הקורונה באירופה | סיקור שוטף

מלכת בריטניה בנאום לאומה: "ימים טובים עוד מצפים לנו"

מלכת בריטניה אליזבת השנייה נשאה הערב נאום מיוחד לאומה הבריטית, בו שיבחה את הנחישות של תושבי הממלכה המאוחדת במאבק בהתפרצות נגיף הקורונה • 674 בני אדם מתו ביממה האחרונה מקורונה בספרד • היקף המתים בגרמניה נכון לעכשיו עומד על כ-1,400 בני אדם

המלכה אליזבת' / צילום: Yui Mok, רויטרס
המלכה אליזבת' / צילום: Yui Mok, רויטרס

22:15

מלכת בריטניה בנאום לאומה: "ימים טובים עוד מצפים לנו"

מלכת בריטניה אליזבת השנייה נשאה הערב נאום מיוחד לאומה הבריטית, בו שיבחה את הנחישות של תושבי הממלכה המאוחדת במאבק בהתפרצות נגיף הקורונה. היא הודתה במיוחד למערכת הבריאות הבריטית (NHS) ובנאומה שובצו קטעי וידיאו של תושבי בריטניה מוחאים כפיים בתודה למערכת הבריאות. כלי התקשורת דיווחו כי הנאום הוקלט על ידי צלם יחיד, שלבש חליפת וציוד הגנה. המלכה הבריטית פרשה לארמון ווינדזור כבר בתחילת משבר הקורונה.

"אני מקווה שבעתיד כולם יוכלו להתגאות בדרך שבה הגבנו למשבר הזה", אמרה המלכה בת ה-93, "ושמי שיבואו אחרינו יאמרו שהבריטים של הדור הנוכחי היו חזקים כמו כל הדורות האחרים". היא אמרה כי שידור זה "מזכיר לי את אחד השידורים הראשונים שעשיתי, ביחד עם אחותי, ב-1940". אז, קראו השתיים להתגבר על הקושי הנוצר בשל היפרדות משפחות בגלל מלחמת העולם השנייה. "גם היום", אמרה, "רבים יחושו תחושת פרידה מאהובים, אבל היום כמו אז - זה הדבר הנכון לעשות". זו היתה הפעם החמישית בלבד שהמלכה נושאת נאום שכזה לאומה. יותר מ-4,300 בריטים מתו עד כה מנגיף הקורונה. "ימים טובים יותר מצפים לנו", סיימה את נאומה.

21:00

היועצת הרפואית הבכירה בסקוטלנד עברה על כללי הבידוד שהיא יזמה

היועצת הרפואית הבכירה של הממשלה הסקוטית ננזפה היום על ידי משטרת בריטניה, אחרי שנתפסה כשהיא נוסעת לביתה השני, בניגוד להמלצות שהיא עצמה קראה לאמץ. קתרין קאלדרווד, שהופיעה בטלוויזיה בממלכה המאוחדת פעמים רבות בשבועות האחרונים, הודיעה כי לא תשתתף יותר בתדרוכים טלוויזיונים וכי היא מתנצלת. היא תועדה מבקרת לפחות פעמיים בבית קיט של המשפחה בעשרת הימים האחרונים. זאת, למרות שהיא עצמה קראה לציבור לא ללכת לבתי הקיץ וסופי השבוע שלהם, במאמץ למנוע את התפשטות המגיפה. "מה שעשיתי היה טעות", הודתה קאלדרווד, "אני מאוד מצטערת, זה לא יקרה שוב".

19:30

מספר חולי הקורונה החדשים המאושפזים באיטליה ירד בפעם הראשונה ביממה האחרונה מאז תחילת ההתפרצות במדינה לפני יותר מחודש; כך דיווחו היום כלי התקשורת באיטליה על סמך נתוני התחלואה והתמותה היומיים. גם מספר הקורבנות היומיים יורד מהדרגה, וביממה האחרונה נרשמו 525 מתים מקורונה, ו-4,316 נבדקים חדשים (גם מספר זה נמצא במגמת ירידה בשבוע האחרון). גם מספר מיטות טיפול הנמרץ המוקדשות לחולי קורונה ירד לראשונה. באיטליה מתו בהתפרצות הנוכחית קרוב ל-16 אלף בני אדם. הממשלה שבה והפצירה בתושבים להישאר בבית ולא לעבור לבתי קיץ או סוף שבוע בבעלותם בחופשת הפסחא המתקרבת. חלק מהמחוזות הטילו באופן עצמאי חובת לבישת מסיכה בזמן השהות בשטחים ציבוריים.

12:50

674 בני אדם מתו ביממה האחרונה מקורונה בספרד, במה שנראה כהמשך במגמת הירידה שהסתמנה ביומיים האחרונים. עד שלשום, מספר הקורבנות היומי חצה את ה-800 במשך כשבוע. מספר המתים הכולל במדינה מהמגפה עומד על 12.4 אלף בני אדם. מספר הנדבקים החדשים עומד על 6,023, כאשר שיעור הגידול לעומת השיעור אתמול עומד על 5% - הנמוך ביותר מאז פרוץ המשבר לפני כחודש. מצב החירום במדינה הוארך עד ל-26 באפריל לכל הפחות.

11:30

נשיאת הנציבות: תוכנית מרשל חדשה לאיחוד האירופי

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון-דר-ליין קראה היום במאמר שפרסמה בעיתון גרמני לכונן "תוכנית מרשל חדשה לאירופה", כחלק מההתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה. קריאה דומה השמיע ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז, שארצו עברה את איטליה בסוף השבוע במספר מקרי הקורונה.

ספרד ואיטליה דוחפות את גוש האירו להנפקת "אג"ח קורונה" כדי לגייס מיליארדי אירו לממן תוכנית זו. צעד כזה לא ננקט במהלך המשבר הכלכלי של 2008, ומשמעותו היא אינטרגציה עמוקה מתמיד של כלכלות האיחוד. סנצ'ז הכריז כי על האיחוד לנהל "משק לשעת חירום", כפי שנעשה בעת מלחמה, והזהיר כי המשבר הנוכחי "מאיים על קיומו". יותר מ-12 אלף בני אדם מתו בספרד עד כה, בעוד בגרמניה נכון לעכשיו מתו כ-1,400 בני אדם.

ברלין: 2 מיליון מסיכות הגיעו מסין; כנסייה הגישה תביעה בדרישה לקיים תפילות

כנסייה קתולית בברלין הגישה תביעה בדרישה לאפשר למאמיניה להתכנס ולהתפלל יחד בתפילות חג הפסחא, כשהיא מתבססת על כך שהסופרמרקטים נשארו פתוחים, ומתחייבת ליישם את אותן ההגבלות שהם לקחו על עצמם. הכנסייה הקתולית בגרמניה מתנגדת למהלך, אולם הקהילה הקטנה מברלין עתרה לבית משפט מקומי.

היא טוענת כי תקפיד לשמור על מרחק של 1.5 מטר מהמתפללים וכן לאסוף את פרטיהם האישיים. בברלין עומד מספר המאובחנים עם קורונה על 3,600 בני אדם, ו-24 קורבנות נרשמו עד כה.

בתוך כך, מטוס של חברת "איירבאס" האירופית הביא מסין 2 מיליון מסיכות מגן. חלקן מיועדות לשימוש בגרמניה וחלקן בצרפת ובמדינות אחרות. בימים האחרונים התנהל קרב פומבי בין גרמניה לארה"ב על קניית מסיכות. הרשויות בברלין האשימו את האמריקאים ב"חטיפה" של מטען של מאות אלפי מסיכות במהלך מעבר בבנגקוק, על ידי כך ששילמו פי שלושה יותר ליצרנית המסכות ברגע האחרון.

בריטניה: המלכה הקליטה נאום מיוחד לאומה

מלכת בריטניה אליזבת השנייה הקליטה נאום מיוחד לאומה הבריטית, שישודר היום בשמונה בערב (שעון בריטניה), בו היא משבחת את הנחישות של הממלכה המאוחדת במאבק בהתפרצות הנגיף. כלי התקשורת דיווחו כי הנאום הוקלט על ידי צלם יחיד, שלבש חליפת וציוד הגנה.

המלכה הבריטית פרשה לארמון ווינדזור כבר בתחילת משבר הקורונה. יורש העצר הנסיך צ'רלס דיווח כי החלים מהמחלה. "אני מקווה שבעתיד כולם יוכלו להתגאות בדרך שבה הגבנו למשבר הזה", אומרת המלכה בווידיאו, לפי הדיווחים, "ושמי שיבואו אחרינו יאמרו שהבריטים של הדור הנוכחי היו חזקים כמו כל הדורות האחרים". זוהי הפעם החמישית בלבד שהמלכה נושאת נאום שכזה לאומה. יותר מ-4,300 בריטים מתו עד כה מנגיף הקורונה.