נפלו למשכב: גם החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו במגמה שלילית שהובילה את המדד לירידה של 15% במרץ

בפן האופטימי: כשמשווים את ביצועי החברות במדד לביצועי S&P 500 - שליש מהן היכו את המדד האמריקאי • בין אלה: פייבר, אודיוקודס ואלטק • תת-מדד הטכנולוגיה צלל 16.2% במרץ, ותת-מדד מדעי החיים צנח ב-12.9%

משה מזרחי, אינמוד / צילום: איל יצהר, גלובס
משה מזרחי, אינמוד / צילום: איל יצהר, גלובס

חודש קשה עבר על שוקי ההון, ובתוכם גם על החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט. אלו נסחרו בחודש מרץ במגמה שלילית שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר אותן חברות, לירידה של 15%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 התרסק בשיעור של ב-17.2% ומדד נאסד"ק איבד מערכו 10.1%.

בדומה למגמה של המדד תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים צלל בשיעור של 12.9%, בעוד שמדד ת"א ביומד ירד ב-11.3% ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד בשיעור מתון יותר של 5.4%.

אחת מהיורדות המשמעותיות בחודש החולף הייתה חברת אינמוד  של משה מזרחי. החברה, שהונפקה באוגוסט אשתקד, עוסקת בתחום האסתטיקה הרפואית. מחיר מניית החברה צנח במרץ ב-35% והשלים ירידה של 45% ברבעון הראשון, זאת על רקע משבר התפרצות נגיף הקורונה. למרות השפעה משמעותית אפשרית של הקורונה על הפעילות העסקית של החברה, אינמוד הכריזה כי אינה משנה את התחזיות שלה ל-2020 וצופה שתחום הפעילות שלה יתייצב בתחילת הרבעון השלישי. יצוין כי למרות שמחיר המניה ירד בחדות מתחילת השנה, הוא עדיין גבוה משמעותית מהמחיר בהנפקה בשנה שעברה.

גלובס-פרומתאוס - מרץ 2020
 גלובס-פרומתאוס - מרץ 2020

מניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט ירדו גם הן בחודש מרץ והובילו את תת-מדד הטכנולוגיה לירידה חדה של 16.2%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה ירד 12.4% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה איבד מערכו 10.3%. למרות הירידות החדות, בלטה לטובה החודש מניית סופרקום. החברה, העוסקת בהפקת תעודות חכמות, תקשורת בין מכונות, IoT ופתרונות סייבר, נסקה במרץ בשיעור של 67%. למרות שבשנים האחרונות מחיר המניה צנח משמעותית, החברה הודיעה החודש כי מוצר שלה יכול לסייע לאיתור חולי קורונה ולוודא שהם נשארים בביתם כשהם בבידוד. על פי סופרקום, הפתרון שלה מבוסס על מוצר קיים שלה תוך כדי שימוש בסמארטפון ובצמיד רגיל לניטור חולים בוירוס.

הידרדרות מהירה כמו בקורונה

שנת 2019 תיזכר בשוק ההון כשנה מוצלחת עם עלייה נאה בכל המדדים המובילים. לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מדד נאסד"ק עלה בכ-35% במהלך 2019 ומדד S&P 500 עלה בכ-29%. שנת 2020 אף היא החלה בעליות חדות של כ-25% עד אמצע פברואר, כאשר התפשטות נגיף הקורונה טרפה את הקלפים. השוק מגיב בתנודתיות רבה לחוסר הוודאות, והמשקיעים לא יודעים לצפות את התנהגות המשבר הנוכחי והשלכותיו על השוק בעתיד.

לפי פרומתאוס, מאז ה-19 בפברואר ועד סוף מרץ, מדד S&P 500 רשם ירידה של כ-24% (עד היום, הירידה היא של 26.5%). רוב הירידה התרחשה בחודש מרץ בו ירד המדד בכ-13% - הירידה החדה ביותר מאז משבר 2008. מה שבלט עוד יותר הוא המהירות שבה נרשמו ירידות אלה.

המשבר פקד במידה כזו או אחרת את מרבית החברות במשק הישראלי והגלובלי, ביניהן גם מרבית החברות במדד גלובס-פרומתאוס. עם זאת, כשמשווים את ביצועי החברות במדד לביצועי מדד S&P 500 מתקבלת תמונה אופטימית יותר: שליש מהן הכו את ה-S&P 500.

בפרומתאוס מציינים כי בבחינה ענפית, נראה שאף ענף לא חסין. למרות שברור שענף התעופה והתיירות הוא בחזית הנפגעים, הרי שגם מניות של חברות טכנולוגיה, תשתיות, תעשייה, אנרגיה ואף חברות פארמה נפגעו. בפרומתאוס מוסיפים כי שתיים משיאניות הירידות הן חברות בתחום האנרגיה, מגזר שספג ירידות חדות לאחר צניחת מחיר הנפט ל-20 דולר לחבית וצניחת מחיר הגז הנוזלי ל-1.6 דולר ליחידת אנרגיה. מדובר במגזר עתיר מינוף והשקעות שנפגע קשה מהמשבר, מכיוון שהפגיעה בתזרים מקשה על שירות החוב.

המדד נסוג כשנה אחורה - עוד לא קטסטרופה

לפי אייל שבח, שותף-מייסד בפרומתאוס וראש תחום טכנולוגיה, מגזרים "דפנסיביים" כוללים חברות שמציעות פתרונות לעבודה מהבית, לקנייה אונליין, ולתקשורת מרחוק. גם רשתות השיווק מוגנות יחסית, וכך גם חברות פארמה אשר בפורטפוליו שלהן עשויים להימצא פתרונות למניעה וטיפול בנגיף הקורונה ותסמיניו.

מחלקת המחקר של פרומתאוס חקרה את חברות מדד גלובס-פרומתאוס שהיכו את מדד S&P 500 מאז ה-19 בפברואר ועד היום (כאמור כשליש מהחברות).

בין אלו נמנית פייבר  (Fiverr) הנסחרת בבורסת ניו יורק. פייבר היא זירת מסחר אינטרנטית המחברת בין פרילנסרים, המבצעים עבודות דיגיטליות כמו עיצוב, כתיבה ופיתוח תוכנה, ללקוחות בעולם - בעיקר עסקים קטנים ובינוניים. פייבר נסחרת כיום בשווי של 733 מיליון דולר ומנייתה ירדה מה-19 לפברואר, המועד בו מדד ה- S&P 500 החל לרדת בצורה דרסטית ועד סוף מרץ, "רק" ב-16% (עד היום הירידה היא של 23.5%, עדיין ירידה מתונה יותר מירידת המדד).

מוקדם להעריך עדיין את ההשלכות של משבר הקורונה על המשק בכללותו, אך נראה כי השינוי של המציאות החדשה שהביאה עמה הקורונה, כמו המעבר לעבודה מרחוק, הגברת השימוש בזירות האונליין וכן מובטלים רבים שכעת נפתחה בפניהם היכולת להתפרנס מהבית, עשויה להאיץ את השימוש בפלטפורמת המסחר המקוונת של פייבר.

חברה נוספת ברשימה היא אודיוקודס   שנסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-760 מיליון דולר. מניית אודיוקודס הייתה גם מן הבולטות בבורסה ב-2019, בה רשמה טיפוס של כ-160% בהשוואה לעלייה של 35% בנאסד"ק. אודיוקודס מפתחת ומשווקת פתרונות תקשורת קולית מבוססי אינטרנט וכן שערי גישה לרשתות תקשורת ופתרונות עיבוד מדיה לסביבת עבודה דיגיטלית. בימים אלו החברה מציעה פתרונות "Work-at-Home", ומקדמת מספר יוזמות לפריסת עבודה ביתית במהירות וביעילות ובכך לסייע לארגונים לפרוס טכנולוגיות תקשורת ושיתוף פעולה מהבית. לאור תחום הפעילות של החברה, מתבקש שמשבר הקורונה לא יפגע בה בעוצמה, ואכן מניית החברה נסחרה בסוף מרץ באותו מחיר שבו נסחרה ערב המשבר, וכעת נסחרת אף במחיר גבוה יותר לאחר עלייה בימים הראשונים של אפריל.

חברה נוספת שהכתה את המדד היא אלטק  שנסחרת בנאסד"ק. בפרומתאוס סבורים שמדובר בהפתעה, ומציינים כי היא חברה ותיקה וקטנה (15 מיליון דולר) שנמצאת מתחת לרדאר. אלטק מייצרת מעגלים מודפסים למגוון שימושים. בפרומתאוס מציינים כי מניית אלטק ירדה מה-19 בפברואר "רק" בכ-12%. החברה נחשבת מפעל "חיוני", מושג שקיבל חשיבות בימי הקורונה, וייתכן שמכאן חוסנה היחסי. המשמעות היא שחברה שמוגדרת כמפעל חיוני לשעת חירום גם בסגר מלא תמשיך לעבוד במתכונת מותאמת.

שבח מוסיף כי אם מנתחים את מצב מדד S&P 500 היום בהשוואה לתחילת 2019, מגלים נתון מעודד - שהמדד חזר לרמתו בתחילת שנת 2019. במילים אחרות: המדד נסוג כשנה אחורה, כך שבינתיים, לפחות ברמת המדד לא מדובר בקטסטרופה.

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי , מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה " ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול . חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו . משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד . העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות