בתי הספר בדנמרק נפתחו חלקית, הילדים לא ממש הגיעו

יחד עם העובדה שהילדים יצטרכו להסתגל לחיים חדשים, בשלב זה נפתחו רק חצי מבתי הספר היסודיים במדינה, בגלל ההתאמות הנדרשות ללימודים בזמן הקורונה • הפוליטיקאים בדנמרק: זה ה"מצב הנורמלי החדש"

רכבים נכנסים לשטחה של דנמרק בצל בהלת הקורונה / צילום: Carsten Rehder/dpa, Associated Press
רכבים נכנסים לשטחה של דנמרק בצל בהלת הקורונה / צילום: Carsten Rehder/dpa, Associated Press

אחרי כחודש של סגר, הפכה דנמרק היום (ד') למדינה האירופית הראשונה שפתחה את בתי הספר שלה. רבבות ילדים שבו לגנים ולבתי הספר היסודיים, במטרה להקל על הוריהם שעדיין עובדים מהבית בגלל מגפת הקורונה. הילדים יצטרכו להסתגל לחיים חדשים: שולחנות הלימוד מוצבים במרחק של שני מטר אחד מהשני, התלמידים יעודדו לשטוף ידיים כמה פעמים ביום, הם ילמדו בחוץ אם מזג האוויר יאפשר זאת, ישחקו בקבוצות מצומצמות בהפסקות ובאופן כללי - ישתדלו לא להדביק אחד את השני.

בשלב זה נפתחו רק חצי מבתי הספר היסודיים במדינה, בגלל ההתאמות הנדרשות ללימודים בזמני הקורונה, שהפוליטיקאים בדנמרק כינו ה"מצב הנורמלי החדש". בין השאר, הותקנו עמדות רבות לחיטוי ולשטיפת ידיים, סומנו אזורים למשחק משותף וקווי הפרדה להורים כשהם מפקידים את ילדיהם בבוקר.

אחרי ביצוע ההתאמות, כל בתי הספר היסודיים במדינה אמורים להיפתח עד יום שני הקרוב, בעוד תלמידים מבוגרים יותר עדיין יישארו בבית - עד ה-10 במאי לפחות - וילמדו באמצעים וירטואליים. ילדים ממשפחה שבה יש חולה קורונה אחד לא יורשו בשלב זה ללכת לבתי הספר.

למרות הצעדים החדשים, הורים רבים בדנמרק עדיין חוששים לשלוח את ילדיהם לגנים ולבתי הספר, מפחד שהם יידבקו בקורונה ויעבירו את המחלה לבתים, שבהם עדיין נקראו התושבים להיות בבידוד. עצומה תחת הכותרת "הילד שלי אינו עכבר מעבדה" המתנגדת לפתיחה בנקודת הזמן הנוכחית צברה 18 אלף חתימות הורים בזמן קצר באינטרנט. לפי הדיווחים, הורים רבים נמנעו מלשלוח את ילדיהם אתמול, ביום הראשון שבו נפתחו הגנים. כלי התקשורת הציגו וידאו של כיתה א' שלומדת כיצד לשמור מרחק של שני מטר על ידי אחיזה בחבל משותף.

דנמרק היתה בין המדינות הראשונות להגיב בחריפות להתפשטות מגפת הקורונה לאחר שכמה גולשי סקי הביאו את המחלה מצפון-איטליה. היא סגרה את הגבול עם גרמניה, מנעה כניסה ממדינות נגועות, והכריזה על סגר ועל סגירת בתי הספר כבר ב-12 במרץ.

בשבועות האחרונים נראה שהמדינה הסקנדינבית הצליחה להשתלט על ההתפרצות הראשונית. מספר הנדבקים והאשפוזים של חולי קורונה נמצא בירידה בשבוע האחרון, כמו גם מספר המתים ומי שזקוק לטיפול נמרץ. כ-300 בני אדם מתו מקורונה בדנמרק בחודש האחרון, מתוך כ-6,681 מקרים.

פתיחת גני הילדים ובתי הספר היסודיים הם הצעד הראשון בדרך של המדינה לפתיחה מחדש של הכלכלה והחיים הציבוריים שלה. הצעדים הבאים עליהם הכריזה ראשת הממשלה, מטה פרדריקסן, הם לפתוח את מערכת הבריאות לניתוחים אלקטיביים, ולאחר מכן לפתוח בהדרגה את העסקים והחנויות. עובדי המגזר הציבורי ימשיכו לעבוד מהבית לפחות עד ה-10 במאי. פרדריקסן נכחה היום בכמה בתי ספר בהם שבו התלמידים ושיבחה את התנהגות התלמידים והוריהם.

גם במדינות אחרות באירופה מסתגלים התושבים אט-אט לחיים שאחרי הסגר. באוסטריה נפתחו היום חנויות במרחב הציבורי, לראשונה מאז צעדי הסגר החמורים עליהם הורתה הממשלה לפני כחודש. בד בבד עם הפתיחה נכנסה לתוקף חובה לחבוש מסיכות להגנה על הפנים בעת הקנייה. חנויות ספרים, עסקים קטנים ועוד נפתחו בווינה וברחבי המדינה. פינלנד הסירה מחסומי דרכים שמנעו תנועה חופשית מחוץ לבירה הלסינקי.