בנק אוף אמריקה: השנה צפוי מיתון עולמי חמור בהרבה מזה של 2008

לגבי המצב בארה"ב צופים כלכלני הבנק צמיחה שלילית של 7% ברבעון הראשון, 30%- ברבעון השני, 1%- ברבעון השלישי ולאחר מכן התאוששות וצמיחה של 30% ברבעון הרביעי של השנה • צמיחת גוש האירו תהיה השנה שלילית בשיעור של 7.6%

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

כלכלני בנק אוף אמריקה פרסמו היום (ב') סקירה חדשה על רקע המשך התפשטות נגיף הקורונה והעלייה במספר החולים והמתים מהנגיף ברחבי העולם, במסגרתה הם מציינים כי "המחוקקים והציבור לא למדו את הלקח של סין: המדיניות הכי פחות יקרה היא סגר מלא ואטום לחלוטין . כל שבוע של מדיניות בריאות לא אפקטיבית מוסיף שבוע למשך הסגר אלה לא רק פוגעים ברבעון הנוכחי, הם גם מעמיקים את ההלם בשווקים ומחלישים את יכולת השיקום שלהם לאחר הסגר"

"היעדר תגובת מדיניות אפקטיבית לבקרת התפשטות הנגיף בשווקים מפותחים ובשווקים מתעוררים גרמה לנו להוריד את תחזית הצמיחה העולמית בשנת 2020 לרמה שלילית של 2.7% לעומת צמיחה של 0.3% בתחזית הקודמת. נתון זה גרוע משמעותית מהמיתון של השנים 2008-2009. העיכוב במדיניות חריפה לגבי שמירה על מרחק חברתי, לדעתנו, יאריך את משך הסגר במדינות השונות ומשמעותו הלם אמון עמוק יותר והתאוששות חלשה עוד יותר לאחר הסגר", כותבים כלכלני הבנק. 

לגבי המצב בארה"ב צופים כלכלני הבנק צמיחה שלילית של 7% ברבעון הראשון, 30%- ברבעון השני, 1%- ברבעון השלישי ולאחר מכן התאוששות וצמיחה של 30% ברבעון הרביעי של השנה. בסך הכל התמ"ג האמריקאי צפוי להצטמק השנה בכ-6%. "אנו צופים כי בין 16 ל-20 מיליון משרות יקוצצו בארה"ב עם שיעור אבטלה שיגיע לשיא של 15.6%". 

צמיחת גוש האירו תהיה השנה שלילית בשיעור של 7.6%, ואחריה ריבאונד לקצב צמיחה של 8.3% בשנת 2021. "שיעורי הצמיחה נראים קופצניים, אך מסתירים אובדן הכנסה מצטבר קבוע של כ-6% מהתמ"ג בשנתיים הקרובות. המייצבים האוטומטיים בלבד יגרמו לגירעונות גדולים מאוד, ועם זאת קיים צורך דחוף לתמיכה פיסקלית רחבה יותר".

סין: לחץ אבטלה מתגבר

לגבי סין מעריכים בבנק כי שיעור האבטלה יעלה עוד יותר ויגיע לשיאו ברבעון השני של שנת 2020, לפני שיופיעו סימני התייצבות לקראת סוף הרבעון האחרון. "חברות פרטיות, עסקים קטנים ובינוניים ושירותים נפגעו בצורה הקשה ביותר, בעוד שיצואנים באזורי החוף ככל הנראה יהיו הפגיעים ביותר בהמשך". 

בשווקים המתעוררים צפויה לדעתם צמיחה שלילית של 5.3% השנה, לפני התאוששות וקצב צמיחה של 3.2% בשנת 2021.