מחיר העלייה בקצב הבדיקות: תוצאות לא בטוחות ובדיקות אבודות

ל"גלובס" נודע כי כלל הנראה ישנן בדיקות נוספות שאבדו • משרד הבריאות אישר כי התקבלו תוצאות סותרות בחלק מהבדיקות, אך טוען כי לא מדובר בתוצאות שכבר נמסרו לחולים • אתמול בוצעו כ-6,000 בדיקות ברחבי הארץ, ובמשרד מקווים להגיע ל-10 אלף בדיקות יומיות בשבוע הבא

האם אנחנו עשויים לשלם מחיר על העלייה המהירה בקצב הבדיקות למחלת הקורונה? בסוף השבוע דווח על עשר בדיקות "אבודות", כלומר כאלו שנמצאו חיובית אך אבד הקשר בינם לבין פרטי החולה. כעת גורמים מסרו ל"גלובס" כי ככל הנראה בדיקות קורונה נוספות הלכו לאיבוד. במקביל, התגלתה בעיה בהעברת נתונים שגורמת לעיכוב במתן התשובות לבדיקות. הממצאים הללו מעידים על בלאגן בשרשרת הלוגיסטית של הבדיקות ומעלים את הסיכון כי נמסרו תוצאות לא תקינות לחולים.

בשבוע וחצי האחרונים העלה משרד הבריאות את מספר הבדיקות המבוצעות מכמה מאות ביום בעיקר במעבדה המרכזית של מד"א בתל השומר, לכ-6,000 בדיקות אתמול, אשר נלקחו הן בבית הנבדק והן במתחמי ה"דרייב-אין" המופעלים ברחבי הארץ על ידי אנשי מד"א ומתנדבים. הבדיקות האלו נבדקות ב-27 מעבדות שונות של בתי חולים וקופות חולים ברחבי הארץ.

אך לעלייה המהירה במספר הבדיקות, היה כנראה מחיר של נתקים בשרשרת המידע. ואכן, משרד הבריאות דיווח הבוקר כי "עקב בעיה שהתגלתה הלילה בהעברת הנתונים, מתן תשובות לגבי בדיקות המעבדה מתעכבות, אך עבודת המעבדה נמשכת כסדרה".

משרד הבריאות אישר כי אכן התקבלו תוצאות בעיתיות בבדיקות מסויימות, אך טען כי לא מדובר בבדיקות שתוצאותיהן כבר נמסרו לחולים. מוריס דורפמן ראש חטיבת רגולציה מחשוב ובריאות דיגיטלית במשרד הבריאות מבהיר: "מדובר ב-27 מעבדות פעילות בכל רחבי הארץ. במסגרת בדיקה שגרתית של מהימנות הנתונים אמש (טרם הודעה לחולים) התגלו מספר נתונים סותרים. לאור זאת הוחלט לבצע בדיקה מקיפה בכל המעבדות של נתוני הבדיקות שבוצעו אתמול (וטרם דווחו לחולים). חשוב להדגיש שצוותי המעבדות עושים עבודה מצוינת ושהמעבדות פועלות בהיקפים חריגים שעוד ילכו ויגדלו ובמשך 7 ימים בשבוע. פעילות המעבדות נמשכת בשבת, וכך גם פעילות מד"א. ההנחיה הינה רק לעצור בשלב זה את הודעות לציבור על הבדיקות שנעשו אמש. להערכתנו התקלה תתוקן תוך שעות בודדות. המערכת כולה מגוייסת לטובת האירוע".

למרות שמשרד הבריאות אמר שמדובר רק בטעויות בבדיקות שטרם נמסרו, היום הוסרו מאתר קופת חולים כללית תוצאות של בדיקות שכבר הופיעו באתר. נראה כי משרד הבריאות חושש שאולי יתגלו, או כבר יודע כי התגלו, טעויות גם בבדיקות שכבר נמסרו לקופות ונצפו על ידי החולים באתר. 

אם כן יסתבר שהתגלו טעויות בתוצאות שכבר נמסרו, יהיה צורך לבדוק מחדש את כל החולים שהנתונים שלהם הועברו לא כשורה. מדובר יהיה בעומס נוסף על מערך הבדיקות העמוס ממילא, ועומס רגשי כבד על מקבלי התשובה השלילית שכעת אינם בטוחים אם אינם חולים ואם לא סיכנו אחרים. ל"גלובס" הגיעו דיווחים משני מבודדים בעקבות מגע עם חולה מאומת, שחלו במהלך הבידוד אך קיבלו תשובה שלילית לבדיקה. כעת הם תוהים האם לצאת מן הבית.

הדבר עלול לעכב משמעותית את תוכנית משרד הבריאות להגיע ל-10 אלף בדיקות יומיות כבר מהשבוע הבא ול-30 אלף בדיוקת ביום בתוך מספר שבועות. תוכנית זו היא רכיב קריטי במלחמה של משרד הבריאות בנגיף, וכל עיכוב שלה יכול לאחר את הפתיחה המתוכננת של הסגר.

"עדיף שכולם יבדקו במתחם הדרייב-אין"

מתחם הדרייב-אין בתל אביב, שהוקם כדי ליטול דגימות ממי שחשודים כחולים, לא היה פעיל בשעות הבוקר וממשרד הבריאות ומד"א נמסר כי הוא יפעל רק לקראת הצהריים, בגלל היעדר ביקוש להפעלתו בשעות נוספות. ממד"א נמסר כי המתחם בהחלט פתוח בשבת ודובר הארגון אף קרא לציבור להגיע, ולא לחכות להיבדק בבית. "בבית לוקח כ-45 דקות לדגום אדם אחד, במתחם במשך שעה דוגמים 72 איש, ואין צורך להחליף את המיגון כמו בבית, במתחם מחליפים רק כפפות. לכן עדיף שכולם יבדקו במתחם. לצערנו למרות שאנחנו שולחים אישורים לאלפים ברחבי הארץ, נרשמי יחסית מעט מאוד. ככל שיהיו יותר נרשמים, אנחנו ערוכים לפתוח יותר".

מתחם הדרייב אין לבדיקות קורונה בתל אביב שומם בשעות הבוקר בשבת / צילום: דוד ורטהיים, גלובס
 מתחם הדרייב אין לבדיקות קורונה בתל אביב שומם בשעות הבוקר בשבת / צילום: דוד ורטהיים, גלובס

מאיגוד עובדי המעבדה נמסר כי האתגר הגדול כעת הוא גיוס של כוח אדם למעבדות. מחר (א') יערך דיון מואץ במשרדי האוצר והבריאות במטרה להגדיל את כוח האדם המצומצם של עובדי המעבדה. רק לפני חצי שנה סיימו עובדי המעבדה במשרד הבריאות שביתה שעניינה היה עומס העבודה ותנאי השכר הבעיתיים, שאינם מושכים עובדים חדשים לתחום. כעת האתגר הוא כפול - לגייס כוח אדם למשמרות המוגברות (בלי לוותר על בדיקות חיוניות לחולים במחלות נוספות שאינן קורונה), וגם לדאוג שלא תהיה חפיפה בין המשמרות, כדי להקטין סיכון להשבתת הצוות בגלל הדבקה.

לדברי אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות: "עד כה, עושות המעבדות הרפואיות עבודה מצוינת, מקצועית ומהימנה. הבעיה היא בפער בין הנתונים המתפרסמים של היקף הדיגום המטופלים, לבין קצב הגעתן למעבדות. יש לבדוק את השרשרת והמסלול כולו, מרגע לקיחת הדגימה, עד הגעתה למעבדה, ומסירת התשובה על ידי משרד הבריאות".

המטרה: 30 אלף בדיקות ביום

העובדה כי מתחם הדרייב-אין היה סגור הבוקר כבר הובילה להרמה של כמה גבות. מדובר בסוגייה שהפכה בשבוע האחרון לדיון בוער בזירה הבריאותית וגם הפוליטית. שר הבריאות יעקב ליצמן, ממפלגת אגודת ישראל הדתית, מעולם לא ניסה לתמוך בהפסקת ביצוע הבדיקות בשבת. להיפך, משרד הבריאות טען כי בדיקות בשבת מבוצעות כרגיל. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי "המעבדות פתוחות בשבת. לוקחים בדיקות ונותנים תשובות גם בשבת. בדקות אלה אנשים מקבלים תשובות. כולנו עובדים 7 ימים בשבוע". אולם בפועל לקח זמן עד שהמציאות הדביקה את ההצהרות. בשבוע שעבר ובזה שלפניו, חלק מן המעבדות לא פעלו בשבת ואף לא בשישי. היום פועלות שלוש מעבדות במתכונת 24/7, והיתר במתכונת של בין 9 ל-15 שעות.

ליצמן טען כי שאלת הבדיקות בשבת הפכה להיות איל ניגוח נגדו, ואמר: "מעולם לא הוריתי על הפסקת הבדיקות בשבת". כעת כשנראה כי ממשלת המעבר, שבה כסאו של ליצמן, היה מובטח עשויה לפנות את מקומה למו"מ קואליציוני בין שתי מפלגות, הדיון הפוליטי הזה הוא הרה גורל עוד יותר. אתמול יצא הודעה חריפה מלשכת השר: "למי ששואל מה פשר מתקפת הכתבות, טורי הדעות והציוצים נגד ליצמן, ומבול הדיווחים על סכסוכים כביכול בהנהלת משרד הבריאות, התשובה ברורה: צוות אנשי תקשורת שנשכר בידי אינטרסנטיים במערכת הבריאות ומחוצה לה, שפועלים מול אנשי תקשורת ומובילי דעה במטרה להכפיש את משרד הבריאות והעומדים בראשו, על רקע תקוותם לשינויים בעקבות הקמת ממשלת אחדות". משרד הבריאות פרסם בערוץ הטלגרם הרשמי שלו, תמונות של מעבדות קופת חולים כללית ברמת החייל וקופת חולים מאוחדת בלוד והמעבדה המרכזית של מכבי, שעובדות בסוף השבוע.