הקורונה באירופה | סיקור שוטף

עלייה מחודשת במספר המתים באיטליה: 743 ביממה

זינוק נוסף במספר המתים בספרד: 514 בני אדם מתו מקורונה ביממה האחרונה • בריטניה: בלבול ומבוכה בבריטניה אחרי הנחיות ל"סגר כללי" על התושבים • גרמניה: דיירים לא ייזרקו לרחוב, גם אם לא ישלמו שכר דירה • רינאייר, חברת הלואו קוסט הגדולה באירופה, עוצרת את כל הפעילות המסחרית

עובדי מעבדה מבצעים בדיקות קורונה בשטוטגרט, החודש / צילום: Sebastian Gollnow, Associated Press
עובדי מעבדה מבצעים בדיקות קורונה בשטוטגרט, החודש / צילום: Sebastian Gollnow, Associated Press

19:15

זינוק מחדש במספר המתים באיטליה: 743 ביממה

מספר המתים באיטליה שב לזנק, אחרי מה שמומחים קיוו היתה ירידה במגמת התמותה. 743 בני אדם מתו ביממה האחרונה מנגיף הקורונה ו-5,249 מאובחנים חדשים נוספו. זאת, לעומת תמונת המצב אתמול (602 מתים, 4,790 נדבקים), שלשום (651 מתים, 5,560 מאובחנים) ובשבת (793 מתים, 6,557 מאובחנים), שהציגה מראית-עין של ירידה.

איטליה החמירה בחודש האחרון בהדרגה את צעדי הסגר וההגבלות על התושבים: היא החלה עם סגר על אזורי התפרצות ספציפיים בצפון המדינה, המשיכה לסגירת בתי ספר לפני כשלושה שבועות, הידקה את צעדי הסגר ומאתמול נמצא המשק בהשבתה של כל הייצור הלא-חיוני. כעת שוקלת הממשלה הטלת קנסות של אלפי אירו על מי שלא מציית להוראות. מומחים אמרו בשבוע שעבר כי סוף השבוע הקרוב יראה אם הצעדים אפקטיביים ובאיזו מידה.

15:08

דרום אפריקה הפכה למדינה האפריקאית הראשונה המטילה סגר על תושביה (ואחריה סנגל). ביום חמישי בחצות אמור להיכנס לתוקף סגר בן שלושה שבועות שמטרתו לצמצם את מקרי ההידבקות בקורונה. מספר המקרים במדינה הגיע ל-554 ומספר המתים טיפס ל-152, ועלה בעיקר בימים האחרונים. ארגון הבריאות העולמי הביע בעבר חשש מהתפרצות הקורונה באפריקה, בשל חוסר המוכנות של מערכות הבריאות ביבשת. נשיא דרום אפריקה הודיע כי כוחות משטרה יפקחו על הסגר, וכי "ככל הנראה מספר גדול של עבודות ייאבדו". המדינה סגרה את בתי הספר כבר בשבוע שעבר והכריזה על המחלה כ"אסון לאומי", אך החליטה להחמיר הצעדים בשל מספרי מאובחנים הולכים ועולים. "דרום אפריקה סגורה", הכריז שער העיתון באפריקאנס "בילד". 

13:55

ספרד: היכל קרח בבירה מדריד הפך לחדר מתים זמני

זינוק נוסף במספר המתים בספרד: 514 בני אדם מתו ביממה האחרונה מקורונה, וכ-3,000 אובחנו עם המחלה; מספר המתים הכולל במדינה עומד כעת על 2,700 בני אדם, ומספר הנדבקים על כ-40,000, לפי נתוני העיתון "אל פאיס".

הרשויות בספרד הודיעו היום (ג') כי הן חוששות שהנגיף מתפרץ באלימות רבה יותר מאשר באיטליה השכנה, שמחזיקה את השיא העגום של יותר מ-6,000 קורבנות, נכון להיום. לעומת המצב באיטליה, שבה רוב ההתפרצות נרשמה בשלושה אזורים, בספרד מדווחים בימים האחרונים על לפחות שישה מוקדים. כוחות של המשטרה גילו אתמול גופות של קשישים במיטותיהם בבית אבות במדינה והמשטרה פתחה בחקירה.

בתי האבות בספרד, כמו גם באיטליה ובגרמניה, הם מוקד לתמותה מוגברת מהנגיף. באיטליה אמר האחראי על שירותי הבריאות בלומברדיה היום כי בימים האחרונים הם רואים "את האור בקצה המנהרה" לאחר שמספרי המתים והנדבקים החדשים הפגינו ירידה עקבית במשך ארבעה ימים.

13:30

רינאייר עוצרת את כל הפעילות המסחרית

התרחיש שהפך למציאות: רינאייר, חברת הלואו קוסט הגדולה באירופה, עוצרת את הפעילות המסחרית שלה. בהודעה שהפיץ מנכ"ל ריאנאייר, מייקל אולרי, הוא מנמק כי התפשטות נגיף הקורונה והשלכותיו על עוד ועוד מדינות באירופה הובילו לסגירת השמיים, למעט לפעילות מועטה של טיסות חילוץ והשבת אזרחים למדינותיהם.

אולרי הודיע כי רוב מטוסי הקבוצה (ריאנאייר, באזז, לאודה ומלטה אייר) יקורקעו החל מ-24.4.2020. "הצענו את מטוסינו לכל ממשלות האיחוד האירופי לטובת טיסות חילוץ וטיסות לשינוע מטען חיוני לרבות תרופות או מזון. כל נוסע שטיסתו בוטל,ה יקבל הודעה המפרטת את זכויותיו. אנו מבקשים מהנוסעים לגלות סבלנות", כתב אולרי, והוסיף כי 50% מעובדי המטה של החברה הוצאו לחל"ת.

בצל חוסר הוודאות באשר לשאלת כמה זמן יימשך משבר הקורונה, מעריך אולרי כי מדובר ב-3 חודשים לפחות - לפיכך בחודשים אפריל ומאי הוא מעריך שלא יבוצעו טיסות כלל, בהתאם למדיניות של ממשלות שונות.

13:00

בריטניה: בלבול ומבוכה בבריטניה אחרי הנחיות ל"סגר כללי" על התושבים

בלבול ומבוכה שררו היום בבריטניה, יום אחרי הכרזת "סגר כללי" על תושבי הממלכה, לאחר שהממשלה לא הבהירה בדיוק אילו עסקים יהיו סגורים, ועובדים הצטופפו בקרונות ה"טיוב" הלונדוני שתדירותו צומצמה. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון השלים אתמול את סיבוב הפרסה שלו, והורה לאסור מפגשים של יותר משני אנשים ברחוב, ציווה על התושבים להישאר בבתים, ולא לצאת אלא למטרות התעמלות פעם ביום או ללכת לעבודה "הכרחית בלבד".

כמה חנויות אופנה הודיעה כי יישארו פתוחות ואז הצטוו להיסגר, והציבור לא הבין אילו עבודות נכללות בהוראה הממשלתית. תמונה שצולמה בלונדון והפכה לוויראלית מראה צפיפות אדירה בקרון של הרכבת התחתית בדרך לעבודה. את התמונה צילמה עובדת בית חולים בדרך למשמרת.

12:15

גרמניה: דיירים לא ייזרקו לרחוב, גם אם לא ישלמו שכר דירה

כחלק ממאמציה למתן את השפעות משבר הקורונה על הכלכלה הגרמנית, אימצה אתמול (ב') ממשלת גרמניה חוקים חדשים לגבי שוכרים ובעלי דירות, שמגנים מפני פינוי מדירות בזמנים אלה. עד כה, בעל בית היה יכול לסלק מהדירה דייר שלא שילם במשך חודשיים רצופים (או אפילו איחר בכמה ימים). כעת מציעה הממשלה להשעות חוק זה, אם אי-התשלום נובע איכשהו ממשבר הקורונה. הדייר יצטרך להציג הוכחה לכך, כמו מכתב פיטורים או אובדן הכנסה כעצמאי.

במקביל, הממשלה מתגייסת גם לטובת אותם בעלי דירות שתלויים בשכר הדירה כדי לשלם משכנתה, ומבטיחה להם לדחות את התשלומים מבלי שהבנק יאיים בעיקול הנכס. מי שקנה כבר נכס, יכול לדחות את התשלום עליו עד ל-30 ביוני לפחות, אם הוא מוכיח כי המשבר הנוכחי הוא הסיבה לחוסר היכולת לשלם.

הצעת החוק הממשלתית, יחד עם תקציב החירום בסך 156 מיליארד אירו למשק הגרמני וקרן יציבות בשווי 600 מיליארד אירו, צפויים לעלות מחר לאישור בפרלמנט הגרמני.

גם צרפת נקטה צעד דומה, ונשיא המדינה עמנואל מקרון הבטיח בשבוע שעבר כי דיירים לא יהיו חייבים לשלם שכר דירה, וגם חשבונות חשמל, מים וחימום באופן זמני בגלל המשבר. התשלומים יידחו לחודשי הקיץ.