בזן מזנקת ב-15%: ב-IBI רואים אפסייד של עוד 87%

לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר ב-IBI: "התמחור הנוכחי של המניה מייצג תרחיש משברי ארוך-טווח על אף שלראייתנו לא כך המצב"

בתי הזיקוק בחיפה / צילום: איל יצהר
בתי הזיקוק בחיפה / צילום: איל יצהר

אחת המניות שהציגו את הביצועים הגרועים ביותר בשוק מאז תחילת משבר הקורונה היא ללא ספק מניית בתי הזיקוק (בזן). היום מזנקת בזן בחדות ובמחזור גבוה אולם מתחילת השנה צנחה המניה ביותר מ-50%.

בבית ההשקעות IBI מעריכים המניה אטרקטיבית כיום. לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר ב-IBI, מציין כי "התמחור הנוכחי של המניה מייצג תרחיש משברי ארוך-טווח על אף שלראייתנו לא כך המצב".

לדעתו, נוכח סביבת מרווחי הזיקוק כיום, ברבעון הראשון של שנת 2020 בזן צפויה לייצר EBITDA שנעה בטווח שבין 50 ל-60 מיליון דולר . 

אם אכן זה יקרה, "גם בתרחיש בו אין שיפור בביצועי החברה, הקצב של הרבעון הראשון גוזר סביבת EBITDA שנתית של כ-240 מיליון דולר. בניכוי השקעות אותן אנו מעריכים בכ-100 מיליון דולר בשנה (לחברה קיימת גמישות בפרמטר זה) והוצאות ריבית של כ-80 מיליון דולר תשואת התזרים של החברה לשנה הקרובה מגיעה לכ-11% . המנוף שקיים במבנה התפעולי של החברה מספק פוטנציאל אפסייד משמעותי ועד שהמרווחים יחזרו לרמות נורמטיביות תשואת התזרים הדו ספרתית נותנת פיצוי הולם". 

בנוגע להשפעת משבר הקורונה כותב לובלין כי בניגוד לחברות אחרות בשוק, בתי הזיקוק הם מפעלים חיוני ועל כן פעילותם נמשכת כסדרה. "השפעות הנגיף יבואו לידי ביטוי בעיקר בירידה בצריכת דלק סילוני וככל שהגבלות התנועה ימשכו, גם בתזקיקים אחרים של החברה. נכון להיום, ניתן לצפות לירידה של עשרות אחוזים בביקוש המקומי לבנזין (אותו בזן מייבאת ובסבירות גבוהה תצמצם) ולירידה מתונה יותר בביקושים לסולר כשבמקרה זה כל עוד הביקושים בשווקי הייצוא של בזן  קיימים החברה תצליח למתן את השפעת הירידה". 

להערכת IBI, התמחור הנוכחי (80 אג' למניה) "גוזר שיעור היוון גבוה מאוד במקביל להנחות תזרים נמוך ומתעלם מהגמישות בניהול תקציב ההשקעות שקיים לחברה, מרמת החוב שירדה בצורה דרמטית בשנים האחרונות ומפרמטרים כמו הסכם הגז החדש והשפעות התקן החדש IMO2020 שצפויים לתמוך בשיפור המרווח העודף אותו תציג בזן".

בשורה התחתונה, גם ביחס להזדמנויות הרבות שנפתחו בשוק סבורים שם כי במחיר המניה הנוכחי בזן ממשיכה להוות קנייה אטרקטיבית. מחיר היעד של לובלין עומד על 1.5 שקל למניה, גבוה ב-87% ממחירה הנוכחי בבורסה.