נפט | ניתוח

לא מוותרות: כך רוסיה וסעודיה הכניסו את שוק הנפט למרוץ נגד הזמן

דחיית כינוס החירום של אופ"ק לא מבשרת טובות למפיקות הנפט, שנלחמות בקריסת מחירו • בשעה שסעודיה ורוסיה ממשיכות להתכתש ביניהן, הצפת העולם בנפט גולמי מתרחבת

ולדימיר פוטין ומוחמד בין סלמאן / צילום: Natacha Pisarenko, AP
ולדימיר פוטין ומוחמד בין סלמאן / צילום: Natacha Pisarenko, AP

דחייתו של כינוס החירום של אופ"ק (OPEC), ארגון המדינות המייצאות נפט, שהיה אמור להתקיים היום (יום שני), בנוגע לקיצוצי תפוקה עולמיים - משמעותה שמפיקות הנפט צפויות להפסיד במרוץ. כשהיצואניות המובילות בעולם, סעודיה ורוסיה, ממשיכות להחליף האשמות הדדיות, הצפת העולם בנפט גולמי מתרחבת. בשעה זו מחיר הנפט צונח בכ-5% ונסחר סביב 27 דולרים לחבית.

מטוסי הנוסעים בעולם מקורקעים, הרחובות בערים ריקים והמפעלים סגורים. כל זה מצטבר לקריסה אדירה בביקוש לנפט, אבל המפיקות לא צמצמו את התפוקה שלהן ברוב המקרים. כעת חוששים משקיעים כי מקומות האחסון לעודפי נפט עלולים להיגמר בעוד כמה חודשים. מכליות נפט צפות בים, ואינן יכולות להפליג לשום מקום. חברות האנרגיה, שצברו חובות כוללים של מאות מיליארדי דולרים שעליהן לפרוע בשנים הקרובות, מתחילות לעתור לפשיטת רגל.

בעקבות דחיית הפסגה לדיון בקיצוצי התפוקה, הנפט העולמי מסוג ברנט פתח את המסחר הבוקר (ב') בירידה של כ-9% ל-31.05 דולר לחבית. אנליסטים צופים שהתנודתיות הנוכחית במחירים תימשך. שוק החוזים העתידיים, שייפתח אחר הצהריים (שעון ישראל), צפוי להיות תנודתי עוד יותר בגלל מחזורי מסחר נמוכים.

סוחרים רבים נשארו ספקנים לגבי ההערכה שמחירי הנפט יעלו אפילו אם סעודיה ורוסיה יסיימו את הסכסוך ביניהן, אבל משקיעים אומרים שתרחיש כזה יעצור לכל הפחות את הצניחה החופשית של המחירים. כאמצעי ראשון לטיפול בהשלכותיה של מגפת הקורונה על שוק הנפט, הם להוטים לראות קיצוצי תפוקה מאסיביים בעולם.

המחירים התאוששו במקצת בשבוע שעבר, אחרי שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, רמז שהסכסוך בין סעודיה לרוסיה עשוי להסתיים בקרוב. נציגי אופ"ק זימנו את פסגת המדינות המפיקות להיום, אך זו כאמור נדחתה בגלל המחלוקת בין סעודיה לרוסיה והיעדר מחויבות של חברות אנרגיה אמריקאיות להצטרף לקיצוצי התפוקה. כעת הפסגה אמורה להתקיים ביום חמישי הקרוב.

לדברי שון ריינולדס, מנהל תיקים ואסטרטג השקעות במשאבי טבע בחברת VanEck, הוא הפחית את ההשקעות במגזר האנרגיה להקצאה הקטנה ביותר שהיתה לו אי-פעם. "רק כדי להפסיק את השחיטה, צריך לראות קצת היגיון חוזר לשוק הזה. כולם פשוט נהרגים שם", אמר.

מחיר הנפט ירד במרץ ב-55%

מחיר הנפט מסוג ברנט סיים את השבוע שעבר ברמה של 34.11 דולר לחבית, אחרי שצנח ביום שלישי האחרון ל-22.74 דולר - הרמה הנמוכה ביותר מ-2002. באותו יום הוא סגר ירידה של 55% במרץ, שהיתה הירידה החודשית התלולה מאז 1988.

תת-מדד מניות האנרגיה של מדד 500 S&P צנח ב-51% ברבעון הראשון, הירידה הרבעונית החדה ביותר של מגזר כלשהו במדד S&P מאז 1989. המשקיעים מכרו גם אג"ח אנרגיה בתשואה גבוהה, ושיגרו את התשואות לנסיקה, בעוד סימן של מצוקה במגזר. מניות האנרגיה החזירו לעצמן חלק מהירידות בשבוע שעבר, שבו הן היו המגזר עם הביצועים הטובים ביותר בשוק המניות.

התמוססות שוק הנפט מסכנת כלכלות שתלויות בנפט גולמי מניגריה עד לוונצואלה, שאין להן את היכולת להעלות תפוקה כפי שעושה סעודיה. גם חברות קידוחי הפצלים בארה"ב מצויות במצב קשה. חברת וויטינג פטרוליום מדנבר, קולורדו, הגישה בקשת הגנה עקב פשיטת רגל בשבוע שעבר. מפיקות רבו אחרות, משברון עד דיאמונדבק אנרג'י, התחייבו להפחית הוצאות - מה שמוסיף ללחץ על כלכלת ארה"ב ממשבר הקורונה. חלקן אפילו קוראות לטקסס להגביל את תפוקת הנפט במדינה, לראשונה זה עשרות שנים.

אנליסטים אומרים שכל האמצעים הללו לא יתקרבו אפילו להורדת ההיצע לרמה של הביקוש המופחת, אבל הם יהיו צעדים ראשוניים חיוניים. הנשיא טראמפ שוחח בטלפון עם נשיא רוסיה פוטין ויורש העצר הסעודי בן סלמן בשבוע שעבר, לפני שנועד בבית הלבן עם מנכ"לי חברות אנרגיה שביקשו סיוע.

"הנפט פחות ופחות בשימוש"

כמה משקיעים מקווים לפעולה מהירה של כל הצדדים, אחרי שעסקה בין אופ"ק לרוסיה לקיצוץ תפוקה נפלה בחודש שעבר בווינה, מטה אופ"ק. הפיצול בברית אופ"ק מסייע להציף את העולם בנפט זול, שאי-אפשר לצרוך בגלל הגבלות התנועה והתחבורה, שנועדו לעצור את נגיף הקורונה. אומדני הירידה בצריכת הנפט היומית בעולם כבר מגיעים לעשרות מיליוני חביות.

"ככל שאנחנו מקבלים נתונים, נראה שהנפט פחות ופחות בשימוש", אמר נואה בארט, אנליסט אנרגיה ביאנוס הנדרסון השקעות. "פשוט קשה מאוד להכניס את זה למודל".

נוסף על כך, אנליסטים מעריכים ש-70% ממאגרי הנפט המסחריים והאסטרטגיים כבר מלאים. כשחברות מנסות לאחסן את הנפט שלהן כדי לצלוח את המשבר, המאגרים עלולים להתמלא עד הסוף. מפיקות יצטרכו לשלם לקונים כדי שייקחו מהן את הנפט העודף.

אפשרות קשה זו מוסיפה ללחצים על המדינות והחברות המפיקות ומקבלי ההחלטות, לפעול בהקדם. "תחושת הדחיפות נבנית והולכת", אמר ג'ייסון בורדוף, יועץ אנרגיה לשעבר לממשל אובמה ומנהל המרכז למדיניות אנרגיה עולמית באוניברסיטת קולומביה. "אף אחד לא רוצה למצמץ ראשון במשחק הזה של מלחמת מחירים, אבל אני לא חושב שמישהו, כולל הסעודים והרוסים, שבע רצון ממצב השוק הנוכחי".

קרנות גידור ומשקיעים ספקולטיביים נוספים זהירים מאוד במחשבה על מפנה חיובי במחירים. הם הנמיכו את ההימורים על מחירי ברנט גבוהים יותר ב-80% בארבעת השבועות שהסתיימו ב-24 במרץ, לפי נתוני חברת הבורסות אינטרקונטיננטל. מפולת המחירים נקטעה לזמן קצר על ידי עליות חדות, רק כדי שהמחירים יחזרו לרדת. "כשזה נע, זה מתנהג כמו צונאמי", אמר דונלד מורטון, סגן נשיא בכיר בחברת Herbert J. Sims, שמנהל מסחר בחוזי אנרגיה במסצ'וסטס. הוא סוחר זה כ-40 שנה, וראה תנודות כאלו בשוק הנפט רק במלחמת המפרץ הראשונה ובתחילת שנות ה-90. "זה הוריקן", הוא אומר על שוק הנפט.

חברות אנרגיה אמריקאיות רבות נלכדו באמצע מאבק האיתנים בין סעודיה לרוסיה. "מה שמדהים הוא כמה מהר התמונה התקדרה", אמרה הלימה קרופט, אסטרטגית הקומודיטיז העולמית של RBC שוקי הון. היא ביקרה כמה פעמים בסעודיה בחודשים האחרונים, והיתה בווינה בתחילת מרץ כשסעודיה ורוסיה לא יכלו להסכים על קיצוצי התפוקה, וסיימו בכך ברית של ארבע שנים ביניהן. "לצפות בזה מקרוב היה בלתי ייאמן", אמרה.