פועלים למען הקשישים: "הפכנו לסיירת מטכ"ל של הגריאטריה"

איש העסקים והיזם החברתי רוני דואק מתגייס למלחמה בנגיף הקורונה באמצעות מיזם "ושמרת", שאותו הוא מגדיר כ"מבצע חירום למען האוכלוסייה המבוגרת" • הוא מקפיד להציב במוקד תשומת הלב את קבוצת הסיכון הגדולה ביותר לנגיף - אוכלוסיית הקשישים

רוני דואק. מיזם "ושמרת" / צילום: אלדד רפאלי
רוני דואק. מיזם "ושמרת" / צילום: אלדד רפאלי

"אנחנו נמצאים היום במלחמה", מסביר איש העסקים והיזם החברתי רוני דואק, "אני זוכר איך כחייל בצנחנים, בשנת 78’, כשהיינו צריכים להיכנס במבצע ליטני ללבנון, עמדתי ואמרתי לעצמי שעכשיו אני מבין למה טרטרו אותנו באימונים במשך שנה וחצי. מה שעשית עד היום הולך להיבחן במשימה הזו". דואק לוקח היום גם את הניסיון שצבר בפעילותו החברתית במהלך העשורים האחרונים, לקרב הקשה המתנהל כעת בנגיף הקורונה, שאליו הוא התגייס באמצעות מיזם "ושמרת", שאותו הוא מגדיר כ"מבצע חירום למען האוכלוסייה המבוגרת". הוא מקפיד להציב במוקד תשומת הלב את קבוצת הסיכון הגדולה ביותר לנגיף - אוכלוסיית הקשישים.

■ הישראלים שוויתרו על תשלום שכר הדירה ואלו שממשיכים לשלם לעוזרת

"כיוון שכבר יותר משני עשורים אני עובד עם שותפיי בארגוני תשתית החברתיים כמו עמותת ציונות 2000, שיתופים והקרן למיזמים לאומיים שפועלת כבר שלוש שנים למיגור התופעה של הדבקה מזיהומים בבתי חולים - אנחנו יודעים להפעיל מיזמים ברמה לאומית. "המבצע הפך להיות סיירת מטכ"ל של ארגון המוסדות הגריאטריים בישראל. זקני השבט שלנו הם בעצם בני ערובה שאנחנו צריכים לחץ מנגיף הקורונה ובתוך כך למנוע קריסה של מערכת הבריאות".

מה מניע אתכם?
"אין לנו שום אג’נדה חוץ מלעזור - לא כלכלית ולא פוליטית. הסכומים הראשונים שגייסנו הגיעו דרך העמותות ציונות אלפיים ושיתופים, דרכן גייסנו כ-4 מיליון שקל. עם תרומות של חברות נוספות גייסנו 6 מיליון שקל. זה נשמע בנאלי לספק ציוד, אבל ברגע שלמטפל אין ציוד מינימלי לטיפול באוכלוסייה בסיכון, הוא יעזוב או שהוא לא יגיע. אז המתנדבים שלנו מגיעים ומספקים חליפות ומסכות. נושא נוסף לטיפול הוא כוח אדם. חסרים כמעט 6,000 מטפלים, בעיקר סעודיים. ישנם הפליטים שעבדו במסעדות - אפשר לעשות להם הסבה לתחום הגריאטריה והסיעוד".

הנושא הזה בדמך יותר מדברים אחרים שעשית?
"הוא רגע האמת של כל הדברים שאני וחבריי עוסקים בהם שנים. כשהדבר הזה ייגמר נוכל להראות מתודה ברורה ומקצועית לאיך אפשר לטפל בכמעט כל בעיה בישראל, באמצעות חברה אזרחית חזקה. המגזר השלישי לא יכול להיות ילד הכאפות שמשתמשים בו רק כשיש בעיות חירום. זה צריך להיות מגזר שממנים אותו, מטפלים בו ומשתפים איתו פעולה בשגרה".

מה גורם לך לקום, להתגייס ולתרום משאבים?
"כשהייתי נער הקמתי בבית הספר ארגון התנדבותי. לקחתי מזה את החוויה של לרתום אנשים לעשייה ולקבל אחריות על מה שבסביבה שלך. אני מרגיש כל יום שאני חייב לעשות מה שאני יכול כדי שהפוטנציאל שיש בחברה הישראלית יקרום עור וגידים, ואני רואה עוד הרבה אנשים כאלה סביבי. רמת ההתגייסות והסולידריות שרואים היום עושה אותי מאוד אופטימי. צריך להגיע לחמ"ל שלנו בבית יהושע כדי לראות את המלאכים האלה".

***גילוי מלא. ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס", היא חברת הוועד המנהל של ציונות 2000 המעורב במיזם

■ רוצים להצטרף לאחד המיזמים שמופיעים בפרויקט או לספר לנו על מיזם שלא הכרנו? כתבו לנו לאימייל i-can-help@globes.co.il