נשיא לשכת סוכני ביטוח: "להפחית את הדרישות מהעסקים הקטנים שרוצים הלוואה בערבות המדינה"

במכתב שליאור רוזנפלד שלח לוועדת הכספים הוא אומר, כי "כל פתרון תזרימי יקל את המצוקה הכלכלית שנכפתה על העסקים העצמאיים" • ומה ממליצים בלשכת סוכני ביטוח לגבי שינויים בפוליסות לנוכח משבר הקורונה?

 

ליאור רוזנפלד / צילום: איתי אבירן
ליאור רוזנפלד / צילום: איתי אבירן

יש להפחית את הפיקדון שעסקים קטנים נדרשים לספק על מנת לקבל סיוע כספי בערבות המדינה. כך קורא ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח, במכתב ששלח ליו"ר ועדת הכספים בכנסת, שמציין כי יש להפחית את ההון העצמי שנדרש מעסקים קטנים מ-10% לעד 5% מהיקף ההלוואה בערבות המדינה.

במכתבו מציין רוזנפלד, כי "עסקים עצמאיים רבים מנסים בימים אלו להתארגן למצב הכלכלי החדש אשר נכפה עליהם, ולכן כל פתרון תזרימי יקל את המצוקה הכלכלית שנכפתה עליהם". עוד הוא אומר, כי מה שנדרש עתה מהעסקים הקטנים לסיוע החשוב שניתן להם הוא "שיעור גבוה במיוחד, בייחוד נכון הדבר ביחס לעסקים הקטנים אשר אין להם כל מקור הכנסה בימים אלו".

עוד הוא קורא לכך שיאפשרו לבנקים לקבל "חלופה אחרת חלף פיקדון כספי, על מנת לשחרר תזרים מזומנים לבעלי העסקים הקטנים ולאפשר את שרידותם, עד שנעבור את תקופת האי-ודאות שבה כולנו חיים בימים אלו". הוא גם קורא "להקל את הקריטריונים לקבלת הלוואות בערבות מדינה בימים אלו, כדי להרחיב את מעגל מקבלי ההלוואות בערבות מדינה ולאפשר לשמר את המשק הישראלי ולצמצם את הסיכון לקריסתם של בעלי העסקים".

במקביל, יו"ר הוועדה לביטוח אלמנטרי בלשכת סוכני הביטוח, ישראל גרטי, ויועץ הלשכה גדעון ארמן, פרסמו מענה לכמה שאלות אשר בלשכה זיהו ככאלה שעולות מהציבור בדבר שינויים אפשריים בפוליסות ביטוח לנוכח משבר הקורונה.

לדברי השניים כדאי "להתאים את הפוליסות ולצמצם אותן" ובכך לחסוך כסף, אך יש לעשות זאת לאחר התייעצות "כדי להבין את ההשלכות של השינויים בפוליסה". הם הוסיפו כי "בחלק מהפוליסות אפשר לעדכן את המלאים (אם קטנו) ולקבל זיכוי בפרמיה", וש"יש לשים לב לסיכונים חדשים שהתגברו (פריצות, גניבות, סיכוני סייבר)". לצד כל אלה הם מציינים כי "חלק מחברות הביטוח מאפשרות פריסה נוחה יותר לתשלומי הפוליסה בלי ריבית".

בהתמקדות בביטוחי הדירה הם אומרים, כי "אפשר להקפיא אם יש הרחבה לבית עסק בדירה שהפך ללא פעיל. כשיש בית עסק בתוך הבית, אפשר יהיה לחסוך את ביטוח צד שלישי של העסק כי כרגע הוא לא יהיה פעיל. בפוליסות עצמן צריך להיזהר מלגעת". עוד הם קראו "לבעלי עסקים שעובדיהם עברו לעבור מהבית", "לבחון הוספת כיסוי ביטוחי לסייבר". ביחס לביטוח הרכב הם ממליצים לבחון במידה ורוצים לחסוך בעלויות להוריד את כיסוי הנהג הצעיר.