מעבדת בדיקות, הבטחות נדיבות וביקור של בזוס: כך אמזון מתמודדת עם גל הביקורת נגדה

אמזון מבקשת להראות שמצבם של עובדיה חשוב לחברה ולהנהלתה, ולא מן הנמנע כי מדובר במהלך שנועד לתמוך במאמצי גיוס העובדים שלה

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס, Shannon Stapleton
ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס, Shannon Stapleton

מנכ"ל ומייסד אמזון והאיש העשיר בעולם, ג'ף בזוס, צולם בשבוע שעבר כשהוא עורך סיור במרכז לוגיסטי של החברה ומודה לעובדי המחסנים שלו. בניגוד לעובדים במשרדי התאגיד שעברו לעבוד מהבית, יותר מ-250,000 עובדי המחסנים של אמזון נאלצים להמשיך להגיע לעבודה ואף לעבוד שעות נוספות כדי לעמוד בדרישות המשלוחים הגבוהות של ימי הקורונה. זאת, תוך שהם מסכנים לא פעם את בריאותם. הצילומים מביקורו של בזוס הועלו לעמוד הטוויטר של אמזון, בו הביעה החברה הכרת תודה על מאמציהם של עובדי המחסנים שלה.

המחווה הזו הגיעה בתקופה בה אמזון מתמודדת עם ביקושים הולכים וגדלים למשלוחים ומבקשת לגייס עובדים נוספים למחסנים שלה. זאת, לאחר שבועות בהם מחוקקים, איגודי עובדים, ועובדי אמזון עצמם העלו טענות לפיהן החברה לא נוקטת באמצעי בטיחות מספיקים בכל הקשור לקורונה, וכי היא מסכנת את עובדיה. לפי הטענות שעלו נגד החברה, לא ניתנים לעובדי המחסנים אמצעי בטיחות מספקים כמו מסכות, כפפות וחומר חיטוי. בינתיים, לפי הפייננשיל טיימס, עובדים מיותר מ-50 מתוך 110 מחסני החברה בארה"ב התגלו כחולים בקורונה - אחד מהם התגלה במחסן בו ביקר בזוס, יום לאחר שנערך הביקור.

עוד נטען כי במחסנים בהם התגלו מקרים של וירוס הקורונה, העבודה נמשכה כרגיל, לא אחת מבלי להודיע על כך לעובדים במקום, זאת לפי דיווח של מספר עובדי מחסנים של אמזון באתר The Verge. בנוסף, גם כאשר העובדים יודעים כי היה מקרה של קורונה במקום עבודתם, הם אינם זכאים לתשלום אם יבחרו שלא להגיע לעבודה כדי לא לחשוף את עצמם לוירוס, כיוון שאמזון לא משלמת לעובדיה עבור ימי מחלה הקשורים לקורונה. התוצאה היא שרבים מעובדי המחסנים של החברה ממשיכים להגיע לעבודתם מדי יום ולארוז חבילות תמורת שכר שעתי נמוך, כדי לא לאבד את מקור הפרנסה היחיד שלהם, ופעמים רבות גם של משפחותיהם, תוך שהם מסכנים את בריאותם.

מאז פרוץ משבר הקורונה, עובדי אמזון ברחבי ארה"ב מחו על היחס לו הם זוכים ודרשו שהחברה תספק להם אמצעי מיגון, וכן תשלום עבור ימי מחלה כדי שלא יהיו חייבים לבחור בין בריאותם לבין פרנסתם. תחילה, אמזון ניסתה להעלים את הטענות נגדה בדרכים שונות, אך סדרה של מהלכים בהם ביקורו של בזוס במחסן בשבוע שעבר, ומכתב ששלח לעובדי המחסנים של החברה עוד קודם, מראים על שינוי כיוון שלו ושל הנהלת אמזון בכל הנוגע להתמודדות עם הטענות נגדה.

בחודש שעבר, אמזון הכריזה על הקמת קרן שתאפשר לעובדים שהיא מעסיקה באמצעות קבלן משנה להגיש בקשה לקבלת מענק כספי שיפצה על אובדן הכנסותיהם בזמן הקורונה. הקרן, שמיועדת לנהגים ברכבי שילוח ועובדי קבלן נוספים, התבססה על 25 מיליון דולר שאמזון הקצתה לכך, תוך שהיא מבקשת מלקוחותיה לתרום כספים נוספים לקרן בעת ביצוע רכישות באתר. הקרן הייתה אמורה לספק מענקים כאמור, והסכום שהוקצה לה לא מספיק לתשלום ימי מחלה לכלל עובדי החברה. בעקבות המהלך, אמזון ספגה אש על כך שגלגלה את האחריות לציבור בכל הקשור לתשלום ימי מחלה לעובדים, כאשר היא מגלגלת מחזור הכנסות שנתי של עשרות מיליארדי דולרים.

בנוסף, אמזון ידועה גם בימים כתיקונם כחברה שמקשה על עובדיה להתאגד ולהתארגן כדי למחות על תנאי העסקתם, ובשנים אחרונות פורסם כי החברה פיטרה עובדים שארגנו מחאות שונות. לפני כשבועיים, נציב זכויות האדם של ניו יורק הודיע כי יפתח בחקירה נגד החברה בשל פיטורי עובד שארגן את המחאות בשל החוסר ביוד מיגון רפואי. אמזון הכחישה וממשיכה להכחיש כי זה היה המניע לפיטורין, ומצהירה כי העובד פוטר מכיוון שלא שמר על הנחיות הבידוד. מחאה נוספת של העובדים התעוררה לאחר פיטוריו.

ההתמודדות של אמזון עם המחאות והביקורת נגדה, מגיעה במקביל לעלייה בביקושים לקניות מקוונות בכל העולם, בהם החברה מתקשה לעמוד. במכתב שפרסמה למוכרים בחודש שעבר, כותבה החברה: "אנחנו רואים זינוק במכירות המקוונות וכתוצאה מכך נגמר המלאי בחלק מהמוצרים בקטגוריות תחזוקת הבית וציוד רפואי. על הרקע הזה, באופן זמני אנו מתעדפים במרכזים הלוגיסטיים שלנו קליטה של מוצרים לבית, ציוד רפואי ומוצרים נוספים בביקוש גבוה כדי שנוכל להמשיך ולספק אותם ללקוחות".

בתוך כך, אמזון הודיעה כי היא מתכננת להעסיק עוד 100 אלף עובדים בארה"ב כדי לתגבר את כח העבודה שלה עם העלייה בדרישות למשלוחים. כדי למשוך אליה עובדים חדשים החברה אף הודיעה כי תתן העלאה של 2 דולר לשעה לעובדים החדשים, שיתווספו לשכר הבסיס השעתי של 15 דולר אותו משלמת החברה לעובדי המחסנים שלה כיום.

כעת, עם ביקורו של בזוס, אמזון מבקשת להראות שמצבם של עובדיה חשוב לחברה ולהנהלתה, ולא מן הנמנע שמדובר במהלך שנועד לתמוך במאמצי גיוס העובדים שלה. החברה אף הקשיחה את אמצעי הזהירות שלה, כמו הגברת ניקיון המחסנים, ומדידת חום לעובדים בבואם לעבודה, וסיפקה להם מסכות פנים. בסוף השבוע האחרון, אמזון הודיע כי עובדת על מתקן בדיקות קורונה פנימי משלה, שבקרוב תוכל להתחיל לבדוק בו את עובדיה.

למרות המהלכים האלה, הביקורות נגד החברה ממשיכות ובסוף השבוע האחרון, ארבעה סנאטורים שלחו פנייה לאמזון בדרישה כי החברה תגן על עובדיה במהלך משבר הקורונה, ותספק להם חופשת מחלה בתשלום, וכן פיצוי כספי עבור העובדה שהם מבצעים עבודה ששמה אותם בסכנה בריאותית. לבסוף, אמזון נכנעה והצהירה כי תספק לעובדיה עד שבועיים של ימי מחלה בתשלום, וימי מחלה בלתי מוגבלים עד סוף אפריל. עם זאת, לפי דיווח של CNBC, עובדי מחסנים שלא מגיעים לעבודה בשל הקורונה טרם זכו לתשלום ימי מחלה.