שטיפת ידיים בשדה התעופה תוריד את הסיכון למגפה עד 70%

מחקר חדש מגלה כי אם משתמשים במודעות ציבורית גלובלית כדי להעלות את שיעור הידיים הנקיות רק ב-10% אבל בכל שדות התעופה, אפשר להפחית את הסיכון למגפה ב-24%

"שיטפו את הידיים! כולנו בזה יחד", גרפיטי בבריטניה / צילום: Liam McBurney / PA, Associated Press
"שיטפו את הידיים! כולנו בזה יחד", גרפיטי בבריטניה / צילום: Liam McBurney / PA, Associated Press

לו רק היינו שועים בזמן לאזהרות על השפעת הפנדמית שעומדת להגיע, אולי היינו יכולים למנוע גם את מגפת הקורונה שהפתיעה אותנו בסופו של דבר. אל דאגה, האזהרות הללו רלוונטיות גם למניעת התפרצות

הגל הבא של הקורונה, אחרי שכבר נחשוב שהשתלטנו עליה. הן גם עשויות להיות רלוונטיות להתמודדות עם המגפה הבאה, שדי ברור שתגיע.

הנה המלצה אחת כזו. כפי שראינו, מגפות עוברות במהירות ממדינה למדינה על ידי אנשים שעוברים בין מדינות. אדם מסין שמטייל בגרמניה מביא איתו את המחלה לתוך המדינה, אבל מעבר לכך - הוא מפיץ אותה בשדה התעופה. כל אדם שיפגוש באותו שדה הוא פוטנציאל להדבקה, ויכול להביא את המחלה למקום הבא שאליו הוא טס. בשדות תעופה אנחנו מצטופפים, נוגעים כולנו באותם משטחים במטוס עצמו ובצ'ק אין, ממששים ובסוף שומטים את אותו בושם יקר בדיוטי פרי וניזונים ממזון שכמעט תמיד נרקח במקום על ידי אנשים שגם הם חשופים לתיירים מכל העולם.

אז מה עושים? להפסיק לטוס לנצח? הרי יציאה לקרוז היא לא באמת תחליף. מחקר אפידמיולוגי שערכו חוקרים מ-MIT , ופורסם כבר בדצמבר 2019 בכתב העת Risk Analysis, הראה שאם כל הנוסעים ישטפו ידיים באופן הנכון ובתדירות גבוהה בכל שדות התעופה בעולם, אפשר לעצור מגפה שמתפשטת כמו שפעת או קורונה ב-24%-69%.

החוקרים מצאו כי רק לכ-20% מהנוסעים בשדות תעופה (בעידן שלפני הקורונה) יש ידיים נקיות, כלומר נשטפו במשך 15 שניות במים ובסבון בשעה האחרונה. האחרים - מזהמים זה את זה כל הזמן. אם היה אפשר לשלש את מספר הנקיים - כלומר להביא למצב שבו 60% מהידיים בשדות התעופה נרחצו כמו שצריך בשעה האחרונה - אפשר להוריד את הסיכון למגפה ב-69%. אם מרכזים את המאמצים ומשלשים את שיעור הידיים הנקיות רק בעשרה שדות תעופה מובילים בעולם, אפשר להוריד את הסיכון ב-37%, ואם משתמשים במודעות ציבורית גלובלית כדי להעלות את שיעור הידיים הנקיות רק ב-10% אבל בכל שדות התעופה, אפשר להפחית את הסיכון למגפה ב-24%.