הביקורת עשתה את שלה: עסקים קטנים יוכלו לקבל אשראי מוגדל מקרן הסיוע

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, קבע כי עסקים קטנים בעלי מחזור מכירות שנתי של עד 25 מיליון שקל יוכלו לקבל הלוואה מוגדלת מקרן הסיוע המיוחדת שהקים האוצר • עפ"י ההנחיה החדשה, עסקים אלה יוכלו לקבל הלוואה מוגדלת בגובה עד 16% ממחזור המכירות השנתי

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

עסקים קטנים בעלי מחזור מכירות שנתי של עד 25 מיליון שקל יוכלו לקבל הלוואה מוגדלת מקרן הסיוע המיוחדת שהקים האוצר - כך החליט הבוקר (ג') החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו.

על-פי ההנחיה החדשה, עסקים אלה יוכלו לקבל הלוואה מוגדלת בגובה של עד 16% ממחזור המכירות השנתי שלהם, לעומת מגבלה של 8% בלבד שחלה על עסקים בעלי מחזור מכירות גדול מ-25 מיליון שקל.

הצעד האחרון של חזקיהו מצטרף להקלות נוספות בתנאי האשראי של הקרן על רקע פרסומים בנושא ב"גלובס" ובכלי תקשורת אחרים, וכן מצד עצמאים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים. כך לדוגמא מובילי "מחאת השולמנים", שטענו כי סיוע של 8% אינו מספיק כדי לאפשר לעסקים קטנים להמשיך ולהתקיים. קרן הסיוע המקורית אפשרה ללווים לקבל הלוואה של 8% או 500 אלף שקל (הגבוה מהשניים) - אך האפשרות הזו בוטלה בקרן הנוכחית.

באוצר הסבירו את ביטול האפשרות להלוואת מינימום של 500 אלף שקל בכך שהקרן המקורית הייתה אמורה לעודד הקמת עסקים, ולא להבטיח את המשך פעילותם. אלא שבעקבות הביטול הצטמצם גודל ההלוואה שיכול לקבל עסק שמחזור עסקיו מיליון שקל לשנה - מ-500 אלף שקל ל-80 אלף שקל בלבד.

כעת, לאחר השינוי, יוכל אותו עסק ללוות סכום של 160 אלף שקל מהקרן המנוהלת באוצר.

חזקיהו אמר אתמול (ב') בוועדת הכספים של הכנסת כי בימים האחרונים הוגשו לקרן מעל 30 אלף בקשות לקבלת אשראי. הקרן הופעלה מחדש למעשה בסוף השבוע שעבר בעקבות מספר שינויים שנעשו בהליכי הטיפול בבקשות. בעקבות השינויים אמור משך הטיפול בבקשות, משלב ההגשה ועד שלב האישור, להימשך לא יותר מ-7 ימי עסקים.

הקרן מיועדת לאפשר לעסקים לקבל מהבנק שבו מתנהל החשבון שלהם הלוואה לחמש שנים בערבות מדינה בגובה 85% מהיקף ההלוואה. בעל העסק נדרש למלא פרטים בסיסיים על פעילותו העסקים ולהפקיד ביטחונות בגובה 5% מהיקף ההלוואה. האוצר הנחה את הבנקים לתת את ההלוואות בריבית ממוצעת של פריים פלוס 1.8%. בנוסף המדינה התחייבה לשלם את תשלומי הריבית בשנה הראשונה לחיי ההלוואה.