריקאי, מאפשרות לה לבטל את הצעת הקנייה של המניות. היא ציינה גם העדר התקדמות ברה-ארגון נפרד של עסקי WeWork בסין.

סכסוך במועצת המנהלים הוא הדבר האחרון ש-WeWork זקוקה לו, כאשר מגפת הקורונה רוקנה את המשרדים שלה. החברה הזו חייבת לעמוד בחוזי חכירה לטווח ארוך של המשרדים גם אם הדיירים עזבו, מה שהופך את מצבה לקשה במיוחד.

קניית המניות היתה חלק מתוכנית חילוץ כספי ש-WeWork נאלצה לקבל אחרי כישלון ניסיון ההנפקה שלה בשנה שעברה. סופטבנק הסכימה גם לזרז השקעת הון (תמורת מניות חדשות) בסך 1.5 מיליארד דולר ב-WeWork ולהלוות עוד 5 מיליארד דולר לחברה, שהמזומנים בקופתה אוזלים.

לאדם נוימן, מייסד WeWork שהודח מכהונת המנכ"ל שלה, הייתה הזכות למכור את מניותיו בכמעט מיליארד דולר לסופטבנק, והוא הנפגע העיקרי מביטול העסקה הזו.

שני הדירקטורים העצמאים בחברה, יזם הון הסיכון ברוס דנלוי והמנכ"ל לשעבר של קואוץ' (יצרנית תיקי היד) לו פרנקפורט, עובדים עם בנק ההשקעות פרלה וויינברג פרטנרז ועם חברת עורכי הדין ווילסון, סונסיני, גודריץ' ורוזטי. בשיחת טלפון ביום חמישי בלילה, הם דנו בדרכים לאלץ את סופטבנק לקיים את הבטחתה לקנות את המניות, לפי יודעי דבר.

"התירוצים של סופטבנק לאי סגירת העסקה הזו הם לא ראויים ולא ישרים", מסרה הדוברת של שני הדירקטורים. "נסיגה מההסכם תהיה לחלוטין לא מוסרית, בייחוד בהתחשב בסביבה הנוכחית".

הצעת קניית המניות היתה אמורה להסתיים ב-1 באפריל, והייתה זמינה לעובדים הוותיקים ולמשקיעים כמו החברה של דנלווי, בנצ'מארק קפיטל. עובדי WeWork בעבר ובהווה, להוציא את נוימן, יכלו למכור יחד כ-550 מיליון דולר במניות, לפי אומדנים פנימיים.

דוברת של סופטבנק מסרה שהעובדים הנוכחיים של החברה היו מקבלים פחות מ-10% מהתקבולים. עובדים שהצטרפו מאוחר יותר מחזיקים אופציות למניות במחיר מימוש נמוך מההצעה של סופטבנק, ולכן הם היו מנועים מהשתתפות בלאו הכי.

לפי תנאי החילוץ של WeWork, סופטבנק יכולה לסגת מההצעה שלה אם לחקירות הממשל האמריקאי יהיה "אפקט שלילי מהותי" על החברה או שהן יעמיסו עליה "התחייבות מהותית". המשמעות המדויקת של ההגדרות הללו היא עניין לבית משפט, אך הדירקטורים העצמאיים טוענים שהחקירות לא צפויות להוביל לקנסות או לכפות שינויים בעסקי WeWork.

בתי משפט לא נוטים באופן כללי להניח לקונים שהתחרטו לסגת ולחסוך הפסדים צפויים. אבל לעיתים, הקונים יכולים לטעון שהם יכולים להשיג עסקה טובה יותר. כך נהגה ורייזון קומיוניקיישנז כשיאהו דיווחה על פריצה לנתונים שלה, כשהמיזוג בין שתי החברות היה בהליכים.

WeWork קיבלה לראשונה צווי הצגת מסמכים מה-SEC (רשות ני"ע) בנובמבר, לפי יודעי דבר. החקירה של ה- SEC, והחקירה המקבילה של משרד המשפטים, מתמקדת בהשקעה קודמת של סופטבנק ובודקת אם WeWork פרסמה גילוי נאות מדויק על מצבה לפני אותה עסקה.

אותה השקעה היתה 6 מיליארד דולר, אבל WeWork עדיין שתתה מזומנים בקצב מהיר. הנפקה ראשונה לציבור בוטלה בספטמבר אחרי שקונים בכוח נרתעו מהפסדיה הגדולים של החברה ומהתנהגותו הלא שגרתית של אדם נוימן.

סופטבנק והמנכ"ל שלה, מסיושי סאן, מתמודדים עם המפולת במניות, שהנמיכה את שווי תיק ההשקעות המסיבי שלהם. הם הודיעו לאחרונה על קנייה מסיבית חזרה של מניות מהציבור, 4.8 מיליארד דולר, כדי לפייס את המשקיעה האקטיבית אליוט מנג'מנט. ביום שלישי שעבר הורידה חברת הדירוג S&P גלובל את תחזית האשראי של סופטבנק לשלילית, מה שפוגע ביכולת החברה הזו לגייס הלוואות.

סופטבנק מינתה את מרסלו קלאורה, בכיר ותיק שלה, ליו"ר ביצועי של WeWork. קלאורה יצטרך כעת להחליט למי נתונה נאמנותו, לסופטבנק או לחברה שהוא עומד בראשה. בינתיים הוא מבצע קיצוצים עמוקים ופיטורים, וגייס גם מנכ"ל חדש, סנדיפ מתראני.