דעה - משבר הקורונה מוכיח: השקעות בנות קיימא מביאות לתשואות טובות יותר

מגפת הקורונה הוכיחה כי השינויים החברתיים והסביבתיים יחייבו שינוי בדרך בה אנו משקיעים - הראשונים להבין זאת ולנצל את השינוי, יהיו הראשונים להרוויח

השקעות בנות-קיימא / אילוסטרציה: שאטרסטוק
השקעות בנות-קיימא / אילוסטרציה: שאטרסטוק

מגפת הקורונה מוכיחה שהשווקים הפיננסיים לא מתקיימים במנותק מהאתגרים החברתיים והסביבתיים. התנהלות השווקים בימים אלה מצטרפת לשורת מחקרים, ניתוחים ודוגמאות, שמוכיחים שהשקעות בנות קיימא מביאות לתשואות גבוהות יותר. הדבר ייאלץ חברות להגדיר מחדש את אסטרטגיית ההשקעות שלהן בעידן שאחרי המשבר.

מחקר של מריל לינץ' מצא, כי 20% מהמניות המובילות בדירוג ESG (סביבה, חברה, מימשל תאגידי) עלו ביותר מ- 5% אחוזים בחודש החולף, וכי הירידה ברווחיות למניה כתוצאה מהמשבר היתה קטנה יותר בחברות אלו. מדד ה-MSCI World SRI Select מופחת הדלקים המאובנים, הציג מאז סוף ינואר תשואות הגבוהות ביותר מ-10% מ"ההורה" שלו (MSCI World), בשל החשיפה המופחתת שלו לתחום האנרגיה המסורתית.

השקעה בקיימות היא אחד התחומים הצומחים בעולם ההשקעות: 30.7 טריליון דולר הוחזקו בהשקעות בנות־קיימא או ירוקות ב-2018 - 34% יותר מב-2016, לפי נתונים שריכזה הברית הגלובלית להשקעות בנות־קיימא; ב-2006, לאחר פרסום עקרונות האקלים של האו"ם, 63 בתי השקעות שמנהלים 6.5 טריליון דולר, חתמו על התחייבות לשילוב מדדי אחריות סביבתית בהחלטות שלהם. באפריל 2018 מספר החותמים זינק ל-1,715 בתי השקעות שמנהלים 81.7 טריליון דולר; בנק ההשקעות UBS, מדווח כי מ-2016 ועד היום הוא יותר משילש את ההשקעות בקיימות של לקוחותיו.

רגע לפני פרוץ משבר הקורונה, הצהירו שלושת מנהלי הנכסים הגדולים בעולם, בלקרוק, וונגארד וסטייט סטריט, על יישום יותר מוגבר של שיקולי אחריות סביבתית במדיניות ההשקעות שלהם. בינואר האחרון אמר לארי פינק, יו"ר בלקרוק, כי בכוונתו להתמקד בשינוי האקלים כשהוא בוחן את תיק ההשקעות של החברה שלו, שהיקפו 7 טריליון דולר. קרנות הפנסיה הממשלתיות של יפן, שוודיה והולנד יצאו בהצהרות דומות, ומסקר של FTSE Russell, עולה כי יותר ממחצית מבעלי הנכסים העולמיים מיישמים שיקולי אחריות סביבתית. בינתיים, אזרחים בכל העולם הוכיחו שהם מקדימים את החברות העסקיות: ההתנהגות האנושית מאז פרץ המשבר כבר הביאה להפחתה משמעותית בזיהום האוויר.

תשואות של השקעות בנות קיימא רווחיות יותר, ולכן חברות כאלה יתאוששו יותר מהר ממשבר הקורונה. ממחקר שערכה קבוצת השירותים הפיננסיים הגדולה ביותר בסקנדינביה Nordea Equity Research, עולה כי משנת 2012 עד 2015, בתי ההשקעות עם דירוג האחריות הסביבתית הגבוה ביותר היו רווחיים ביותר מ -40% ביחס לאלו שלא. בנק אוף אמריקה מצא כי חברות בעלות מדדי אחריות סביבתית הניבו תשואות טובות יותר לאורך שלוש שנים, היו בעלות סיכוי גבוה יותר להפוך למניות באיכות גבוהה, בעלות סיכוי נמוך יותר לירידות מחירים גדולות וסבירות פחותה יותר לפשיטת רגל.

מגפת הקורונה הוכיחה כי השינויים החברתיים והסביבתיים יחייבו שינוי בדרך בה אנו משקיעים - הראשונים להבין זאת ולנצל את השינוי, יהיו הראשונים להרוויח. בידי המשקיעים ניצבת הזדמנות להחליף כמה נכסים מסורתיים בנכסים בני קיימא. התנהלות השווקים מוכיחה שהמיתוס שהשקעה בת-קיימא דורשת הקרבת תשואות אינו נכון; השקעה בת-קיימא היא זו שתביא ליתרון בטווח המיידי גם בשוק תנודתי וגם לאורך עשרות שנים בשוק מתפתח. רק ניהול עסקי, שמושתת על מדידת ביצועים פיננסיים וחברתיים, יכול להוביל אותנו לפתרון הבעיות הקיומיות ואולי למנוע את תחזית הבנק הבינלאומי לסליקה (BIS), שטוען שמשבר האקלים הוא זה שיגרום למשבר הפיננסי הבא.

*** הכותב הוא מייסד קרן השקעות האימפקט ויטל קפיטל.