היום שאחרי הקורונה: במינהל התכנון הקימו צוות חשיבה עתידית

בימים האחרונים החל לפעול במינהל התכנון שבמשרד האוצר צוות להיערכות תחום התכנון לתקופה שאחרי המשבר • סמנכ"ל לנושאים אסטרטגיים במינהל התכנון: "זה מגה-אירוע שישנה דברים"

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי

במינהל התכנון שבראשות דלית זילבר אמנם עובדים כעת כמו רבים במשק, במתכונת שונה מבימים רגילים, אלא שכבר כעת מנסים להיערך שם לימים שאחרי הקורונה.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים החל להתכנס פורום חדש, שמטרתו לדון בהיערכות תחום התכנון לעתיד. ההתכנסויות, ברוח ימים אלה, מתבצעות באופן מקוון. את הצוות מרכז שחר סולר, שמשמש כסמנכ"ל לנושאים אסטרטגיים במינהל התכנון.

בפורום שותפים רבים, וביניהם, מנהל אגף תכנון בעיריית ירושלים, עפר גריידינגר; מתכננת הערים שרון בנד; יו"ר איגוד המתכננים תמי גבריאלי; סמנכ"ל לענייני תיכנון בחברת שיכון ובינוי, האדריכל אבישי קימלדורף ועוד. "ברור שעם כל העיסוק בשוטף והתמודדות עם מה שכאן ועכשיו, צריך להסתכל קדימה", מסביר סולר, ומוסיף כי "מדובר במגה-אירוע שהולך לשנות הרבה דברים ושיש לו עוצמה רבה.

"חשבנו שזה יהיה נכון לייצר פורום היוועצות, כדי לחשוב מה עושים לקראת היציאה מהקורונה, גם לתקופה שאחרי, וגם, אם תהיה חזרה של המגיפה, או אסון מסוג אחר. עולם התכנון זה תוכניות, אבל גם תהליכים. בתקופה האחרונה, בעקבות משבר הקורונה, עלה שוב הנושא של עירוניות מול יתרונות החיים בכפר, מעבר לרכב פרטי במקום תחבורה ציבורית, דובר על קיצור וצמצום הליכי תכנון, קיום ישיבות בצורה מקוונת ועוד.

"לציבור קשה וזו הזדמנות להגביר את שיתופי-הפעולה. גם אם אנחנו רק מאפשרים את השיח, ניתן להגיד שהוא מאפשר לאנשים ללמוד אחד מן השני. בצד האתגר הגדול בתקופה זו, ניתן לזהות גם הזדמנויות אותן ראוי ללמוד ולמנף לעתיד. לדוגמה, שיפור שיתופי-פעולה פני-ממשלתיים ובין-מגזריים, שיפור תהליכי עבודה, שיפור איכות התוצרים התכנוני ונגישות הציבור לתהליכים אלה ושינויים בפרדיגמות תכנוניות ברמות שונות".