שכר בכירים | ניתוח

שיאני השכר: 18 מיליון שקל לזוהר לוי בסאמיט, 12 מיליון שקל לחן ליכטנשטיין באדמה

רף הכניסה לדירוג 100 שיאני השכר בבורסה בת"א - 4.5 מיליון שקל • בין השיאנים שהחברות אליהן משתייכים פועלות בחו"ל - כמה ממנהלי חברת הנדל"ן איי.די.או, שקיבלו סכומים חד-פעמיים בגין סיום תפקידם על רקע שינוי השליטה בחברה • רק שתי מנהלות בין מאה שיאני השכר הישראלים

בד-בבד עם המשבר הכלכלי העולמי המתהווה בעקבות התפשטות וירוס הקורונה, ממשיכים להתפרסם נתוני השכר של בכירי החברות הבורסאיות בשנת 2019, אשר חלקם נהנו מתגמולי עתק טרם קריסת שוקי ההון בארץ ובעולם.

פרסום הדוחות הכספיים השנתיים בימים האחרונים צירף כמה שמות לצמרת טבלת שיאני השכר של השנה החולפת, ובראשם זוהר לוי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן המניב סאמיט, עם תגמולים בעלות של 18 מיליון שקל.

שיאני השכר הישראלים בבורסה
 שיאני השכר הישראלים בבורסה

כמעט מלוא הסכום שולם ללוי עבור השירותים שהוא מעניק לחברה הבת של סאמיט - סאמיט גרמניה, ואלה כללו אשתקד תגמולים בעלות של יותר מ-14 מיליון שקל הקשורים לרווח ממכירת נכסים של סאמיט גרמניה ולעמידה ביעדים, וכ-3 מיליון שקל דמי ניהול.

עלות השכר של לוי שולחת אותו היישר לחמישיית שיאני השכר של מנהלי החברות הבורסאיות (כולל מנהלים זרים), ובין המנהלים הישראלים הוא רק שני לאייל לפידות, מנכ"ל חברת התשתיות והנדל"ן שיכון ובינוי (שו"ב).

אם כבר לפידות - לעלות השכר בסך 24 מיליון שקל שקיבל בשו"ב (עיקרה תגמול הוני), אותה החל לנהל במהלך השנה שעברה, הצטרפו יותר מ-3 מיליון שקל ששילמה לו קבוצת הביטוח הפניקס, שבראשה עמד עד סוף חודש אפריל 2019 - כך שסך עלות העסקתו אשתקד הגיעה ליותר מ-27 מיליון שקל.

עוד בהפניקס, שיאן השכר בחברת הביטוח ב-2019, בדומה לשנים קודמות, היה איציק עוז, שבתפקידו כמנכ"ל משותף בסוכנות הביטוח אגם לידרים קיבל יותר מ-8 מיליון שקל - עיקרם (כ-5 מיליון שקל) כמענק ומרבית היתרה כדמי ניהול.

סכום זה מציב את עוז בין 15 שיאני השכר הישראלים, כשנוסף אליו, שלושה מנהלים נוספים בהפניקס הצליחו להתברג לחלק התחתון של רשימת 100 השיאנים הישראלים - רן גבעון, מוני פלר וסטו שפירא, המנהלים חברות בנות ואשר תוגמלו בטווח של 4.2-4.7 מיליון שקל.

עוד לרשימת המנהלים שנהנו מתגמולים של מיליוני שקלים ברמה דו-ספרתית, הצטרף חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה, יצרנית ומשווקת המוצרים להגנת הצומח, עם יותר מ-12 מיליון שקל - עיקר הסכום כמענק (יותר מ-9 מיליון שקל). עלות העסקתם של ארבעת שיאני השכר הנוספים באדמה נעה בטווח של 6.4-5.5 מיליון שקל כל אחד.

עוד הצטרפו לרשימת שיאני השכר כמה ממנהלי חברת הנדל"ן איי.די.או (ADO), בעיקר בזכות סכומים חד-פעמיים שקיבלו בגין סיום תפקידם, על רקע שינוי השליטה בחברה.  בראש המשתכרים באיי.די.או ניצב רבין סביון, לשעבר מנכ"ל החברה הבת המרכזת את פעילותה בגרמניה (ADP), שעלות העסקתו התקרבה ל-6.5 מיליון שקל; אחריו דוד דניאל, מנכ"ל החברה לשעבר; ואיל מרדלר, סמנכ"ל הכספים לשעבר, שקיבלו קרוב ל-5.5 מיליון שקל כל אחד.

שם בולט נוסף עם עלות שכר שהגיעה לרף של 6 מיליון שקל הוא עופר נמרודי, מנכ"ל חברת הכשרת הישוב - מחצית הסכום מענק ומחציתו שכר, מה שמכניס אותו ל-30 שיאני השכר הישראלים ול-40 השיאנים בכלל.

האחים שפירא וזלקינד בין מקבלי ה-5 מיליון

כמה שמות בולטים שהצטרפו ל"מועדון ה-5 מיליון ומעלה": יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים (5.5 מיליון שקל), יואב דופלט, מנכ"ל החברה לישראל (5.4 מיליון שקל), ו-5.3 מיליון לכל אחד מהבאים - מוטי בן משה, יו"ר אלון רבוע כחול; שחר שמש, מנכ"ל חברה בת בדלק רכב; איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס; ודורון שנידמן, על כמה תפקידים בקבוצת צור שמיר. בן דודו מוקי שנידמן הסתפק ב-4.5 מיליון שקל בתפקידיו בקבוצה.

עוד נהנו מיותר מ-5 מיליון שקל - אייל גור ואייל בן יוסף משלמה החזקות, וליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל.

ארבעת האחים שפירא, בעלי השליטה בחברת שפיר הנדסה ותעשייה, נהנו מתגמולים של סביב 5 מיליון שקל כל אחד, עבור תפקידי הניהול שהם ממלאים בה; והאחים דני ומייקי זלקינד קיבלו סכומים דומים בתפקידם כמנכ"לים משותפים בחברת אלקו שבשליטתם.

עוד התקרבו לרף של 5 מיליון שקל מלמטה: אברהם קוזניצקי, יו"ר חברת הנדל"ן מנרב, שלמה איזנברג בתפקידיו בקבוצת ערד, יגאל דמרי מנכ"ל חברת הנדל"ן דמרי ויואב וינברג, מנכ"ל חברת אמת מיחשוב.

המצטרפים החדשים לרשימת שיאני השכר בבורסה קבעו רף של כ-4.5 מיליון שקל ל-100 כלל שיאני השכר בת"א. נקודה נוספת העולה מהנתונים היא היעדרן של נשים מצמרת השיאנים. אלה נותרו בשלב הנוכחי עם שתי נציגות בלבד בין 100 השיאנים הישראלים - עפרה שטראוס, יו"רית חברת המזון שטראוס, ודנה עזריאלי, יו"רית ענקית הנדל"ן המניב. שיאנית השכר הנשית בת"א עד כה היא הפרון פרידריקסדוטיר, מנהלת המו"פ של טבע, שעלות העסקתה הגיעה לכ-15 מיליון שקל.