דעה: ישראל צריכה להבין שהקורונה זו רק סנונית ראשונה המבשרת על הבאות

אין להקל ראש בטלטלות ששוק העבודה צפוי לעבור בשנים הקרובות. משברים עולמיים במגוון היבטי החיים יופיעו כפטריות אחרי הגשם, ואנחנו כחברה חייבים ללמוד להסתגל למצב

הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

וירוס הקורונה מתפשט במהירות ומשנה את עולמנו ואורח חיינו באופן שלא חווינו עשרות שנים. אחת מההשפעות המיידיות של הווירוס, שנראית באופן כמעט מוחלט, היא ההשפעה על שוק העבודה. אנו עדים לכמות גדולה של אנשים שמתבקשים להיכנס לבידוד, לעובדים שיוצאים שלא מרצונם לחל"ת, ולעובדים רבים שהתבקשו שלא להגיע למקום העבודה ולעבוד מביתם.

על מנת לעבור את המשבר בטווח הקצר וכדי להתמודד עם הבעיות המיידיות שנוצרו, נדרש פיתרון מערכתי: התגייסות של הממשלה, של האזרחים, של המעסיקים ושל המגזר השלישי. בין היתר, במטרה לעצור את התפשטות המחלה, לתמוך בעסקים שמתמוטטים ובאנשים שאיבדו את מקור פרנסתם.

דוגמאות לפעולות בטווח הקצר הן לתת לאנשים בחל"ת, מובטלים ועצמאיים, מענקים כדי שיוכלו לכלכל עצמם בכבוד. בנוסף, יש לפתוח באופן מיידי בהכשרות על כישורים דיגיטליים, עבודה בימי סגר, ולכוון אנשים למקומות תעסוקה שכעת צריכים תיגבור ולדאוג לשכר הוגן והגון. חשוב כמובן להיערך כבר מהיום עם בעלי עסקים קטנים על איך לפתוח את העסק מחדש יום אחרי הקורונה.

אולם, כמדינה וכחברה עלינו להמשיך ולחשוב גם לטווח הארוך. אנשי אקדמיה העוסקים ב"חקר עתידים" מדברים על עולם שבו משברים כדוגמת הקורונה יהיו תכופים, ויהיו חלק משגרת החיים העתידית.

כאשר מרימים קצת את הראש מעל המים ברמת המאקרו חשוב לשים זרקור ולהזכיר כי ב-2007 הצטרפה ישראל למבחני פיז"ה של ארגון ה-OECD, ובשנת 2018 נרשמה ירידה בהישגי התלמידים בכל שלושת המבחנים - מתמטיקה, מדעים, ושפה. מבחני פיז"ה נחשבים לכאלה המנבאים את הצלחתם של התלמידים באקדמיה, בתעסוקה ובחברה.

כשאני מקשרת את שני הדברים, משמעות הדבר היא שהעולם ימשיך וישתנה בקצבים מהירים ותכופים, ועלינו להכין את עצמנו כמדינה וכחברה לשינוי הזה. תוצאות פיז"ה מלמדות כי הדור הצעיר שלנו אינו מוכן לעולם המשתנה.

המשבר הנוכחי מלמד כי בעלי המיומנויות הרלוונטיות לעולם המשתנה, צולחים את המשבר בצורה טובה יותר. מהם אותם כישורים החדשים בעידן של משברים תכופים מהסוג של הקורונה? ניתן לציין שלושה עיקריים.

הראשון, כישורי חיים: היכולת להתמודד עם שינויים, ומשברים, גמישות ויכולת הסתגלות, כישורים חברתיים, רגשיים ותקשורתיים. השני, כישורי למידה: היכולת שלא להיות בודד גם בעת שהייה בבידוד, היכולת לקיים שיתופי פעולה ועבודת צוות בצורה וירטואלית ולפתור בעיות שעולות באמצע הדרך. השלישי, מיומנויות דיגיטליות: הכרות עם כלים דיגיטליים מגוונים ושימושי מחשב, הבנת המדיה דיגיטלית, הכרות עם עולם המידע וידע האינטרנטיים וכו'.

לסיכום, אין להקל ראש בטלטלות ששוק העבודה צפוי לעבור בשנים הקרובות. משברים עולמיים במגוון היבטי החיים יופיעו כפטריות אחרי הגשם, ואנחנו כחברה חייבים ללמוד להסתגל למצב. אתמול זה שריפות הענק באוסטרליה, היום זה הקורונה והטלטלה הבאה כבר נמצאת בפתח. הדור הצעיר של היום, שיהיה חתום בשוק העבודה של המחר, יהיה חייב להפנים את המחויבות העמוקה שלו לרכישת כישורים רלוונטיים על מנת להישאר במשחק ובג'ונגל הקשוח של העולם הגלובלי.

הכותבת היא סמנכ"לית קשרי ממשל תקשורת ואחריות תאגידית באינטל