אי.בי.אי: "שיא ההדבקה עוד לפנינו; בגלל הצורך הדחוף למציאת מענה למגפה, הרשויות עושות הנחות משמעותיות"

בבית ההשקעות צופים: השלמת פיתוח קליני וייצור המוני של חיסון לקורונה בלא פחות מ-18 חודשים • "אין הצדקה כלכלית לירידות החזקות במניית טבע, פריגו אמורה להיות השקעה אטרקטיבית בתקופה זו"

חיטוי נגד נגיף הקורונה במודיעין / צילום: Ariel Schalit, AP
חיטוי נגד נגיף הקורונה במודיעין / צילום: Ariel Schalit, AP

מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי משרטטת שני תרחישים אפשריים להמשך התפשטות מגפה הקורונה ומנסה לבחון את השפעתה על מניות הפארמה. "אנו בעיצומו של הגל השלישי של ההתפרצות, שממוקד בעיקר במדינות מערב אירופה וארה"ב, עם 25 מדינות שכבר חצו את רף ה-1,000 נדבקים, כאשר שיא ההדבקה עוד לפנינו", מציינים כלכלניאי.בי.אי ומעריכים שארה"ב תעלה לראש הרשימה עם מעל 100 אלף נדבקים.

הם מספקים מספר נתונים ומזכירים את שיעור התמותה הגבוה באיטליה (מעל 9%) לעומת שיעור נמוך בגרמניה, שוויץ, אוסטריה ובריטניה (0.3%-1%). ההבדלים מוסברים לדבריהם בשילוב נסיבות, כגון מבנה ואיכות מערכת הבריאות, המבנה הדמוגרפי, מאפיינים חברתיים-תרבותיים, ומהירות ואופי התגובה של הממשלות.

בשני התרחישים להמשך, הנחת היסוד היא שלוחות הזמנים אינם מאפשרים השלמת פיתוח קליני וייצור המוני של חיסון בפחות מ-18 חודשים.

"התרחיש הסביר הוא של התמתנות משמעותית בקצב ההתפשטות של נגיף הקורונה במדינות המפתח, עם סימנים לבלימה גלובלית של המגפה כתוצאה מהצעדים הדרסטיים שננקטים ובשילוב עם הכניסה לעונת הקיץ. המשבר הבריאותי נמשך בין 5 ל-6 שבועות נוספים (עד סוף אפריל-תחילת מאי). החל ממאי צפויה חזרה הדרגתית של הפעילות הכלכלית ברחבי העולם, בצל החשש להתפרצות שנייה בחורף 2020 (לפני שיש חיסון)", הם כותבים. "התרחיש הפסימי: המגפה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם גם לתוך חודשי הקיץ, גם אם קיימים מוקדי בלימה במדינות מסוימות. השיתוק הכלכלי נמשך עוד 4-5 חודשים נוספים (עד יולי-אוגוסט 2020). בשלב זה, המדינות ברחבי העולם לא יוכלו לשאת את המחיר הכלכלי, והן יצטרכו לשקול אסטרטגיות חדשות. ייתכן שהפתרון היחיד יהיה להיכנע לנגיף ולעבור למודל שניסו בריטניה וארה"ב בתחילת המגפה".

מי ייהנו מהמירוץ לתרופה לקורונה?

מניות מגזר הפארמה קורסות יחד עם כל השוק, למעט חברות שמעורבות ישירות בפיתוחים לקורונה. באי.בי.אי מציינים שמניית טבע קרסה בכמעט 50% מינואר, ירידה שמשקפת את ההיסטריה סביב המינוף של טבע. "להערכתנו, אין הצדקה כלכלית לירידות החזקות לאחר שהחברה דאגה לארגן מחדש את החוב", הם כותבים. "שוק התרופות בכלל והתרופות הגנריות בפרט לא צפוי להיות מושפע מהותית ממשבר הקורונה ולא מהמיתון שיתלווה אליו". על פריגו, שירדה בכ-30% מינואר, הם כותבים שהיא מתמחה במוצרי צריכה בתחום הבריאות ובטיפול עצמי, ואמורה להיות השקעה אטרקטיבית בתקופה הנוכחית. בהתמקדותה בתרופות, מזון תינוקות ומוצרי היגיינת פה, היא מייצרת מוצרים שאנשים ימשיכו לצרוך גם בתקופות הסגר והמיתון. בנוסף יש לה תרופות ללא מרשם לטיפול בצינון, שיעול, חום וכאבים, שהצריכה שלהן צפויה לעלות.

באופן כללי יותר, הם מציינים שמספר חיסונים שפותחו לקורונה ותרופות אנטי-ויראליות שפותחו במקור לנגיפים אחרים, נבחנים כיום בניסויים קליניים נגד נגיף הקורונה. "בגלל הצורך הדחוף למציאת מענה למגפה, הרשויות הרגולטוריות עושות הנחות משמעותיות. למרות זאת, השלמת הניסויים הקליניים וייצור המוני של תכשירים מאושרים ייקח בין 12 ל- 18 חודשים". בין החברות שמוצריהן נבדקים נמצאות Gilead, מודרנה, Regeneron ו-Abbvie, שרובן הניבו תשואת מניה חיובית מתחילת השנה.