המענק לעצמאים השתדרג, האותיות הקטנות נשארו; גלובס עושה סדר

באוצר הבטיחו לכלול במתווה הפיצוי את השכירים בעלי השליטה, אבל עדיין לא הציגו כיצד הם יעשו את זה • "גלובס" ממשיך ללוות את מאבק העצמאים

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס

ביום רביעי האחרון, ערב החג, פרסם שר האוצר משה כחלון הודעה על "המתווה המשופר" לפיצוי העצמאים על נזקי "משבר הקורונה", אשר במסגרתו בוטלו חלק מתנאי הסף לקבלת מענק הסיוע והוגדל סכום המענק. המתווה המשופר הושג בעקבות מאבק ארגוני העצמאים, שאת הסיקור שלו הובלנו ב"גלובס" מתחילתו ועד סופו המוצלח.
הבעיות הקשות שמהן סובלים העצמאים אינן חדשות, אבל במשבר הנוכחי הן התפרצו ביתר שאת. החורים בתוכנית של האוצר החלו בתנאים שהחריגו עצמאים רבים מהמענקים וההלוואות ונמשכו בהחרגתן של קבוצות שלמות מתנאי הסף, כמו שכירים בעלי שליטה.

על פי הודעת האוצר, הוחלט להקצות סכום נוסף של כמיליארד שקל לטובת הרחבת מענק הסיוע לעצמאים, כך שסך הסיוע הישיר יעמוד על 4 מיליארד שקל. המטרה היא להגדיל את היקף הסיוע והיקף הזכאים לו.

מתווה הפיצוי המשופר כולל גם את השכירים בעלי שליטה (בעלי שליטה בחברה המושכים משכורת) שלא היו זכאים לפיצוי קודם; שיעור המענק יוגדל ל-70% מההכנסה החייבת החודשית הממוצעת; תקרת המענק המקסימלי תעלה לסכום של 10,500 שקל; תקרת ההכנסה החייבת לזכאות למענק תעלה למיליון שקל בשנה (במקום 240 אלף שקל); ויבוטל הקריטריון שקבע כי משק בית משותף (בעל ואישה) שהכניס יחד מעל 340 אלף שקל בשנת 2018 אינו זכאי לפיצוי.

עוד הוחלט, כי ההכנסה החייבת החודשית הממוצעת תיקבע לפי שנת 2018 או שנת 2019, לבחירת העצמאי, וכי ירידת מחזור הפעילות בהיקף של 25% תיבדק לפי חודשים מרץ-יוני.

בעקבות השינויים במתווה הסיוע, למעלה מ-600 אלף עצמאים צפויים להיות זכאים למענק.

מהפעימה הראשונה לשנייה
 מהפעימה הראשונה לשנייה

הפרטים הקטנים עדיין לא סוכמו סופית

ההודעה החגיגית של האוצר הובילה לגל ניסיונות למלא את טופסי המענק לעצמאים באתר רשות המסים, ומיד גם לתלונות ברחבי הרשתות החברתיות וקבוצות הווטסאפ על כך ששום דבר לא השתנה ואנשים עדיין נדחים בשל תנאי הסף הקודמים לקבלת המענק - בהם הגעה לתקרת ההכנסות הקודמת (240 אלף שקל) או הכנסות משותפות של 340 אלף שקל לאותו משק בית.

אז לפני הכול צריך להבהיר שהתנאים החדשים של המענק טרם נכנסו לתוקף. התנאים החדשים רלוונטיים רק לחודש אפריל, "הפרטים הקטנים" שלהם עדיין לא סוכמו סופית, הם מצויים בשלבי משא ומתן וניסוח סופיים; ולאחר שאלה יסוכמו הם יועברו לאישור הממשלה בדמות "תקנות שעת חירום - מענק סיוע לעצמאיים". רק לאחר אישור תקנות אלה, ניתן יהיה להגיש בקשות למענק החדש.

ההודעה של האוצר כללה רק את הקווים הכלליים של המענק החדש, אך כידוע "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים". כך למשל, הודעת האוצר לא כללה את סולם המענק, אשר במסגרתו סכום הפיצוי יורד בהדרגה עד 3,000 שקל. על פי המתווה החדש, מהכנסה של 53 אלף שקלים לחודש עד 83 אלף שקלים לחודש (תקרת ההכנסות החודשית החדשה), המענק יופחת בהדרגה מ-10,500 שקלים ל-3,000 בהתאמה. כלומר, מי שהרוויח 83 אלף שקלים יקבל 3,000 שקלים פיצוי.

עוד נודע ל"גלובס", כי בין הנושאים שנותרו פתוחים, נותרה גם השאלה איך בדיוק יפוצו בעלי השליטה השכירים. רשות המסים דורשת בשיחות הפנימיות כי בעל שליטה יקבל פיצוי רק אם משך 70% מהרווחים של החברה כשכר. מדובר בדרישה שתשאיר בעלי שליטה רבים מחוץ למתווה הפיצוי. הבעיה הועלתה בפני האוצר ורשות המסים בשיחות שנערכו בלילות האחרונים, ומסתמן כי הדרישה למשיכת 70% מהרווחים תרד מהשולחן.

מו"מ בנוגע לפיצוי לשכירים בעלי שליטה

בשלב זה נודע, כי מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הסמיך את מנהל רשות המסים, ערן יעקב, לנהל את המשא ומתן בעניין זה מול ראשי ארגוני העצמאים ולהגיע איתם להסכמות אשר ייתרו את הדרישה האמורה. האופציה המרכזית שנמצאת כעת על השולחן היא לקבוע כי בעל שליטה שכיר יהיה זכאי לפיצוי בהיקף 70% מהשכר שמשך בפועל, ובתנאי שהחברה בבעלותו לא הרוויחה מעל רף מסוים של הכנסות חייבות של החברה. רף ההכנסות של החברה טרם נקבע סופית, וכמובן שההכנסה של בעל השליטה עצמו עדיין תהיה כפופה לתקרת ההכנסות של מיליון שקל או עד 10,500 אלף שקל.

סוגיה נוספת שנותרה פתוחה היא תאריך הגשת הדוחות לשנת 2019 כדי שהעצמאים יוכלו לקבל את המענק לפי נתוני 2019 ולא נתוני 2018, כפי שנקבע במענק הקודם. הדרישה הנוכחית של רשות המסים היא כי הדוחות יוגשו עד 10 ביוני, אך לדברי ארגוני העצמאים מדובר בגזרה שהציבור לא יוכל לעמוד בה. דרישת ארגוני העצמאים היא לאפשר לעצמאים להגיש בקשות על סמך שנת 2019 ללא הדוחות, להעניק להם אפשרות להגיש את הדוחות בעוד מספר חודשים ואם יהיו הפרשים, להתחשבן איתם מאוחר יותר. הנושא עדיין בדיונים ולא נסגר סופית.