ועד טייסי ארקיע נגד היו"ר: "מוביל את החברה לפירוק"

הוועד שיגר מכתב חריף ליו"ר ארקיע בו הוא מאשים אותו בהתנהלות שמסבה נזק לחברה • דורש לקבל את המושכות בדיונים מול משרד האוצר • חורמרו: "לא אמרתי פירוק, אם המדינה לא תתעורר מהר ארקיע תישאר בהדממה"

אבי חורמרו / צילום: קבוצת נקש
אבי חורמרו / צילום: קבוצת נקש

ועד טייסי ארקיע מבקש לקבל את המושכות בדיונים מול משרד האוצר, זאת בכל הנוגע להלוואה שתביא להצלת החברה. הוועד שיגר מכתב חריף ליו"ר ארקיע אבי חורמרו, בו הוא מאשים אותו בהתנהלות שמסבה נזק לחברה, על רקע חששם שהבעלים מוביל את ארקיע לפירוק בעקבות העובדה כי לא התקבל עד כה סיוע מהמדינה.

כזכור, לאחר דיונים ממושכים דחו במשרד האוצר בקשת סיוע של חברת אל על בהיקף של כ-400 מיליון דולר, זאת בטענה כי אין לאל על יכולת להחזיר את הסיוע שהיא מבקשת. שתי החברות הקטנות, ישראייר וארקיע, ממתינות לאור ירוק באשר להלוואה בהיקף של 25 מיליון דולר בערבות מדינה.

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אמר ל"גלובס" כי ישנה אינדיקציה שהסיוע הזה קרב, אלא שבארקיע טוענים כי אין התקדמות. חורמרו אף אמר כי בלי סיוע ארקיע תישאר בהדממה, כשהוא חוזר ומדגיש כי הדרך בה יינצלו החברות הישראליות טמונה במיזוג של שלוש החברות לחברה אחת, מהלך שכרגע לא נמצא רלוונטי ולא בר דיון.

מבנה הבעלות בארקיע, להבדיל מהחברות האחרות, הוא שונה. 550 העובדים בחברה מחזיקים ב-30% ממניותיה. ב-70% הנותרים מחזיקים האחים נקש, אשר להם עסקים נוספים, בין היתר ברשת המונה 15 מלונות (הרברט סמואל, סטאי ועוד) ובנמל אילת.

הצי של ארקיע מונה 7 מטוסים, רובם מקורקעים בתקופה זו. החברה הפסיקה את טיסותיה לאילת, וכמו ישראייר ואל על עצרה את כל טיסות הנוסעים לחו"ל. רוב עובדי החברה, המאוגדים בהסתדרות, הוצאו לחל"ת. 

לטענת העובדים חורמרו לא נרתם למאבק להצלת החברה, והם מוסיפים כי התנהלותו מול האוצר כוללת אווירה של "איומים והכפשות". בערב החג סערו הרוחות בקרב העובדים שסברו שמאחורי גבם מתקדם מהלך לפירוק החברה.

לטענת הטייסים, "בכל שיחותינו הרבות והענייניות עם מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה, אנו מבינים את הרצון העז שלהם לסייע, את ההבנה שישראייר וארקיע אינם אל-על ושאפשר לתת להם ערבות מדינה בהקדם האפשרי.

"אבל אתה, אבי, בוחר לנהל את המו"מ במומחיות שאפיינה את ההתנהלות שלך בארקיע - והיא איומים, זלזול בחברה ובעובדיה ונראה שכעת אף זלזול במדינה וברוצים לסייע".

כאמור, הטענות שהופנו כלפי חורמרו הן שהוא ניסה לקדם מהלך שיוביל לפירוק של החברה: "אנו מודיעים לך מראש, לא ניקח חלק במשחק הזה, לא ניתן לך יד לפרק את אחת מהחברות החשובות למדינת ישראל - כמוה כגאווה לאומית בכל קנה מידה".

חורמרו מכחיש את הטענות. "המדינה חייבת להתעורר", אמר. "לצערי המדינה לא פועלת מספיק מהר". לשאלה האם לא יתקבל סיוע ארקיע תלך לפירוק, השיב "לא אמרתי את זה. אם המדינה לא תתעורר מהר ארקיע תישאר בהדממה".

כעת הטייסים מבקשים לקבל את מושכות הניהול של הדיונים מול האוצר. ״אלו ימים בהם נדרשים לציונות וממלכתיות. בדיוק כפי שאנו הטייסים, יחד עם שאר עובדי החברה, נהגנו מתחילת המשבר, הקפדנו על הבנת המשבר הגלובלי והתמקדנו בחשיבה על היום שאחרי.

"כולנו בבית למען הצלת החברה והחזרתה למסלול (תרתי משמע) בהקדם, אין לנו פריבילגיה לחשוב או להתנהל אחרת. אנו מבקשים ממך, תן לנו את המושכות להתנהל מול המדינה אנחנו נפעל אך ורק לטובת החברה, כמו שידענו תמיד".