גנץ מונה ליו"ר הכנסת: "אני קורא לשותפיי הפוליטים להמשיך ביחד"

ח"כ גנץ נבחר ליו"ר הכנסת ה-23 ברוב קולות בתמיכת הליכוד, יהדות התורה, ימינה, ש״ס וחברי סיעתו חוסן לישראל • ברקע, מחלוקת בצמרת כחול לבן על ההתקדמות במ"ומ עם הליכוד • גנץ: "העמדתי את עצמי לבחירת יו"ר הכנסת רק כדי למצות את האפשרות להקים ממשלת חירום לאומי"

עמיר פרץ מעביר את פטיש יו"ר הכנסת לבני גנץ, היו"ר המיועד / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
עמיר פרץ מעביר את פטיש יו"ר הכנסת לבני גנץ, היו"ר המיועד / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

המגעים לאחדות בין כחול לבן לליכוד התקדמו צעד נוסף, כאשר ח"כ בני גנץ מונה ליו"ר הכנסת. ח"כ גנץ נבחר ליו"ר הכנסת ה-23 ברוב קולות. בעד גנץ הצביעו חברי גוש הימין-חרדים, וכן 19 חברי מפלגתו חוסן לישראל. אליהם הצטרפו גם שלושה חברים ממפלגת תלם של משה יעלון, צבי האוזר, יועז הנדל ואורלי פרומן, שלושה שיפרשו כנראה מתלם ויחברו לחוסן. נעדרו מההצבעה חברי ישראל ביתנו, יש עתיד וכן משה יעלון, חברי מרצ ומרב מיכאלי ואיציק שמולי מהעבודה. הרשימה המשותפת הצביעה נגד. 

"הדמוקרטיה הישראלית ניצחה, והיא אינה עומדת למו"מ", אמר גנץ לאחר אישור המינוי. "הכוח הדמוקרטי וכנסת ישראל ה-23 יוצאת לדרכה. אלה הם אינם ימים רגילים, האנושות כולה נמצאת מוכת תדהמה מול מגפה ובצידה של הסכנה הבריאותית, השיתוק הכלכלי מעורר חרדה ותחושת אי וודאות. מספר הקורבנות הולך וגדל ומדינת ישראל מתכוננת עם צוותים רפואיים של יהודים וערבים, דתיים וחילוניים שכולם נלחמים יחד על בריאותינו וגורלנו".

"אנחנו חייבים לשים את ישראל לפני הכל. שעת החירום הזו, היא המשבר הפרלמנטרי המורכב ביותר מאז קום המדינה. למעלה משנה מנהלת אותנו ממשלה שאין לה מנדט מן הכנסת. מערכות הבחירות גזלו מיליארדים ולצד זאת פורחת שנאה עמוקה ושיח ציבורי אודות הסכנה שבמלחמת אזרחים והייתה כאן אתמול יריקה בפני בית המשפט מידי יו"ר הכנסת היוצא, שעלול היה להבהיר לציבור שהאנרכיה כאן. הפילוג הזה הוא האיום. זה קו אדום עבה ובועט לכל נבחרי הציבור. נבחרנו כדי לחזק את ישראל ולא כדי להחליש אותה, כדי לאחד את העם ולא לפלג. ולשרת את כל אזרחי ישראל בלי הבדל דת גזע ומין".

"נבחרנו מול פסיקות בית המשפט ולא כדי לנגוס בו בגסות", המשיך גנץ. "בחירת יו"ר כנסת הייתה אמורה להיות יום חג, אבל זה לא יום שמח עבורי, אבל זה יום חשוב. כנבחר ציבור, כיו"ר כנסת נבחר וכמועמד לראשות ממשלה, אני מתחייב לעשות את הדבר הנכון בשעה זו. הכנסת תעבוד בשירות כל אזרחי ישראל. ועדות הכנסת יפעלו סביב השעון כדי לעשות את כל הפעולות הדרושות. 

ועדות הכנסת יפעלו סביב השעון כדי לעשות את כל הפעולות הדרושות כדי לוודא שאף אזרח לא יופקר לגורלו וזכויות האזרח יהיו מוגנות. אנחנו נקדיש את כל זמננו ונסיוננו לניהול המשבר עבור כל האזרחים - תל-אביב, באר שבע, אלקנה וטייבה. אלה אינם ימים רגילים והם מחייבים החלטות לא רגילות. בכוונתי לבחון הקמת ממשלת חירום לאומית, בל נטעה, לא אתפשר על העקרונות שעבורן הציעו למעלה ממליון אזרחים. נתניהו יודע זאת היטב. בכדי למצות את האפשרות להקים ממשלת חירום לאומית ורק בשביל זה העמדתי את עצמי לבחירת יו"ר הכנסת. התכוונתי ועדיין אשמח לעשות שכדי כחול לבן תמשיך ללכת יחד".

"אני קורא לשותפיי הפוליטים להמשיך ביחד. אזרחי ישראל רוצים שנמשיך במאבק הקדוש והחשוב בקורונה, והם דורשים מאיתנו לשמור על דמוקרטיה והממלכתיות בעם. כך נכון למדינת ישראל, כך נכון לבוחרים שנתנו בנו את אמונם וכך אני אעשה".

"גם במשבר הזה, ננסה לקדם את האחדות ולבנות את הדמוקרטיה ולבצרה. נסדיר את מערכת האיזונים והבלמים ונפסיק את המתקפות של שרים חסרי אחריות נגד בתי המשפט. נוריד מן הפרק את הרעיונות לפגוע במשפט ובפרקליטות. ונפעל לאחות את הקרעים שלנו. כל אחד יצטרך לבחור לא על מה הוא מתעקש אלא על מה יוותר. אני קורא לכם, במצב לא פשוט, מרגיז, מקומם אבל נדרש, אבל בואו נשלב ידיים ונוציא את ישראל מן המשבר שבו היא מצויה".

הליכוד הטיל וטו על בחירת כהן

שעה קודם לכן התפצלה סיעתו ממפלגת כחול לבן ונותרה עם 15 ח"כים בלבד, כאשר ברקע עומד מו"מ בינו לבין הליכוד לגבי הרכב הממשלה ה-35. המנדט להרכבת ממשלה נמצא בידי גנץ לעוד 17 ימים. המועמד המקורי של כחול לבן, ח"כ מאיר כהן, הוסר מן המועמדות ואנשי יש עתיד לא הגיעו למליאה כדי לתמוך במועמדותו של גנץ לתפקיד.

גנץ וגבי אשכנזי מצדדים בהמשך המו"מ עם הליכוד, ולשם כך מינה גנץ עצמו במקום ח"כ מאיר כהן מיש עתיד. נזכיר כי הליכוד הטיל וטו על בחירת כהן, ואיים כי יפסיק את המו"מ אם הוא יבחר. בליכוד חששו כי יש עתיד תימנע מהכניסה לקואליציה ומינוי יו"ר מטעמה יקשה מאוד על עבודת הממשלה והכנסת.

גנץ, לפי מקורביו, קיבל את עמדת הליכוד, אך יאיר לפיד התנגד ואיים כי אנשיו יחרימו את ההצבעה על היו"ר אם גנץ או אחד ממקורביו יהיה המועמד לתפקיד. דווקא במפלגת העבודה הייתה נכונות לפשרה הזו, והיו"ר הזמני המיועד עמיר פרץ הסכים לפניית הליכוד לקיים דיון על מינוי היו"ר הקבוע.

יותר מוקדם היום הודיע ח"כ אביגדור ליברמן שיתמוך במועמדות מאיר כהן. סיעת ישראל ביתנו בחרה להיעדר מההצבעה. 

הרשימה המשותפת הודיעה שהיא מתנגדת למינוי גנץ לתפקיד כי משמעות הדבר היא שהדרך של כחול לבן היא לתוך ממשלת אחדות והמשך שלטון נתניהו.