בשל משבר הקורונה: פייסבוק תעניק 100 מיליון דולר לסיוע לעיתונות

רבע מהסכום יוענק במענקים ישירים והשאר במודעות: "היום צריך את העיתונות יותר מתמיד" • בחודשים האחרונים השיקה פייסבוק פיצ'ר חדש שמרכז אייטמים מאתרי חדשות, אך התפוצה שלו עדיין לא רחבה

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק / צילום: Francisco Seco, Associated Press
מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק / צילום: Francisco Seco, Associated Press

חברת פייסבוק הודיעה אתמול (ב') כי תתרום 100 מיליון דולר כדי לסייע לעיתונות לצלוח את משבר הקורונה "בתקופה שבה צריך אותה יותר מתמיד", לפי פייסבוק. 25 מיליון דולר יחולקו כמענקים ישירים לכ-50 אמצעי תקשורת בארה"ב ובקנדה, ו-75 מיליון דולר יועברו במודעות בשווי סכום זה לאמצעי תקשורת ברחבי העולם.

"אם אנשים היו זקוקים להוכחה נוספת לכך שעיתונות היא שירות ציבורי חיוני, הם מקבלים אותה בתקופה הנוכחית", נכתב בפוסט שפרסמה פייסבוק באתר שלה. "בתקופה שבה כמעט כל העסקים נפגעים פיננסית מהמשבר, אנו מכירים בכך שאנחנו במצב טוב יותר מרובם, ואנחנו רוצים לעזור". בפייסבוק גם הודיעו באחרונה על תוכנית סיוע בהיקף זהה לעסקים קטנים.

התוכנית לתמיכה בעיתונות היא המשך למענק של מיליון דולר עליו הודיעה החברה לפני שבועיים, אך בפייסבוק סיפרו כי הם קיבלו כל-כך הרבה בקשות, שהם הבינו שיש צורך בסכום משמעותי יותר.

התוכנית הנוכחית מתווספת לתוכנית של פייסבוק לתת מענקים בהיקף של 300 מיליון דולר לתמיכה בעיתונות עד 2021, תוכנית עליה הודיעה בשנה שעברה.

אמצעי התקשורת נהנים בשבועות האחרונים מצריכת עיתונות מוגברת, שהובילה בין היתר לגידול בכניסה לאתרי החדשות אך לירידה בהיקפי הפרסום במדיות השונות.

פייסבוק וגוגל הן המרוויחות העיקריות מעלייה בפרסום אונליין, ועיקר תקציבי הפרסום שהלכו בעבר לאמצעי התקשורת, הולכים כיום לשתי הענקיות. הסיבה - הידע שהן צוברות על קהל היעד מאפשר לפרסם בהן באופן ממוקד ומפולח.

במקביל, אתרי החדשות הפכו עם השניים לתלויים במידה רבה בתנועת הגולשים מפייסבוק, אך הרשת החברתית פגעה בהם פעם אחר פעם בכך שביצעה שינויים באלגוריתמים שלה ונתנה פחות עדיפות לאייטמים חדשותיים ועיתונאיים.

לפני כחמישה חודשים הודיעה פייסבוק על השקת "פייסבוק ניוז", שיתוף-פעולה חדש בין הרשת החברתית הגדולה בעולם לבין כ-200 אמצעי תקשורת מובילים, בהם "וול סטריט ג'ורנל", "ניו יורק טיימס" ו"וושינגטון פוסט". חלק מהם מקבלים כספים מפייסבוק במודל משתנה.

"פייסבוק ניוז" הוא פיצ'ר שמופיע בטאב מיוחד ברשת החברתית, בדומה למרקטפלייס ול-Watch. חלק מהכתבות ב"פייסבוק ניוז" אינן תלויות באלגוריתם אלא מובלטות בהתאם להחלטות של גורם אנושי. בחברה סיפרו כי הנחו את העובדים להבליט כתבות שעוסקות בקורונה.

עם זאת, הפיצ'ר עדיין לא זמין לכלל המשתמשים, גם לא בארה"ב, וכן צריך להגיע אליו באופן אקטיבי, אך יש ביקורת לפיה הוא לא נגיש. בפייסבוק אמרו לאתר "ווירד" כי הפיצ'ר עדיין בבדיקה ומוטמע באופו הדרגתי.