"גלובס" מצטרף לעתירה לגילוי פרוטוקולים של ישיבות הממשלה

העתירה הוגשה לבג"ץ כבקשת הצטרפות לעתירות "הארץ", ומטרתה לפעול לגילוי פרוטוקולים של ישיבות הממשלה בהן דנו בנושא ההתמודדות עם הקורונה • "כשהמידע מוסתר ואינו גלוי, אין ביכולתם של המבקשים למלא את תפקידם בדמוקרטיה – לבחון את ההחלטות ואת דרך קבלתן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש מהציבור להישאר בבתים / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש מהציבור להישאר בבתים / צילום: קובי גדעון, לע"מ

עיתון "גלובס" והעיתונאים חן מענית וטל שניידר הגישו היום (ג') בקשה לבג"ץ לגילוי פרוטוקולים של ישיבות הממשלה בהן דנו בנושא ההתמודדות עם וירוס הקורונה.

העתירה הוגשה כבקשת הצטרפות לעתירות עיתון "הארץ", העיתונאית נעה לנדאו, עורכי הדין שחר בן מאיר, יצחק אבירם והתנועה לחופש המידע, בהן מתבקש בג"ץ להורות לממשלה לגלות את הפרוטוקולים של דיוני הממשלה.

בעתירה טוענים "גלובס", מענית ושניידר כי מטרתם היא לקבל מידע הנוגע באופן ישיר לכלל הציבור והמשק הישראלי, אשר נפגע באופן קשה ביותר בימים אלה מההחלטות הדחופות שהתקבלו בממשלה.

בבקשת ההצטרפות כתבה עורכת הדין אוריין יהלום, המייצגת את "גלובס", מענית ושניידר, כי "הסתרת המידע מישיבות הממשלה בהן נדונו והתקבלו, בין היתר, החלטות על אופן ניהול המשבר הכלכלי החריף שהוא תוצר לוואי של המאבק במגיפה, מהווה פגיעה נוספת בציבור. כעיתון כלכלי, זכותם של המבקשים להיות חשופים לדיונים ולהחלטות הללו של הממשלה. כאשר המידע מוסתר ואינו גלוי, אין ביכולתם של המבקשים למלא את תפקידם בדמוקרטיה - לבחון את ההחלטות, לבקר אותן ואת דרך קבלת ההחלטות".

הבקשה מדגישה את החשיבות של זכות הציבור לדעת וכן את החשיבות של חופש הביטוי במדינה, גם כאשר מולם ניצבים שיקולים בעלי משקל נוגד.

בבסיס העתירה עומדות החלטות ממשלה להפעלת צעדים חסרי תקדים, באמצעות תקנות שעת חירום, כולל איסורי יציאה מן הבתים, סגירת מקומות עבודה, איסור תפילות ואף הפעלת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים למעקב אחר אזרחים. המשמעות הכלכלית של החלטות הממשלה היא תקדימית במשק הישראלי, והחלטות ממשלה אלה עשויות להשפיע על הישראלים דורות קדימה.

תקנון הממשלה בנוגע לתיעוד דיוני הממשלה סווג כחומר חשאי למשך 30 שנה, אולם חוק יסוד: הממשלה קובע כי דיונים והחלטות של הממשלה ושל ועדות שרים הם סודיים ביחס לנושאי ביטחון המדינה ויחסי חוץ של המדינה.

עיתון "הארץ" מיוצג על-ידי עורכת הדין טלי ליבליך. בעתירת "הארץ", אליה מצטרפים אנשי "גלובס", נטען כי הוראות חוק היסוד גוברות על הוראות התקנון, ועל כן אין להטיל את החיסיון על הדיונים באשר להגבלת התנועה של הישראלים, באשר להחלטות הכלכליות ו/או בתחום המעקב אחר אזרחי ישראל, שכן ההחלטות כולן נוגעות לנושאי בריאות העם ומשמעויות כלכליות, והן בעלות חשיבות ציבורית גבוהה במיוחד.