עתירה לבג"ץ: הפתרונות של המדינה למגזר העסקי - "לעג לרש"

מרבית הארגונים המייצגים את המגזר העסקי התאחדו והגישו עתירה לבג"ץ נגד תוכנית הסיוע של המדינה לעסקים • לטענתם, התוכנית כוללת פתרונות דלים מדי, ויש ליצור באופן מיידי מנגנון פיצוי או קרן תשלומים לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה

תוכנית המענק לעצמאים כבר יצאה לדרך, ומחר-מחרתיים אמורים להיות מופקדים 300 מיליון שקל לעצמאים שבקשתם למענק כבר אושרה, אך העצמאים לא רגועים. להפך - הם ממשיכים במאבקם לקבלת פתרון כולל מהמדינה לנזקים הקשים שנגרמו להם בעקבות הקורונה, וכן ליחס של המדינה אליהם גם בימי שגרה.

היום (א') התאחדו מרבית הארגונים המייצגים את המגזר העסקי במדינת ישראל והגישו עתירה לבג"ץ נגד תוכנית הסיוע של המדינה לעסקים. לטענתם, התוכנית העסקית שהציגה הממשלה כוללת פתרונות דלים שאינם מסייעים למגזר העסקי, ויש ליצור באופן מיידי מנגנון פיצוי או קרן תשלומים לטובת עסקים בישראל שנפגעו מווירוס הקורונה.

העתירה הוגשה על-ידי נשיאות המגזר העסקי, לשכת עורכי הדין, לשכת ארגוני העצמאים (להב), לשכת יועצי המס, עמותת "מסעדנים חזקים יחד", עמותת "אני שולמן", התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל ושורה של גופים נוספים בשם מיליוני עובדים במשק, העסקים ועובדיהם, נגד שר האוצר וממשלת ישראל.

"מלחמת הקורונה"

בעתירה - שהוגשה באמצעות עורכי הדין אלי דורון, אסף גרשגורן, אפי אוחנה ועמית משה כהן ממשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' - נטען כי במקום התוכנית שהוצגה יש להפעיל בדחיפות את הסמכות הקבועה בחוק מס רכוש וקרן פיצויים ולהתקין תקנות שיאשרו מתווה פיצויים הולם לעסקים שנפגעו מהתפשטותו של נגיף הקורונה בישראל. אי-נקיטת צעד כזה, חוששים העותרים, תוביל לקריסת המשק הישראלי כולו.

בעתירה נכתב: "כידוע, מדינת ישראל נאבקת בימים טרופים אלה במשבר שלא נראה כמותו מיום הקמתה, הנובע מהתפשטותו של נגיף הקורונה בישראל ומקוצר-ידה אל מול מהירות התפשטותו ועוצמת פגיעתו באוכלוסיית העולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט. משבר אשר כבר הוגדר במפורש על-ידי גורמי שונים בממשל כ'מלחמת הקורונה'.

"בעקבות התפשטותו של נגיף הקורונה בישראל, וכדי להביא לבלימת ההתפשטות, ככל שניתן, קבעו המשיבים הנחיות מחמירות שנועדו לשמירת 'ריחוק חברתי' בקרב הציבור, ולפיהן, בין השאר, תדולל פעילות המשק (באופן הדרגתי, בתחילה ל-30% ונכון למועד כתיבת שורות אלה עד ל-15%), וענפי הפנאי והבידור בפרט ייסגרו לאלתר. הנחיות דרסטיות אלה נקבעו, מטבע הדברים, תוך מטרה להציל את חייהם של תושבי ישראל, ואין מחלוקת כי מטרה זו נעלה וראשונה היא.

"כך, הדרך לנצח במלחמה בלתי רגילה זו, על-פי הנחיות המשיבים, היא להפוך את כלל תושבי ישראל ככל הניתן ל'בלתי נראים'. שיטה זו, נכונה וחיונית ככל שתהא, גורמת למפולת כלכלית חסרת תקדים ולנזקים אדירים לעסקים בישראל הנדרשים לעצור את פעילותם העסקית ולהיות בבחינת 'שקופים', אלא - שחובותיהם השוטפים (לרבות עבור רשויות המדינה) והוצאותיהם הקבועות, מצטברים הם וגלויים לעין יותר מתמיד".

"המדינה מציגה פתרונות דלים שהם לעג לרש" 

לטענת העותרים, הטיפול של המדינה במפולת הכלכלית הזאת, באמצעות "התוכנית הכלכלית להתמודדות עם הקורונה", לא מספיק טובה. "במסגרת תוכנית זו נמנעים המשיבים מלעשות שימוש בסמכותם על-פי חוק מס רכוש, ותחת זאת מפעילים תוכנית חלופית אשר עם כל הכבוד, בכל הנוגע למגזר העסקי, המדובר בפתרונות דלים שהם בבחינת לעג לרש, וודאי שאין באלה כדי להתמודד עם הפגיעה הקשה במגזר זה".

העותרים מבקשים מבית המשפט להורות לממשלה ולאוצר להפסיק את מחדלם ולפעול לאלתר להפעלת סמכותם על-פי חוק מס רכוש ולתת סיוע ממשי לאלפי עסקים אשר נפגעו, נפגעים וייפגעו כתוצאה ממדיניות המשיבים הננקטת במטרה למגר את נגיף הקורונה.

במסגרת זו דורשים העותרים מהמשיבים לעשות שימוש במלוא המשאבים המתאימים וההולמים לכינון מנגנוני פיצוי לטובת העסקים, בהתחשב בעובדה שכבר עתה קיימת תשתית חקיקתית וביצועית מתאימה לכך במסגרת חוק מס רכוש וקרן פיצויים.

"על מדינת ישראל לדאוג להמשך התקיימותם הרציפה של אלפי עסקים ולמנוע את קריסתם הצפויה - דבר שיביא לקריסת המשק כולו. ברי כי כל דחייה בטיפול בסוגיה נשוא עתירה זו עלולה להוביל לפגיעה בלתי הפיכה בהמשך".

לטענת העותרים, "כפי שעל המשיבים מוטלת החובה 'להנשים' ולהציל חולים שנפגעו בגופם מנגיף הקורונה - כך עליהם 'להנשים' עסקים שנפגעו בפרנסתם מנגיף הקורונה".

לטענת העותרים, העתירה נשענת על התכלית הראויה העומדת בבסיס חוק מס רכוש וקרן פיצויים, והצורך הקיומי להוציא תכלית זו מהכוח אל הפועל - בדחיפות - תוך מטרה להקטין ככל הניתן את הנזק הנובע מעצירת פעילות המשק.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, מסר: "כשזה נוגע לבריאות, הממשלה פועלת כמו במלחמה - מפעילים את המוסד ומקימים בתי חולים שדה. כשזה מגיע לעסקים, נגמרה המלחמה. העסקים לקראת פשיטת רגל, ומאות אלפי המשפחות שמאחוריהם קורסות כלכלית. המדינה יכולה להציל אותם כפי שנהוג במלחמה - חייבים להפעיל את מנגנון הפיצוי הקיים שהמדינה מכירה ויודעת לנהל. אם בממשלה לא מבינים זאת, נגרום לה להבין זאת דרך בג"ץ. העתירה הזו לא תסתיים בשום דרך אחרת מלבד תוכנית הצלה לעסקים בישראל. מי שקורס היום, לא יתאושש".