בשורת החג לעצמאים: מענק הפיצוי יעלה ל-10,500 שקל באפריל

מאבק העצמאים והביקורת שמתח "גלובס" על החורים בסיוע נשאו פרי: אמש הגיע האוצר לסיכום כי מענק אפריל יוגדל, יבוטל חישוב הכנסות בני הזוג יחד וגם שכירים בעלי שליטה יזכו לפיצוי

הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מאבק העצמאים לשיפור בתנאי הסיוע נושא פרי: מענק הסיוע לעצמאים בפעימה השנייה יעלה ל-10,500 שקלים, יבוטל חישוב הכנסות שני בני הזוג יחד ובעלי השליטה השכירים, שהיו מחוץ לתכנית הסיוע, יזכו אף הם לפיצוי.

הסיכום הדרמטי הושג אמש בשעות הקטנות של הלילה, בין שר האוצר, מנכ"ל המשרד ונציגי ארגוני העצמאים בארץ, ומטרתו להשוות את תנאי הפיצוי לעצמאים לתנאי השכירים.

בשורת החג של האוצר לעצמאים גובשה בשיחות זום ממושכות, בהן נכחו יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים דובי אמיתי, שר האוצר ומנכ"ל המשרד שי באב"ד, נשיא ארגון לה"ב ונשיא לשכת יועצי המס.

בשיחות נקבע כי היום יודיע האוצר כי התקבלו כל דרישות העצמאים להשוואת תנאי מענק הפיצוי בפעימה השנייה של מענק הסיוע, שעתידה להינתן בחודש אפריל, לציבור השכירים.

גובה הפיצוי יעמוד על סך 10,500 שקל או 70%, על פי הנמוך מביניהם, מההכנסה החייבת של עד מיליון שקל בשנה.

בנוסף, יבוטל החישוב של תא משפחתי משותף, שקבע כי בעל ואשה שעברו את תקרת ההכנסות של 340 אלף שקל אינם זכאים לפיצוי.

גם סוגיית שכירים בעלי שליטה קיבלה מענה, וסוכם כי גם הם יזכו לפיצוי בתנאים מסוימים.

עוד סוכם שלגבי המשך מתן הפיצוי בחודש מאי ואילך יתקיים דיאלוג שוטף עם ארגוני העצמאים.

מדובר בהישג דרמטי לארגוני העצמאים שניהלו בשבועות האחרונים מאבק עיקש, בהם להב, לשכת יועצי המס, ועד הפעולה להצלת התרבות והאירועים, ארגוני המסעדות והמסעדנים ורבים אחרים.

בין היתר התקיימו במהלך המאבק שתי מחאות רכובות במסגרתן נסעו אלפי מכוניות מתל אביב לירושלים במחאה על הפקרת העצמאים על ידי המדינה, ואתמול התקיים מיצג מחאה בתל אביב "שולחן הפסח הריק".

ממשרד האוצר נמסר כי "ראש הממשלה ושר האוצר קבעו כי בתום שיח משמעותי ומקיף של דרגי המקצוע עם אוכלוסיית העצמאים ונציגי המגזר העסקי, הוחלט להקצות סכום נוסף של כ-1 מיליארד שקל לטובת הרחבת מענק הסיוע לעצמאים, כך שסך הסיוע הישיר יעמוד על 4 מיליארד שקל.

"זאת על מנת שהפעימה הבאה של מענק הסיוע תורחב בצורה משמעותית, בכפוף לאישור הממשלה, הן מבחינת היקף הסיוע והן מבחינת אוכלוסיית הזכאים".

באוצר מעריכים כי לאור זאת, למעלה מ-600 אלף עצמאים צפויים להיות זכאים למענק.

"למה לעובד בחל"ת יש זכאות לדמי ביטוח לאומי למשך שישה חודשים ולעצמאי רק לחודש"

מה המשמעות של השינוי בתנאי המענק עבור עצמאים שבקשתם נדחתה בפעימה הראשונה של המענק והאם הם יהיו זכאים לקבל גם את המענק הקודם שלא קיבלו?

התיקון בתנאי המענק אינו חל רטרואקטיבית, כלומר מי שכבר נדחה בפעימה הראשונה בשל התנאים הקודמים לא יהיה זכאי למענק בגין חודש מרץ. עם זאת, כמעט כל מי שבקשתו נדחתה בנוגע למרץ, יהיה זכאי לפיצוי המוגדל של חודש אפריל.

עצמאים רבים מצאו את עצמם מחוץ לגדרי הפיצוי בעקבות החיבור בין הכנסות בני הזוג ותקרת ההכנסות המשותפת בסך 340 אלף שקל. מרגע שהתקרה הזאת בוטלה עשרות רבות של עצמאים שנדחתה בקשתם יהיו זכאים למענק (בפועל הרבה יותר מעשרות רבות של עצמאים יהיו זכאים לפיצוי, אך בשלב זה אין נתונים מדויקים לגבי כמה בקשות נדחו).

בשלב זה הסיכום רלוונטי רק לפיצוי בעבור אפריל, ואולם נשיאי הארגונים דורשים כעת כי המתווה הזה יורחב גם לחודשים שלאחר מכן. נשיא להב, עו"ד רועי כהן, דורש משר האוצר, כי יקבע כי כל עוד עובדי העסקים נמצאים בחל"ת גם העצמאים יהיו זכאים למענק, כפי שהשכירים זכאים לדמי הביטוח הלאומי.

מהשיחות מול האוצר עולה כי בכוונת האוצר לשחרר את המשק לפעילות בחודש מאי, ולכן לא נקבע מתווה מענק בפעימה נוספת לחודש מאי, ואולם נשיאי הארגונים טענו בפני האוצר כי גם אם תחודש הפעילות העסקים לא יחזרו לפעילות תקינה בו ביום. רבים מהעסקים יסבלו עוד חודשים קדימה, ובהם כל אולמות האירועים, חדרי הכושר שלא יחזרו לפעילות מלאה ועסקים רבים נוספים - ועל כן טוענים ראשי הארגונים, כי יש להשוות את הפיצוי המגיע להם לפיצוי המגיע לשכירים.

"למה לעובד בחל"ת יש זכאות לדמי ביטוח לאומי למשך שישה חודשים ולעצמאי רק לחודש", אומר רועי כהן. כהן דורש כי מתווה הפיצוי יקבע כי כל עוד המצב המשברי נמשך והנזקים נמשכים - העצמאים יהיו זכאים למענק.

במקביל, נמשך המשא ומתן בין האוצר לארגוני העצמאים בנוגע לעסקים שלהם מחזור מעל 20 מיליון שקלים, ואשר אינם נכללים במתווה המענק הקיים. בנוסף, הוחלט כי בנוגע לתחום המלונאות והתיירות ייקבע מתווה פיצוי שונה, הנושא ידון במהלך חול המועד, וכל מתווה שיגובש יובא להכרעת ראש הממשלה.

בדיונים על המודל לעולם התיירות והמלונאות משתתפים אמיר חייק ודובי אמיתי ששוחחו אמש עם האוצר בניסיון לבנות מודל מתאים ולבחון את העלות שלו. מדובר בכסף מאוד גדול, בשל התמוטטות התעשייה, ולכן נקבע כי כל מודל שייבנה יאושר רק על ידי ראש הממשלה.