עוד אפקט של הקורונה: עלייה במספר הבקשות לגירושים בסין

בסוף פברואר נפתחו מחדש משרדי הרישום לנישואים וגירושים במדינה, ולפי מספר דיווחים מרחבי סין, התורים להסדרת גירושים נחטפו במהירות

כרזה ממשלתית לעידוד ילודה / צילום: וויבו, רשת חברתית סינית
כרזה ממשלתית לעידוד ילודה / צילום: וויבו, רשת חברתית סינית

השבועות הארוכים של משטר הגבלות תנועה חריף בסין יצרו אפקטים שליליים לא רק בתחום הכלכלי, אלא גם במישור הזוגי והמשפחתי. בסוף פברואר נפתחו מחדש משרדי הרישום לנישואים וגירושים במדינה, ולפי מספר דיווחים מרחבי סין, התורים להסדרת גירושים נחטפו במהירות. מנהל משרד רישום מקומי בעיר דאנג'ואו במחוז סצ‘ואן בדרום מערב סין סיפר בראיון כי מ-24 בפברואר עד 11 במרץ טיפל המשרד ב-88 בקשות גירושים, עלייה חדה ביחס לתקופה המקבילה לפני פרוץ המגפה. באחד הימים עלה אפילו מספר המתגרשים על הנישאים. "עבור צעירים שנשארים בבית זמן ארוך גם עניינים משפחתיים פעוטים יכולים להוביל לריב", הסביר מנהל המשרד. בדיחה שנפוצה ברשתות החברתיות בסין היא כי הענף הראשון שהשתקם מהקורונה הוא ענף הגירושים.

בסין דווקא היו מי שקיוו כי ההסתגרות בבית בימי הקורונה תייצר בייבי בום מקומי. הרשויות הסיניות מנסות בשנים האחרונות לעודד ילודה כדי לעצור את מגמת ההזדקנות המואצת של האוכלוסייה המקומית. אף שסין ביטלה את מדיניות הילד האחד ב-2016, משפחות רבות אינן ששות להביא ילד שני בשל ההוצאות הכבדות הכרוכות בגידול ילדים בסין. כרזה ממשלתית משעשעת שצולמה ברחוב במחוז חנאן, וצברה פופולריות ברשת בסין בחודש שעבר, ניסתה לשדל את הסינים לנצל את הזמן בבידוד כדי ליישם את מדיניות הילד השני למען המדינה.

תוצאה שלילית עוד יותר של השהייה הארוכה בבית הייתה עלייה במקרי האלימות במשפחה. העמותה "תחת שמיים כחולים" הפועלת ממחוז חוביי, מוקד המגפה ששוחרר רק השבוע מעוצר נוקשה, דיווחה כי קיבלה 175 תלונות על אלימות במשפחה בפברואר - פי שלושה מאשר באותו החודש בשנה קודמת. "קיבלנו יותר מעשר בקשות לעזרה בימי השיא", סיפר מייסד העמותה בראיון לתקשורת הסינית. לדבריו, החרדה והפחד לאורך הבידוד הארוך לצד המצוקה הכלכלית תרמו לעלייה באלימות.

הרשויות המקומיות לא תמיד התלהבו לטפל במקרי האלימות בימי המגפה וברשת הסינית נפוץ סיפורה של אישה ממחוז גואנגדונג בדרום סין שסבלה מאלימות קשה בזמן ששהתה בביתו של בעלה לשעבר. למרות זאת, הרשויות אסרו עליה לעזוב את הכפר והיא נאלצה להימלט בהליכה רגלית של שעות עם שני ילדיה עד למקום שבו בני משפחתה יכלו לאסוף אותה.